וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החומה נפלה: מזרח גרמניה העניש את "אויבת העם" על זרם הפליטים

28.9.2017 / 11:56

הימין הקיצוני זכה ל-22% תמיכה בחמש מדינות המחוז שהרכיבו בעבר את המשטר הקומוניסטי, שבו גדלה מרקל, וסייעו בהנחלת המכה הכואבת שספגה בבחירות. יועצי הקנצלרית סברו כי השלכות משבר המהגרים תמו, אך דפוסי ההצבעה החריגים באזור שינו את התמונה

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

במשך שבועות ארוכים, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ספגה גידופים ושריקות בוז בכל פעם שהגיע למחוז ילדותה במזרח גרמניה כחלק ממסע הבחירות שלה. ביום ראשון, היו אלו המצביעים במזרח, הזועמים על החלטתה לאפשר למאות אלפי פליטים להיכנס למדינה, שסייעו בהנחלת התבוסה הקשה ביותר למפלגתה השמרנית מאז 1949 ובהחדרת מפלגת ימין קיצוני לפרלמנט.

התוצאות מראות כי מפלגת "אלטרנטיבה לגרמניה" (AfD) זכתה בכ-22% מהקולות במדינות המחוז שהיו בעבר חלק מגרמניה המזרחית – הרבה מעל התוצאה הכלל ארצית שלהם – כ-12.5%, שהפכו אותה למפלגה השלישית בגודלה. התוצאה בקרב גברים במזרח גרמניה הייתה מהדהדת עוד יותר – 26% הצביעו בעד המפלגה שנוסדה רק ב-2013.

המפלגה הנוצרית-דמוקרטית של מרקל (CDU) גרפה רק כ-27% מהקולות במזרח גרמניה – לעומת 33% בהצבעה הכלל ארצית. בבחירות הקודמות, ב-2013, קיבלו השמרנים 38.5% מהקולות בחמש מדינות המחוז שהרכיבו את גרמניה המזרחית.

ראשי מפלגת afd, אליס ויידל ואלסנדר גאולנד לאחר הבחירות בגרמניה, 24 בספטמבר 2017. רויטרס
מנהיגי מפלגת "אלטרנטיבה לגרמניה" חוגגים את הישגם/רויטרס

מרקל אכן הבטיחה כהונה רביעית, אך היא צלעה אל קו הסיום ועתה נדרשת לרקום יחד קואליציה מסורבלת עם עוד שתי מפלגות – מפלגת הדמוקרטיים החופשיים (FDP), הדוגלת בשוק חופשי, ומפלגת הירוקים – המחזיקות בעמדות מנוגדות סביב שורת נושאים מרכזיים.

מוקדם יותר החודש, עוזר בכיר של מרקל תיאר את המפגינים ששיבשו את עצרות הבחירות של מרקל כמיעוט וטען כי למשבר הפליטים אין יותר השפעה שלילית על מרקל. התוצאות מהבחירות לבונדסטאג מצביעות על ההיפך. "המזרח גרמנים מחזיקים בעמדות קיצוניות יותר ופחות נאמנים למפלגות המסורתיות, כך היה מאז נפילת החומה", הסביר הנדריק טרגר, מומחה למדע המדינה מאוניברסיטת לייפציג.

עוד באותו נושא

מפלגת הימין הקיצוני בגרמניה חוגגת: "נילחם בפלישת הזרים"

לכתבה המלאה
אנגלה מרקל קנצלרית גרמניה בנאום ניצחון הבחירות בגרמניה, 24 בספטמבר 2017. רויטרס
לא מתחרטת על הכנסת הפליטים. מרקל/רויטרס

בנאום שנשאה לאחר הבחירות, מרקל שבה על עמדתה כי היא אינה מתחרטת שאפשרה לפני שנתיים למאות אלפי פליטים שצעדו ברגל מתחנת הרכבת בבודשפט, בירת הונגריה, להגיע אל גרמניה. בחודשים לאחר מכן, אלפים עשו את דרכם מהים האגאי אל יוון, משם למדינות הבלקן ועד לגרמניה, כשהם מעודדים במראות של אזרחים גרמנים מקבלים בברכה מהגרים עם מזון ובגדים, וגם מתמונות סלפי של פליטים עם מרקל עצמה.

"אנחנו דנים שוב ושב במה שקרה ב-2015 ואני נותרו משוכנעת כי כל האפשרויות שנידונו אז – כמו הצבת תותחי מים בגבול וכדומה – לא באו בחשבון", אמרה מרקל. "אני חושבת שההחלטה הייתה נכונה".

במהלך קמפיין הבחירות, מרקל אמרה לקהל תומכיה כי זרם הפליטים ההוא לא יחזור על עצמו. עם זאת, היא ספגה קריאות גנאי כמו "אויבת העם" בשורת אירועים במזרח המדינה, ביטויים שנחשבו ללא אפשריים בטרם החל משבר הפליטים.

מרקל גדלה מאחורי מסך הברזל בעיירה טמפלין שמצפון לברלין. אביה, כומר לותרני בעל עמדות סוציאליסטיות, עבר יחד עם משפחתו ממערב גרמניה למזרחה בטרם מרקל נולדה ולפני בניית חומת ברלין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully