וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הישראלים שנותרו בפלורידה למרות ההוריקן: "לא התלבטנו אם לעזוב"

12.9.2017 / 16:53

קורין טרכטנברג, תושבת פורט לודרדייל, סיפרה ש"לראשונה ממש פחדתי. שמנו לוחות עץ בחלונות וקיווינו לטוב". עבור שלומי ניצחון זה לא היה ההוריקן הראשון. "זאת סופה מפלצתית, נפגענו ב'זנב' ולא ב'עין' שלה", אמר

צילום:CNN עריכת וידאו:ניר חן

סופת ההוריקן "אירמה" פגעה בפלורידה - עדכונים אחרונים:

- הסופה עזבה את פלורידה, והותירה אחריה הרס רב ונזקים כספיים גדולים
- כשני שליש מהבתים באזור הפגיעה עדיין מנותקים מחשמל
- הנזק הכספי מהסופות "אירמה" ו"הארווי" מוערך בכ-300 מיליארד דולר - בדומה לנזק מהוריקן "קתרינה" ב-2005
- הצבא שלח את נושאת המטוסים "אברהם לינקולן" ועוד שתי ספינות קרב כדי לסייע במאמצי החילוץ באיי הקיז

החיים במרבית האזורים של פלורידה מתחילים אט-אט לשוב לשגרה. בעוד מיליוני תושבים המתגוררים באזורי החוף נקראו לעזוב את בתיהם, רבים אחרים העדיפו להיערך בהתאם ולעבור את הסופה בביתם. קורין טרכטנברג, ישראלית המתגוררת בפורט לודרדייל, סיפרה לוואלה! NEWS כי "לא הייתה התלבטות אם לעזוב".

לדבריה, "ההתארגנות הייתה די טובה, לא היה הכול בשפע אבל מה שצריך כמו מים, חטיפים ודלק יש כל הזמן. לא יצאנו מהבית משישי בערב ועד הבוקר, וגם לא היה מה לעשות בחוץ. מי שנפגע הרבה פעמים הם הסקרנים שיוצאים החוצה באמצע הסופה".

היא סיפרה כי עברו עליה "שמונה שעות לפחות של סופה בעוצמה חזקה מאוד". לדברי טרכטנברג, "התעוררנו כמה פעמים מרעשים בחוץ, עצים נפלו, כולל על המכונית שלי. הרוחות היו מאוד חזקות וזה גורם לך לחשוב - אם אצלנו היה נזק כזה, אפשר רק לתאר מה קורה במקומות שבהם הסופה פגעה ישירות".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
הריסות בנייפלס שבפלורידה לאחר חלוף הסופה "אירמה", 11 בספטמבר 2017. אי-פי, AP
הריסות בית בפלורידה בעקבות ההוריקן, אתמול/AP, אי-פי
סירה שקועה בקרבת החוף באי קי לארגו בפלורידה לאחר חלוף הסופה "אירמה", 11 בספטמבר 2017. אי-פי, AP
הצפות בפלורידה/AP, אי-פי

טרכטנברג סיפרה כי "זה היה די מפחיד. מאז שאני פה, יותר מ-20 שנה, זו הפעם הראשונה שממש פחדתי. שמנו לוחות עץ בחלונות וקיווינו לטוב. זה היה מאוד מפחיד, במיוחד אחרי מה שקרה בטקסס ואחרי מה שקרה באיי הבהאמס. אתה רואה משהו כזה הרסני מגיע ולא יודע מה יקרה, אבל ברגע האחרון זה פנה מערבה ועבר די בשלום. הרבה אנשים פה בלי חשמל. אצלנו יש חשמל, אבל לרבים ממכריי אין".

אתמול בבוקר היא יצאה מביתה לראשונה מאז יום שישי. "באזור היותר מזרחי ראינו מכוניות שהמים כיסו אותן, ועצים שנעקרו מן השורש". על החזרה לשגרה היא סיפרה: "כרגע יש הוראה להרתיח מים מחשש למחלות, ולדעתי צריך באמת להיזהר". על ההחלטה שלא לעזוב, אמרה: "הרשויות לא אמרו לכולם לעזוב. הם אמרו שמי שגר בחוף חייב לעזוב, אבל מי שלא - שילך למשפחה או חברים, ואם לא אז למקלט. המסר הוא לא שכולם צריכים לעזוב את פלורידה, אלא שיטפלו במה שהם יכולים כדי להיות בטוחים. הם רצו שניקח את הדברים ברצינות".

תושבים ברחוב מוצף בג'קסונוויל שבצפון פלורידה לאחר חלוף הסופה "אירמה", 11 בספטמבר 2017. אי-פי, AP
הצפות בג'קסונוויל שבצפון פלורידה, אתמול/AP, אי-פי
בית הרוס לאחר פגיעת הוריקן אירמה, נאפלס, פלורידה, 11 בספטמבר 2017. רויטרס
הצפות בפלורידה/רויטרס

שלומי ניצחון, תושב פורט לודרדייל, סיפר כי גם לו לא הייתה התלבטות האם לעזוב. "עשיתי את ההכנות שצריך לעשות. הייתי מוכן. מבחינת אוכל, מבחינת נרות. הבית שלי מבטון אז לא הייתה לי דאגה למבנה עצמו. בדרך כלל בסופות הוריקן יש לחצים שמעיפים את הגג, אבל עשינו הכנות. זה לא דבר שאני ממליץ או מעודד באזורים כמו למשל הקי ווסט, שהסופה הייתה אמורה לעבור דרכם. טוב שאלו שגרים שם עזבו".

לדבריו, "זאת לא הסופה הראשונה. עברתי גם את 'ווילמה', אז עף לי הגג. אני יודע לקחת את זה ברצינות. כשהחשמל הולך והרוחות מתגברות אתה רואה את המפלס של המים עולה. זאת סופה מפלצתית, היא ענקית. אנחנו נפגענו ב'זנב' ולא ב'עין' שלה".

אישה הולכת ברחוב מוצף לאחר פגיעת הוריקן אירמה, נאפלס, פלורידה, 11 בספטמבר 2017. רויטרס
רחוב מוצף בפלורידה/רויטרס
רחוב מוצף לאחר שסופת ההוריקן אירמה הכתה בפלורידה, ארה"ב  11.9.17. AP
פלורידה, אתמול/AP

בגלל נתיב הסופה, מספר ניצחון, "מבחינת החוויה האישית שלי 'ווילמה' הייתה הגיהינום עלי אדמות, הפעם הסופה לא עברה מעלינו. קיבלנו פה את הרוחות מהדופן של הסופה, ואני מאמין שמי שחווה את העין של הסופה עבר חוויה שונה".

כעת גם הוא נערך לחזור לשגרה. "בסך הכול עבר בסדר, אם עושים את ההכנות ומתכוננים כמו שצריך זה עובר בסדר. זאת שכונה קטנה. רוב האנשים עזבו והשאירו לי מספרי טלפון לעדכן אותם לגבי המצב. שלשום זה היה נראה כמו עיר רפאים, עצים נעקרו ממקומם, הרחובות היו חסומים, אבל ברוך ה', נראה לי שעבר בסדר".

"חשבנו לעזוב, אבל זה עבר אחרי עשר דקות"

סהר לחמי ממיאמי סיפר כי "לפני הסופה, זה היה מאוד מאוד מפחיד, קיבלנו עדכונים על מה שהולך לקרות כולל מהמשטרה שהזהירה מגלים בגובה שני מטרים שיכסו בניינים בגובה שתי קומות. התלבטנו מאוד אם לעזוב אבל החלטנו להישאר כדי להגן על הבית, ולקחנו בחשבון שבהרבה מקרים הם מכינים אותנו לתרחיש הגרוע מכל. חשבנו לעזוב אבל זה עבר אחרי עשר דקות".

הוא סיפר על ההצטיידות לקראת הסופה: "קנינו הרבה מים, מילאנו בדלק. לא היה אפשר להשיג דלק ומים, יום רביעי היה היום האחרון. קנינו גם קופסאות שימורים, אוכל, ואטמנו את הבית ככל הניתן". לדברי לחמי, הוא שהה יותר מ-24 שעות ללא חשמל או מים זורמים, "אבל למזלנו הצלחנו לעבור את הסופה ללא פגע. יצאנו לעשות סיבוב לראות את הנזקים וראינו עצים, עמודי תאורה שנפלו, וזה עיקר הנזק שאנחנו הצלחנו לראות.

"הכול פה עדיין סגור, הם עסוקים כרגע בלשקם את הדרכים, אבל מזג האוויר מצויין עכשיו, השמש יצאה החוצה. אבל הדברים עדיין לא עובדים ב-100%. עברנו את זה בשלום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully