וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בושה": טקס הזיכרון למלחמת יום כיפור נערך בלי נוכחות שרים

2.10.2017 / 0:01

באופוזיציה תקפו את חברי הממשלה שלא הגיעו לטקס הזיכרון הממלכתי שנערך בהר הרצל. "אף שר לא חושב שזה מספיק חשוב", תקף גבאי. נתניהל התנצל: "טעות מצערת". מזכירות הממשלה: "משרד הביטחון לא עדכן". משרד הביטחון: "דרוש נציג מדינה אחד - נכחו הנשיא וסגן יו"ר הכנסת"

הנשיא ראובן ריבלין בטקס האזכרה הממלכתי לחללי מלחמת יום הכיפורים, הר הרצל בירושלים, 1 באוקטובר 2017. לשכת העיתונות הממשלתית
טקס הזיכרון הממלכתי/לשכת העיתונות הממשלתית

בהר הרצל נערך היום (ראשון) טקס זיכרון ממלכתי לזכר חללי מלחמת יום הכיפורים, במלאת 44 שנה לקרבות – ללא נוכחות נציג מחברי הממשלה, שנכחו בישיבת הממשלה שבה הצביעו על חוק המינויים הפוליטיים. במקום נכח נשיא המדינה ראובן ריבלין, שנשא דברים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב להיעדרות השרים, לאחר הזעם שהתעורר בעקבותיו, ואמר: "צר לי על כך שלא היה ייצוג לממשלה בטקס הזיכרון לחללי מלחמת יום הכיפורים. זוהי טעות מצערת ואני מתנצל בפני המשפחות השכולות".

"הנחיתי את מזכירות הממשלה לדאוג לכך שלהבא תהיה נציגות בטקסים של חללי מלחמות ישראל. זוהי חובה שאין גדולה ממנה כלפי יקירינו שנפלו כדי שאנחנו נחיה במדינתנו, הוסיף ראש הממשלה.

עוד בוואלה! NEWS:
יום כיפור: מחסומים וכוחות מתוגברים: היערכות כוחות הביטחון
במהלך כיפור: 1,659 איש נזקקו לטיפול, 265 נפצעו בתאונות אופניים
גניבת שעות והיעדר הכשרה: המבקר תוקף את הטיפול הסיעודי לקשישים

הנשיא ראובן ריבלין בטקס האזכרה הממלכתי לחללי מלחמת יום הכיפורים, הר הרצל בירושלים, 1 באוקטובר 2017. לשכת העיתונות הממשלתית
ריבלין בטקס הממלכתי/לשכת העיתונות הממשלתית

היעדרות השרים עוררה מוקדם זעם, בין היתר, בקרב חברי האופוזיציה. יו"ר המחנה הציוני, אבי גבאי, כתב בפייסבוק כי "ממשלה שאינה מכבדת את העבר, גם ההווה שלה דל, ועתידה לסיים את דרכה".

"בושה, אין מילה אחרת לתאר את מה שקרה היום בהר הרצל בטקס לזכר 2,222 החיילים", תקף גבאי. "לכל אחד מהם הורים, אחים, אחיות, חברים לנשק שחלקם היו שם היום, נושאים שק כבד של כאב על גבם מהמלחמה הנוראית ההיא – ואף שר לא חושב שזה מספיק חשוב כדי להגיע ולהסתכל להם בעיניים".

עוד באותו נושא

ארבע הלוויות, אפס נציגי ממשלה: "כנראה שאנחנו לא מספיק אטרקטיביים"

לכתבה המלאה
אבי גבאי, במהלך ועידת מפגלת העבודה 24.9.17. ראובן קסטרו
תקף את היעדרות השרים מהטקס. גבאי/ראובן קסטרו
"מי ששולח חיילים להגן בגופם על המדינה, חובה עליו לכבד אותם לאחר מותם"

גם חבר הכנסת חיליק בר מחה ואמר כי "לא היה שר ששכח להגיב על רצח שלושת חללינו הגיבורים בהר אדר, אך את חללי המלחמה הם שכחו. חשתי בושה". אלוף במיל' עמירם לוין טען כי בזמן הטקס קיימו השרים ישיבה על "חוק הג'ובים: "בחרתם ג'ובים למקורבים שלכם במקום אזכרות לחללים של כולנו – כך אתם רוצים להנהיג?. מי ששולח חיילים להגן בגופם על המדינה, חובה עליו לכבד אותם לאחר מותם", כתב בפייסבוק.

חברת הכנסת איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני) קראה למעשה "אפס ממלכתיות. החרפה של שרי הממשלה שמעדיפים להתנהל כתגרנים בשוק סביב חוק הג'ובים במקום להגיע לטקס זיכרון ממלכתי לחללי מלחמת יום הכיפורים אלה הפנים האמיתיות של ממשלת ישראל. ממשלה שאיבדה את המצפון, הערכים והסולידריות החברתית".

"משפחות שנתנו את היקר מכל זכו לנוכחות הנשיא", אמרה נחמיאס ורבין, "אבל הממשלה לא חשבה שמחויב לשלוח נציג. כשרה"מ עסוק בפופוליזם, נעלמים ההוקרה והחיבוק. הנחתי לפני שנה הצעת חוק שתחייב את הממשלה לשלוח נציג לכל טקס ממלכתי". נחמיאס ורבין אמרה כי תניח את ההצעה מחדש עם כינוס המליאה.

חברת הכנסת גילה גמליאל, השרה לשיוויון חברתי. ראובן קסטרו
הגיעה לטקס בתל אביב. השרה גמליאל/ראובן קסטרו

השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל השתתפה בהמשך היום כנציגת הממשלה בטקס הזיכרון לחללי המלחמה בבית העלמין הצבאי קריית שאול בתל אביב. "את גבורתם של הלוחמים שהקריבו את חייהם למען חיינו, אנחנו מקדשים היום, כפי שאנו מקדשים בלבבנו שנה אחר שנה, מזה למעלה מארבעה עשורים", אמרה גמליאל בדברים שנשאה במקום. "לוחמי מלחמת יום כיפור הם אלה שהפכו את כמעט התבוסה לניצחון ודאי. אדמתם בערה וגבורתם זהרה".

עוד אמרה השרה כי "למשפחות שאיבדו את יקיריהם אין נחמה. הזמן שחלף אין בכוחו להקהות את הי?גו?ן הפוצע. כל אחת ואחד הוא עולם ומלואו, שהקריב עצמו למען בטחונה והמשך קיומה של מדינת ישראל. אלא שבמותם ציוו עלינו את החיים ושחובה עלינו למצותם עד תום. עלינו להמשיך, להמשיך לחיות ולהמשיך לזכור – לטעת את מורשתם של חללינו בחברה ולפדות את המחיר הבלתי נתפס של האובדן בהמשך החיים ובהמשך פיתוחה וביסוסה של מדינת ישראל".

גורם במזכירות הממשלה: "משרד הביטחון לא עדכן"

גורם במזכירות הממשלה מסר בתגובה להיעדרות השרים, כי "מזכירות הממשלה לא עודכנה על קיום הטקס. לא התקבלה בקשה ממשרד הביטחון להזמנת שר לטקס,
לכן לא היה נציג".

ממשרד הביטחון נמסר: "על פי כללי הפרוטוקול טקס הזיכרון הרשמי לחללי מלחמת יום הכיפורים, שנערך הבוקר בהיכל הזיכרון מחייב נוכחות של נציג מדינה אחד. בטקס ייצגו את מדינת ישראל כבוד נשיא המדינה, וסגן יו"ר הכנסת, ח"כ יחיאל בר. כמו כן, השתתפה בטקס נציגות בכירה מצה"ל, משטרת ישראל, משרד הביטחון, בית המשפט העליון והארגונים היציגים של המשפחות השכולות".

בינואר, אחרי ביקורת על היעדרות השרים מהלוויות הרוגי הפיגוע בארמון הנציב, ראש הממשלה הטיל על מזכיר הממשלה צחי ברוורמן לגבש נוהל על נוכחות נציגי ממשלה בהלוויות אנשי כוחות הביטחון והרוגים מפיגועי טרור. ברוורמן גיבש נוהל לפיו הוא זה שיקבע אם שר או סגן שר יגיעו להלוויה, וכי החלטתו תתקבל לאחר התייעצות עם משפחת החלל.

(עדכון ראשון: 18:17)

  • עוד באותו נושא:
  • יום כיפור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully