וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כבר לא 100: סקר חדש מעיד על צניחה באמון הציבור במשטרת ישראל

4.10.2017 / 20:11

סקר שערך ארגון "יוזמות קרן אברהם", מלמד כי כל אזרח שני במדינת ישראל מביע חוסר אמון במשטרה. הסקר, שהתמקד גם ביחסה של החברה הערבית לארגון, העלה כי-61% אינם מרוצים מתפקודו. יחד עם זאת, 70% מהאוכלוסייה הערבית מעוניים לקחת חלק במאבק בפשיעה. כל הממצאים

תחנת משטרה. ראובן קסטרו
ירידה משמעותית באמון הציבור/ראובן קסטרו

כל אזרח שני בישראל חסר אמון במשטרה – כך עולה מסקר חדש שנערך עבור ארגון "יוזמות קרן אברהם". על פי הסקר, 54% מהנשאלים מקרב החברה היהודית במדינת ישראל, הצביעו על חוסר אמון בארגון שאמור לשמור על ביטחונם האישי ועל הסדר הציבורי. נתונים מדאיגים עוד יותר נמצאו גם בקרב האוכלוסייה הערבית, שם 59% מהנשאלים העידו על חוסר אמונם במשטרה.

הסקר אף מעיד על הידרדרות משמעותית באמון הציבור במשטרה במשך שלוש שנים. בסקר דומה שנערך עבור הקרן בשנת 2014 נמצא כי רק 25.1% מהנשאלים היהודים הביעו אי אמון במשטרה, לצד 41% בקרב הערבים.

ממצאי הסקר הוצגו בג'סר א-זרקא, שם נרצחו במהלך השנה ארבעה תושבים. הפשיעה במקום הולכת ומחריפה ומצביעה על מגמה כללית של עליה בפשיעה ובאלימות בחברה הערבית. מתחילת 2017 נרצחו 38 אזרחים ערבים, ואירעו יותר מ-380 מקרי ירי. כמו כן, ההערכות הן ש-350 אלף כלי נשק בלתי חוקיים בתוך שטחי היישובים הערבים, המהווים כ-80% מהנשק הבלתי חוקי בישראל.

עוד בוואלה! NEWS:
חולצות עם הכיתוב "סימן שאתה צעיר": ראובן נרצח לפני חגיגות יום הולדתו
ליברמן: "הסכם עם הפלסטינים – רק במסגרת הסדר איזורי כולל"
עומסי תנועה בדרך לארוחת החג; התחזית לסוכות: טפטוף בצפון ובחוף

ניידת משטרה. ראובן קסטרו
כל אזרח שני מביע חוסר אמון/ראובן קסטרו

בקרן אברהם ציינו כי המאבק בפשיעה ובאלימות ניצב בלב העשייה הארגונית שלהם ולצורך כך הקימו את מיזם "קהילות בטוחות" שפועל להעלאת רמת הביטחון האישי ביישובים הערביים באמצעים שונים, בהם קידום תפיסת שיטור אזרחי שוויוני והוגן, ביסוס מנגנוני הידברות קבועים בין המשטרה לקהילות, פיתוח והפעלת תכניות חינוכיות נגד אלימות, הכנסת שירותי חירום ליישובים הערבים ועוד. פעילות המיזם מבוססת על בניית שותפויות עם הרשויות המקומיות, הקהילות, ארגוני חברה אזרחית, המשטרה ומשרדי הממשלה השונים.

לצורך איסוף הנתונים נערכו שני סקרים על ידי מכון "סטאטנט". הראשון, סקר ארצי מייצג בקרב האוכלוסייה היהודית בישראל שכלל 402 נדגמים, המייצגים את כלל המחוזות וכלל נדגמים מ- 156 יישובים שונים. סקר מייצג נוסף התקיים בקרב האוכלוסייה הערבית בישראל שכלל 402 נדגמים, המייצגים את כלל המחוזות ו- 89 יישובים שונים שבהם מתגוררים ערבים בישראל. כמו כן בוצעו שלושה סקרי דעת קהל בישובים ג'סר א-זרקא, טמרה וכפר קאסם.

עוד באותו נושא

"המשטרה הייתה יכולה למנוע רצח": עדות מה"מערב הפרוע" של ישראל

לכתבה המלאה

32% מהציבור הערבי: חוסר ביטחון ביישובים

מהסקרים עולה כי האזרח הערבי חווה תחושת חוסר ביטחון אישי עמוק וסובר כי ישנה בעיית אלימות ביישוב מגוריו: 54% מהציבור הערבי סבורים כי קיימת בעיית אלימות ביישוב מגוריהם, לעומת 14% בציבור היהודי שסבורים כך. בשלושת היישובים הנדגמים הממוצע עולה על הממוצע הארצי: 95% בג'סר א-זרקא, 74% בטמרה ו-78% בכפר קאסם.

בנוסף נמצא כי 32% מהאזרחים ערבים חשים תחושת חוסר בטחון ביישוב מגוריהם, לעומת 12% מהיהודים. בישובים שנדגמו - תחושת חוסר הביטחון חריפה יותר: 88% מתושבי ג'סר אל-זרקא אינם מרגישים בטוחים, 37% בטמרה, ו-47% בכפר קאסם.

ג'יסר א-זרקא. שלומי גבאי
95% מהתושבים ציינו כי קיימת פגיעה בביטחונם האישי. ג'סר א-זרקא/שלומי גבאי

הסקר מעלה כי גם החברה היהודית וגם החברה הערבית אינן מרוצות מפעילות המשטרה ביישובי מגוריהם. הממוצע הארצי בחברה היהודית עומד על 53% שאינם מרוצים מפעילות המשטרה ביישובם, ואילו בחברה הערבית הממוצע גבוה יותר ועומד על 61%. ביישובים הנדגמים האחוזים גבוהים משמעותית: 88% בג'סר א-זרקא, 61% בטמרה ו-85% בכפר קאסם.

63% מהציבור היהודי בישראל מאמין כי המשטרה היא זאת שאחראית לדאוג לביטחון ביישוב. לעומת זאת, רק 36% מהאוכלוסייה הערבית חושבת כך. בקרב הציבור הערבי בישראל 32% מאמינים כי המשפחה צריכה לדאוג לביטחון האישי ביישוב, לעומת 1% בלבד בקרב הציבור היהודי הסבורים שלמשפחה יש תפקיד במשימה זו.

70% מהאוכלוסייה הערבית מוכנים לקחת חלק במאבק בפשיעה

ממצאים מעודדים שעולים מהסקר מלמדים כי האזרח הערבי רוצה לקחת חלק במאבק בפשיעה: 70% מהאזרחים הערבים מוכנים לקחת חלק במאבק באלימות לעומת 39% בלבד בחברה היהודית. ביישובים הנדגמים האחוזים עולים: 79% בג'סר א-זרקא 74% בטמרה ו77% בכפר קאסם. 79% מהציבור הערבי הביע נכונות לדווח למשטרה על מקרי פשיעה, במידה ויהיה עד לכאלו. הממוצע דומה גם בשלושת היישובים הנבחרים.

למרות מאבק שמתנהל בכפר כנא נגד הקמת תחנת משטרה בישוב, מתברר כי החברה הערבית תומכת באופן נרחב בהקמת תחנות משטרה ביישובים הערבים: 77% מהציבור הערבי בכללותו תומך בהקמת תחנות משטרה ביישובים הערבים. בשלושת היישובים הנדגמים אנו מוצאים פער בין הישובים שאין בהם תחנת משטרה כיום: 88% בג'סר א-זרקא ו-86% בטמרה, לבין זו שיש בה תחנת משטרה כיום: 52% בכפר קאסם.

הפגנה ביפו לאחר שהמשטרה ירתה למוות בצעיר בעיר. ניב אהרונסון, מערכת וואלה! NEWS
למרות המאבק בכפר כנא, התושבים הערבים מעוניינים בהקמת תחנות/מערכת וואלה! NEWS, ניב אהרונסון

ישנה אמונה רחבה בציבור הערבי (63%) כי נוכחות המשטרה ביישוב תפחית את הפשיעה והאלימות. בציבור היהודי היקף האמונה הזו דומה (66%). גם כאן ניתן לעשות הבחנה בקבוצת היישובים הנדגמים בין אלו שאין בהם תחנת משטרה נכון להיות לבין זה שיש בו. 65% בג'סר א-זרקא ו-71% בטמרה לעומת 24% בכפר קאסם, בהתאמה. עוד עולה כי החברה הערבית מעוניינת בהשתלבות במשטרה: 72% מהציבור הערבי תומך בשילוב שוטרים ערבים למשטרה.

המשטרה: "פועלים כל העת להעלאת אמון הציבור"

מהמשטרה נמסר בתגובה: "משטרת ישראל פועלת כל העת להעלאת אמון הציבור בקרב כלל אזרחי ישראל. מדובר ביעד ארגוני מרכזי, ולא בכדי התכנית האסטרטגית של המשטרה נקראת תכנית האמו"ן. מסקר עמדות ושביעות רצון שנערך אשתקד בהיקף חסר תקדים של כ-25 אלף אזרחים בישראל פי 60 מהיקף הסקר המוצג בכתבה שנערך בקרב 402 נשאלים בלבד מהסקר עולה כי 22% מהאזרחים חשים שתפקוד המשטרה השתפר באזור מגוריהם לעומת 5% בלבד שחושבים ההיפך. 70% מהציבור חשים ביטחון באזור מגוריהם. 79% מהציבור נכונים לשתף פעולה עם המשטרה. אלו הם נתונים המעידים על אמון במשטרה ותחושת ביטחון ראויה.

"מתוך תפיסה לפיה אמון הציבור במשטרה הוא תנאי הכרחי לפעילותה התקינה, המשטרה מבצעת פעולות רבות להעלאת אמון הציבור, בהם: שיח רציף מול כלל המגזרים באוכלוסייה, התאמת שירותי המשטרה המקומית לצרכי הקהילה תוך שיתוף הציבור במיפוי הבעיות המקומיות, הקמת יחידות שיטור עירוני למתן מענה לסוגיות המטרידות את האזרח ועוד.
נציין כי משטרת ישראל פועלת מתוקף סמכותה כנגד עבריינים ולמען האזרח הנורמטיבי, מכאן שבאופן טבעי לעולם לא תזכה לאהדה מלאה.

"זאת ועוד, בשנים האחרונות משטרת ישראל והמשרד לביטחון הפנים מממשים תכנית רב שנתית להעמקת שירותי המשטרה במגזר הערבי תוך מתן מענה לצרכים הייחודיים של החברה הערבית, לצמצום הפשיעה ולהגברת תחושת הביטחון והאמון במשטרה ובשלטון החוק בקרב האזרחים. לצורך האמור הוקמה במשטרת ישראל מנהלת ייעודית לשיפור, הרחבה והנגשת שירותי המשטרה במגזר, לרבות הקמת תחנות משטרה חדשות, חיזוק תחנות משטרה קיימות ועידוד הגיוס לשורות המשטרה מקרב החברה הערבית בישראל.

"משטרת ישראל תמשיך לפעול להגברת אמון הציבור במשטרה ולטפל בכל מה שמפריע לאזרח תוך קידוש השונות בין תאי השטח, במטרה לשרת ולהגן על כל אזרחי מדינת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully