וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רצחו לי את הנפש": עדותו של חרדי שהותקף בידי שוטרים במירון

20.9.2017 / 14:45

התיעודים שהופצו במהלך השבוע לאחר העימותים בין החרדים למשטרה בירושלים חידדו את חולשת השוטרים מול אנשי המגזר. תמלול חקירה מתקרית אחרת שהגיע לידי וואלה! NEWS, מעיד כיצד אירוע שלא החל כמחאה - הידרדר לאלימות: "התמוטטתי ופרצתי בבכי"

צלמים זמניים מורשים

האלימות שננקטה כלפי מפגינים חרדים בתחילת השבוע, מלמדת על הקושי של המשטרה להתמודד עם הציבור החרדי. רק לפני כשבוע הוגש כתב אישום נגד שני שוטרי יס"מ, בגין תקיפתו של אחד החוגגים שהגיע להר מירון בל"ג בעומר האחרון. מסמכים וחומרי חקירה שהגיעו לידי וואלה! NEWS מלמדים כיצד אירוע שלא היה הפגנה או מחאה, הפך לחוויה כואבת משפילה בעבור הצעיר החרדי, שהוכה וקולל על ידי שוטר יס"מ. שוטרים חסרי ניסיון, מחסור בכוח אדם וחוסר יכולת להתמודד מול ההמונים, הובילו בסופו של דבר לתקרית חמורה ומיותרת.

"הרגשתי שרצחו לי את הנפש", תיאר א', אברך צעיר בשנות העשרים לחייו המתגורר בדרום. "מאז האירוע אני לא מצליח להירדם בלילות וסובל מהתקפי חרדה והלם. לא תיארתי לעצמי ששוטרים שמייצגים את מדינת ישראל יכולים להתנהג בצורה כה מבישה כלפי אזרחים. אני הרגשתי שכל ההתקפה הייתה נגדי בגלל שאני עם חזות חרדית".

לקריאה נוספת:
שלושה צעירים אושפזו לאחר הפגנת החרדים: "לא ראינו אלימות כזו"
שמונה נעצרו בהפגנה בי-ם נגד גיוס חרדים; שוטרים תועדו דוחפים מפגינים
תיעוד ממחאת החרדים בירושלים: שוטר בעט במפגין פצוע על הקרקע

עימותים בין המשטרה לחרדים בכיכר השבת על רקע מעצר משתמט, ירושלים, 17 בספטמבר 2017. נועם מושקוביץ
עימותים בין חרדים למשטרה בירושלים במהלך השבוע/נועם מושקוביץ

א' הגיע ביחד עם חבריו ומאות אלפי בני אדם נוספים למירון לרגל ההילולה השנתית הנערכת במירון בל"ג בעומר, בחודש מאי. לאחר שבילו על ההר במהלך הלילה, ניגשו א' וחבריו לתחנת איסוף הנוסעים שהוקמה על ההר, וניסו לעלות לאוטובוס כדי להגיע לביתם. אלא ששם נתקלו בשוטרים שהיו מופקדים על שמירת הסדר במקום. א' ואחד מחבריו היו על האוטובוס, בשעה שהבחינו, לטענתם, בשוטרים שמקללים ומכים את חבריהם. השניים מחו על היחס בפני השוטרים, ובתגובה, הורד א', המתלונן בתיק, מהאוטובוס על ידי יואב פונדקי, שוטר יס"מ במרחב ירקון שהוצב במירון לרגל החג. בשלב זה, כך מתואר בכתב האישום, נלקח א' באלימות על ידי פונדקי וראש הצוות שלו, גיא אוחיון, לפינה צדדית.

"השוטר השני (פונדקי – א"ס) משך אותי מהאוטובוס ואמר לי 'בואי שרמוטה אני אטפל בך' (בלשון נקבה במקור – א"ס)", סיפר א'. "הוא הוריד אותי מהאוטובוס ושם לי ידיים מאחורי העורף... אחרי זה אוחיון והשוטר השני נתנו לי בירכיות ובעיטות לרגל ולחלק האחורי של הגוף".

א' הוסיף כי לאחר מכן נותר לבדו עם השוטר השני בשעה שאוחיון, המפקד, טיפל באחרים. "השוטר השני הוריד לי את הראש, נתן לי בעיטות לאשכים", סיפר. בשלב זה, לטענת א', חזר אוחיון ואמר לשוטרים האחרים: "חבר'ה, תיזהרו עם הידיים, יש מצלמות באוטובוס. אם אתם רוצים לטפל בו, תעשו את זה פה".

עוד בוואלה!

צבא ארה"ב חנך בסיס אימונים ראשון בארץ: "רגע היסטורי"

לכתבה המלאה
12 עצורים בגין תקיפת לובשי מדים בשכונת מאה שערים שבירושלים, 2 ביוני 2017. קבוצת מחאות החרדים הקיצוניים, מערכת וואלה! NEWS
קשיים בהתמודדות עם המחאה. עימותים בירושלים לפני כחודשיים/מערכת וואלה! NEWS, קבוצת מחאות החרדים הקיצוניים

לטענת א', התקיפה הפיזית לוותה באלימות מילולית קשה. "במהלך כל התקיפה השוטר השני לא הפסיק לדבר אלי בלשון נקבה, ואמר לי: 'זונה שלי, שרמוטה שלי, אני אזיין אותך בתחת. תרדי, תרדי למטה. אני אחנך אותך'. התמוטטתי ופרצתי בבכי". ח', חברו הטוב של א', שנכח במקום, העיד כי א' "אינו יכול לפגוע בזבוב", וכי בימים שלאחר התקרית הוא הפך ל"אדם שבור". אם לא די בכך, הרי שבמהלך התקרית ביקש א' מהשוטרים להשיב אליו את הכיפה שלו, שנפלה במהלך התקרית. בחקירתו ציין א', כי כשביקש מאוחיון את הכיפה שלו – הוא נענה: "אתה לא ראוי לכיפה המסריחה שלך, אלוהים יורק על אנשים כמוך".

בסופו של דבר שוחררו א' וחבריו על ידי השוטרים. הם עלו לאוטובוס נסערים, וא' מיהר לעדכן את אחותו, עורכת דין פלילית מוכרת, בנוגע להתרחשויות. מכאן, התגלגל המקרה למחלקה לחקירות שוטרים, ולפני שבוע הגישה עו"ד שקד דהן, עוזרת ראשית במח"ש, כתב אישום נגד השניים בבית משפט השלום בראשון לציון, בגין עבירה של תקיפה הגורמת חבלה של ממש בנסיבות מחמירות. בחקירתם במח"ש הכחישו שני השוטרים כי תקפו מילולית או פיזית את א'. פונדק תיאר את הסיטואציה הקשה שבה היו נתונים כ"כאוס", ואוחיון אף הביע התנצלות חלקית בפני א' על היחס שקיבל במהלך האירוע.

"לא מעניין אתכם שהשוטר מקבל קללות, וצעקות", אמר אוחיון לחוקריו. "אני מקבל מיהודים, צעקות וקללות ויריקות ונאצי. היו מלא אנשים והיה דוחק מטורף וצפיפות... ראיתי אנשים מכל כיוון דוחפים... אנשים צעקו לעזרה ונדחקו אל החלונות. הייתה סכנה שהם יפגעו או חלילה ימותו מחנק או דוחק".

"שומר על השוטרים שלי"

במהלך חקירתו נערך עימות בינו לבין א', שבו נכח גם דובי שרצר, ראש זרוע חשיפה במח"ש, שהטיח באוחיון כי הוא מחפה על חבריו למשטרה. "אני לא יכול לחפות, הכל צולם", הסביר אוחיון. "מדובר בשוטרים חדשים, והאחריות שלי לדאוג להם שלא יעשו טעות... היינו שלושה שוטרים על אלף איש". הוא הודה כי אמר לשוטרים להיזהר מהמצלמות, אך הבהיר כי לא מדובר על ניסיון להסתיר פשעים, אלא על הנחייה שניתנה לשוטרים חדשים. "תפקידי לשמור על השוטרים שלי, שהיו צעירים וחסרי ניסיון. היה שם שוטר חדש וחסר ניסיון שהוא לא השוטר הכי נוצץ שלי".

חקירתו של פונדקי, שלטענת א' בעט באשכיו, הייתה הרבה פחות קוהרנטית מזו של מפקדו. הוא הרבה לסייג את עצמו ואמר כי אינו זוכר את האירוע היטב, למרות שהוא נחקר רק כשבוע לאחריו. בנוסף עלה כי הסטטוס של א' – עצור או מעוכב – לא היה ברור לו, וכי על התקרית לא נרשמו דוחות פעולה. "קיבלתי שלוש תעודות הצטיינות בגבעתי", סיפר פונדקי לחוקרת מח"ש. "אני בן אדם ערכי וישר". אבל בהמשך החקירה, הוא הודה ש"אולי אמרתי דברים שלא הייתי צריך לומר, כמו 'מטומטם', 'דפוק'", ובהמשך אמר שאולי בלהט הרגע אמר גם "שרמוטה" ו"מזדיין". פונדקי הרבה לבקש אוכל ומים במהלך חקירתו אמר שהוא מרגיש "לחוץ מאוד".

חרדי חרדים פשקווילים בשכונה מאה שערים. ShutterStock
חרדי חרדים פשקווילים בשכונה מאה שערים/ShutterStock

מעו"ד אבי חימי, המייצג את השוטר אוחיון, נמסר בתגובה: "הפכתי והפכתי בחומר הראיות ולא מצאתי כל ביסוס לכתב האישום שהוגש כנגד מרשי ואני סמוך ובטוח שמבית המשפט הוא יצא חף מכל אשמה".

מעו"ד משה אלון, המייצג את השוטר פונדקי, נמסר בתגובה: "מדובר באירוע בו הייתה הפרת סדר חמורה ואף סיכון חיי אדם במסגרת הילולת מירון. הטענות כלפיי מרשי הינן מופרכות וחסרות בסיס. מן הסתם, הדברים יתבררו במסגרת ההליך המשפטי וחבל שנחפזו להגיש כתב אישום ולפגוע בתפקידו ובפרנסתו של מרשי ללא סיבה מוצדקת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully