וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רג'וב: "נתניהו מפספס הזדמנות היסטורית להסכם עם העולם הערבי"

בריאיון לוואלה! TALK עם יעקב אילון אומר חבר הועדה המרכזית של פתח כי ראש הממשלה רק רוצה לשמור על הכיסא שלו וכי הפיוס עם חמאס ודאי. לדבריו, מדינה פלסטינית עצמאית לא תקים צבא. רק מאבק לא אלים ישכנע את העולם"

צלמים זמניים מורשים

"פתח וחמאס בדרך לפיוס היסטורי, המדינה הפלסטינית שתקום לא תקים צבא לצרכי מלחמה, וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו מפספס את ההזדמנות ההיסטורית להסכם שלום עם העולם הערבי רק כדי לשמור על הכיסא" - כך אומר ג'יבריל רג'וב, חבר הוועדה המרכזית של פתח, בריאיון מיוחד לתכנית וואלה! TALK עם יעקב אילון.

אתה שומע את משק כנפי ההיסטוריה מעל עזה. האיחוד הגדול מגיע?

"אני מקווה שהפעם יהיה רצון מצד כולם. זה כולל גם את הישראלים, ואת כל אלה שמבינים ומאמינים שהפתרון היחיד הוא פתרון של שתי מדינות, שיתמכו ויעזרו לנו להשיג את הפיוס. כולנו, כולל חמאס, מאמינים שהגיע הזמן להבין שרק מאבק לא אלים הוא שישיג את המטרות וישכנע את העולם שמגיעה לנו מדינה פלסטינית. כולנו נסכים שהמדינה שלנו תהיה עם נשק אחד, שוטר אחד ומשטר אחד. אני אופטימי".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
"פתרון של שתי מדינות יתמכו ויעזרו לנו להשיג את הפיוס". רג'וב/מערכת וואלה, צילום מסך

חמאס יסכים לפתרון שתי המדינות?

"הם נקטו שלושה צעדים חשובים: צעד אחד הוא שינוי האמנה שלהם וקבלת המדינה בגבולות 1967, זה צעד חשוב וענייני. צעד שני הוא שאמרו 'אין מלחמות בעזה או על עזה', זה צעד שכולנו צריכים אותו. צעד שלישי הוא על הצד המצרי: בגלל מה שמתרחש בסיני אני חושב שאנחנו - מצרים, ישראלים, פלסטינים, ירדנים - צריכים לנתח את מה שעשו ומה שאמרו בצורה חיובית. כולנו צריכים להיות זהירים אבל בסופו של דבר הם אמרו 'אנחנו היום חלק מהעם הפלסטיני, והיום אנחנו חלק מהאחים המוסלמים'. אנחנו רוצים לראות מדינה בגבולות 1967. בואו נראה את חצי הכוס המלאה: בסופו של דבר אנחנו עם אחד והם חלק מהעם הפלסטיני ואי אפשר להתעלם מזה, ומי שתומך בשתי מדינות צריך לתמוך בפיוס".

איך ייראה הפיוס?

"זה דבר קצת מסובך. ראש הממשלה, עם כל הצוותים והשרים, הולך לעזה. תהיה משלחת מצרית שבראשה יעמוד שר המודיעין וזה מסר לאיזור, מסר לפסלטינים, שהגיע הזמן והזמן בשל לגמור את הסכסוך הפנימי והפירוק. בשבוע הבא נגיע למצרים ושם יהיה משא ומתן בעזרת המצרים ובהתערבותם, איך לבנות מפת דרכים שנגיע לפיוס ונגיע להתאחדות. אנחנו הולכים לחמאס בצורה ישירה, ברורה וחיובית, ומקבלים מסרים מחלק מהנהגת חמאס שהגיע הזמן".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
"מאבק לא אלים ישכנע את העולם שמגיעה לנו מדינה פלסטינית". רג'וב/מערכת וואלה, צילום מסך

מצד שני, יש את הזרוע הצבאית של החמאס, יש מנהרות, רקטות ואיראן.

"לא נשפוט את חמאס לפי מה שביבי רוצה והימין הישראלי.
אני חלק מהנהגת פתח ואני מאמין שחמאס חלק מהעם הפלסטיני. אנחנו רוצים לבנות קואליציה על מנת שחמאס יהיה חלק מהמשטר אבל בשום אופן לא יהיה פיוס עם מציאות של מליציות חמושות של הפלגים - לא לנו ולא להם. אנחנו רוצים חברה עם דמוקרטיה, עם חוק ועם סדר, עם נשק אחד, חוק אחד, שוטר אחד, משטר אחד.

"מצרים היא חלק מהמערכת, חלק פעיל מתהליך הפיוס.
תנו לפלסטינים, למצרים ולאחרים שיטפלו בכל האתגרים.
אם יש כוונות טובות מצדנו, אני אומר לך במאה אחוז: אנחנו הולכים לכיוון של פיוס שכולנו נחיה תחת משטר אחד".

כשישראל תדבר עם אבו מאזן, זה יהיה גם על עזה - כי הוא יהיה מסוגל לשלוט בעזה?

"אבו מאזן הוא האחרון שיוכל לחתום על הסכם שיכיר קיום בגבולות 1967 ושבאמת ישים קץ לסכסוך".

למה הוא האחרון, אולי אחר כך יהיה רג'וב?

"חס וחלילה. אני רציני ואני מבין את המצב הפלסטיני האזורי והלאומי. אבו מאזן היחיד והאחרון מההנהגה שייסדה והתחילה את המאבק שמאמין בעניין שתי המדינות".

הוא יהיה מסוגל להבטיח שאין מנהרות וקאסמים?

"נו בוודאי, תשמע. אבו מאזן לא האמין, אפילו לא בזמנו, בדברים כאלה. כשהוא הלך לבחירות היה ברור שהוא נגד כל אלימות, הוא מאמין בדו קיום, בשלום, בהידברות ובמשא ומתן. אבו מאזן עבר את המבחן הזה. תשאירו את המנהרות והנשק והכל לצד הפלסטיני עם העולם הערבי, ויש קו פרגמטי בחמאס שמעוניין".

ג'יבריל רג'וב בראיון לוואלה!TALK עם יעקב אילון, רמאללה, 1 באוקטובר 2017 2017. ראובן קסטרו
"איראן לא תעזור לנו ולא תפתור את הבעיה". רג'וב/ראובן קסטרו

הם מסוגלים להתנתק מאיראן?

"אני לא חושב שאיראן היא דבר כל כך חשוב לפלסטינים, היא מדינה מוסלמית. מדברים על ירושלים ופלסטין... אין שום סיבה לחשוב שאיראן תוכל להשתמש בפלסטינים ככלי נגד כל מי שהוא באזור. תשמע, עם איך שהמצב עכשיו בעזה, אני חושב שמנהיגי חמאס מבינים שהגיע הזמן להחליף קסטה ולחשוב אחרת.

"איראן לא תעזור לנו ולא תפתור את הבעיה שלנו - שלושה דברים יפתרו את הבעיה שלנו: דבר ראשון שכולנו נחיה יחד, דבר שני הכרה בינלאומית שתכיר במדינת ישראל בגבולות 1967 וזכותכם לחיות בשלום ובטחון, וזכות הפלסטינים שתקום להם מדינה פלסטינית חופשית דמוקרטית בגבולות 1967. דבר שלישי, אנחנו צריכים לשכנע את כולם, כולל הישראלים, שקיומה של מדינה פלסטינית הוא אינטרס של כולנו ושהיא תתרום לביטחון וליציבות של האיזור".

אתה אומר כל הזמן גבולות 67'. זה לא באמת יכול להיות. אז מה כן, חילופי שטחים?

"יש פה סכנה קיומית והיא גידול ממאיר למדינת ישראל - קוראים לה הכיבוש והמשך הכיבוש הן ההתנחלויות. הן מכשול, הן רעות, הן נגד ואתם בונים ובונים ומכתיבים עובדות בשטח. מי שהכתיב עובדות צריך להתמודד איתן".

ישראל תפנה את ההתנחלויות?

"ישראל חייבת להבין שהיא לא תוכל להמשיך ולמשוך את כל העולם מהאוזן בגלל מה שהיה לפני עשרות שנים".

אתה מבין מהאמריקנים שיש סיכוי?

"אני מבין ואני פוגש מנהיגים יהודים בכל העולם כולל אנשי איפא"ק. אין מישהו שסותר את הסיכוי שתקום מדינה פלסטינית לצד מדינת ישראל כדי שהפלסטינים והישראלים יוכלו לחית ביחד".

שגריר ארצות הברית בישראל אמר שפתרון שתי מדינות איבד מהמשמעות שלו.

"אני חושב שהשגריר מדבר שטויות. מה שהוא אמר סותר את המדיניות של אמריקה מ-1967 ועד עכשיו ויצא ראסמי משהו שלא מייצג את עמדת ארצות הברית. מהנתונים שאני מקבל ושומע אני בטוח שיש סיכוי, וזה כולל את הפגישה עם היושב ראש. תסתכלו וותראו מה הקהילה היהודית בכל העולם אומרת וחושבת. אתם במצב לא כל כך נעים".

ג'יבריל רג'וב בראיון לוואלה!TALK עם יעקב אילון, רמאללה, 1 באוקטובר 2017. ראובן קסטרו
כשהמנהיג שלכם יקום ויאמר 'אין יותר התנחלויות' אתה תראה מה תהיה התגובה ברחוב הפלסטיני. רג'וב/ראובן קסטרו

מה זו מדינה פלסטינית מבחינתך? מדינה עם צבא?

"מדינה עם משטרה. לא רוצים מלחמות ולא צבאות".

מדינה מפורזת?

"כשנגיע לגשר נעבור אותו. אנחנו רוצים מדינה עם משטרה שתוכל להתמודד. צבא סמלי יהיה אבל בשום פנים ואופן לא נבנה מדינה על מנת שנהיה חלק ממלחמה אזורית או בינלאומית".

כששאולים אותך על שהידים, אתה אומר שלפני הסכמי אוסלו הם היו "גיבורים" ואחרי ההסכמים זה סיפור אחר. בפייסבוק של הפתח, כשפלסטיני רצח בהר אדר, היו תשבוחות רשמיות של הפתח בכבוד ובגאווה על השהיד הגיבור.

"אני לא חושב שזה הפייסבוק הרשמי של פתח, אין לנו פייסבוק".

אתם מעודדים ותומכים רוצחים? אתם נותנים למשפחות כסף או לא?

"זה ימשיך ויהיה כל זמן שיהיה סכסוך".

אז אתם תתמכו בטרוריסטים כל זמן שיש סכסוך.

"מי טרוריסט? מי שמיואש או מי שהורג פלסטינים? מה אתה מצפה, שאני אשבח את הכיבוש?".

אתה תומך באינתיפאדת בודדים?

"אני חושב שאבו מאזן וההנהגה שלנו היו ברורים בעניין של שפיכות הדמים. הטרור הכי גרוע בעולם הוא הכיבוש הגזעני שלכם. אתה רוצה שאני אצדיע לכובש? שאשבח אותו?".

אתה אומר שאתם רוצים שלום ולא תומך בטרור, אז אל תתמכו בו.

"אז אתה כממשלה אל תתמוך במטורפים בבריונים שלכם. כשהמנהיג שלכם יקום ויאמר 'אין יותר התנחלויות' אתה תראה מה תהיה התגובה ברחוב הפלסטיני".

יש מנהיג ישראלי שהיית רוצה לראות אותו מנהל משא ומתן?

"אני חושב שמי שאתם בוחרים, ננהל איתו משא ומתן. השלום הוא אינטרס של הישראלים".

בחרו בנתניהו.

"בחרו בנתניהו אבל לדעתי יתחרטו. נתניהו לא מביא בטחון ולא שלום, הוא מביא בידוד. מי מרוצה מהמדיניות של המלך והמלכה? יש לכם הזדמנות היסטורית לבנות שלום עם כל העולם הערבי אבל ביבי מה שחשוב לו הוא הכסא. ביבי רוצה להישאר ראש ממשלת ישראל ואני לא חושב שהוא מסוגל".

יש יותר סיכוי שהנבחרת שלך תגיע למונדיאל או שיהיה שלום?

"יהיה שלום. כולם רוצים שיהיה שלום. אני פוגש ישראלים ואני חושב שרובם רוצים שלום. ומונדיאל? אפשר להגיע למונדיאל, אבל הנבחרת שלכם יורדת בפיפ"א".

תודה רבה.

"חתימה טובה, חג שמח ואני מקווה שביום כיפור הבא יהיה שלום ודו קיום ונוכל לבקר ולאחל אחד לשני כל טוב ותיהיו בריאים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully