וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוריקן "אירמה": 10 הרוגים בקריביים; תושבים בפלורידה הונחו להתפנות

סוכנויות הידיעות ועמרי נחמיאס

7.9.2017 / 13:33

הסופה שהיכתה בים הקריבי הותירה 900 אלף תושבים בפורטו ריקו ללא חשמל. באיים סן מרטין וברבודה נגרם הרס רב ואלפים נותרו ללא בית. שתי סופות נוספות - "חוזה" ו-"קטיה" התעצמו לכדי הוריקנים

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

סופת ההוריקן "אירמה" בדרך לפלורידה - כל הפרטים:

- הסופה עושה את דרכה לאיי הבתולה שבים הקריבי
- הסופה עשויה להגיע לדרגה 5 - העוצמה המקסימלית
- עשרה בני אדם נהרגו בכמה איים שונים בים הקריבי
- הנשיא טראמפ הכריז אתמול על מצב חירום בפלורידה, בפורטו ריקו ובאיי הבתולה
- מרכז החיזוי בפלורידה: "מוקד הסערה מסוכן ביותר"
- תושבים במחוז במזרח פלורידה הונחו להתפנות מבתיהם
- באי סן מרטין דיווחו על הרס של 95% מהטריטוריה שבשליטת צרפת
- האו"ם העריך כי 37 מיליון איש עלולים להיפגע מהסופה
- שתי סופות נוספות - "חוזה" ו-"קטיה" התחזקו לכדי הוריקן

סופת ההוריקן "אירמה" עושה את דרכה לאיי הבתולה שבים הקריבי, הסמוכים לפורטו ריקו. לפי מרכז ההוריקנים הלאומי בארצות הברית, הסופה עשויה להגיע לדרגה 5 המקסימלית וצפויה לפגוע בטריטוריה האמריקנית בהמשך היום. עשרה בני אדם נהרגו באיים ברבדוס, סן מרטין, סן ברתלמי ובאנטיגואה ברבודה. שני בני אדם נוספים נפצעו קשה באיי הבתולה.

הסופה חלפה במהלך הלילה מצפון לפורטו ריקו, הביאה עמה גשמי זעף והותירה 900 אלף בני אדם מנותקים מחשמל וכ-50 אלף ללא מים. 14 בתי החולים באי עברו לאספקת חשמל מגנרטורים. מוקדם יותר עברה בסן מרטין ולדברי הרשויות שם החריבה כ-95% מחלקו של האי הנשלט בידי צרפת. "אירמה" מוסיפה לנוע לכיוון מערב-צפון מערב ומתקדמת אל עבר הרפובליקה הדומיניקנית והאיטי, כשהיא נושאת עמה רוחות בעוצמה מירבית של כ-300 קילומטרים בשעה.

הלילה מסר מרכז החיזוי עדכון שלפיו שתי סופות טרופיות הנמצאות בקרבת היבשת התחזקו לכדי הוריקן. הסופה "קטיה" נמצאת עתה במפרץ מקסיקו וצפויה להתחזק ב-48 השעות הקרובות. בימים הקרובים היא עלולה לנוע אל תוך היבשת ולהמטיר גשמים עזים בנתיבה. סופה נוספת, "חוזה", התחזקה אף היא לכדי הוריקן בדרכה לים הקריבי, ונמצאת במרחק 1,600 קילומטרים ממזרח לאיים האנטיליים. הסופה עלולה להתחזק לכדי דרגה 3 ולנוע לכיוון ארצות הברית בימים הקרובים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
הוריקן אירמה מכה באיזור סיינט מרטין. רויטרס, רויטרס
ההריסות שהותיר הוריקן "אירמה" באי סן מרטין/רויטרס, רויטרס
נזקי סופת ההוריקן "אירמה" באנטיגואה וברבודה, 7 בספטמבר 2017. אי-פי, AP
מזח שנהרס בשל הסופה באנטיגואה וברבודה, הלילה/AP, אי-פי

באו"ם העריכו הלילה כי 37 מיליון בני אדם עלולים להיפגע בנתיב ההוריקן "אירמה". בתדרוך לעיתונאים במטה הארגון בניו יורק מסר דובר האו"ם סטפן דוג'אריק כי צוותי סיוע הומניטרי נשלחו לברבדוס ועובדים יחד עם הסוכנות הקריבית לטיפול באסונות וכי צוותים נוספים נמצאים בכוננות באזור. בנוסף לכך צוותי כוח שמירת השלום של האו"ם ערוכים אף הם לסייע לתושבים באיים הקריביים.

ראש ממשלת אנטיגואה וברבודה גסטון בראון העריך כי נזקי סופת ההוריקן "אירמה", שגרמו לדבריו "לחורבן מוחלט", יסתכמו בכ-150 מיליון דולר. "שיקום האיים ייערך שנים", אמר בראון בריאיון לתחנת טלוויזיה במדינה ואישר כי פעוט כבן שנתיים נהרג כתוצאה מפגעי הסופה.

בראון ערך מוקדם יותר הלילה סיור במסוק ובחן את נזקי הסופה. לדבריו אין בניין באי ברבודה שלא נפגע מהסופה וכ-1,400 בני אדם איבדו את בתיהם. הוא הוסיף כי אם הסופה "חוזה" שהתחזקה לכדי הוריקן תתקרב לאיים תושביהם ייאלצו להתפנות.

תמונת ההוריקנים בים הקריבי ובאוקיינוס האטלנטי מול מרכז וצפון אמריקה, 7 בספטמבר 2017. מתוך אתר מרכז ההוריקנים הלאומי של ארצות הברית, nhc.noaa.gov, אתר רשמי
מפת ההוריקנים באזור הקריביים ומקסיקו, הלילה/אתר רשמי, מתוך אתר מרכז ההוריקנים הלאומי של ארצות הברית, nhc.noaa.gov

המשרד לביטחון המולדת בארצות הברית הודיע כי לא יפעל נגד מהגרים לא חוקיים שיאותרו בים באזורים שנפגעו כתוצאה מהסופה. "בכל הנוגע לחילוץ אנשים שנפגעו מהוריקן 'אירמה' מעמד הגירה לא יהווה שיקול", נמסר בהודעה רשמית של המשרד. הרשויות בפלורידה הורו לתושבים בכמה אזורים במחוז מיאמי-דייד שלחופיה המזרחיים של המדינה להתפנות מבתיהם, בשל סופת ההוריקן "אירמה" הנעה לעבר המדינה.
משרד החוץ בוושינגטון הנחה את עובדי הממשל באיי הבאהמה לעזוב את האזור בטרם תגיע הסופה.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שוחח הלילה עם מושל פלורידה ריק סקוט לקראת הגעתה של הסופה אל מדינתו. בהודעת הבית הלבן נמסר כי טראמפ הביע בפני סקוט את הערכתו ו"הודה לו על מנהיגותו בהכנת תושבי פלורידה לסופה". עוד נמסר כי הממשל נערך לסייע לתושבים בנתיב הסופה וכי סוכנות החירום הלאומית מצויה בקשר שוטף עם רשויות החירום בפלורידה.

"אירמה" בצילומי לוויין:

מבט מהאוויר:

אתמול הכריז על מצב חירום בפלורידה, בפורטו ריקו ובאיי הבתולה האמריקניים. בעקבות ההכרזה, יוכלו המחלקה לביטחון המולדת והסוכנות הפדרלית לניהול מצבי חירום לתאם את הפעולות באזורים הללו. ראש עיריית מיאמי ביץ' פיליפ לוין אמר בריאיון לרשת CNN כי בעיר ישנה חובת פינוי. "זה לא משחק, זה עסק רציני", הוסיף. "הסופה הולכת לכסות כמעט את כל פלורידה. רמת השירותים תרד לכמעט אפס. מי שנשאר יהיה ברשות עצמו".

בתוך כך נסגרה הלילה הקונסולייה הישראלית במיאמי עד להודעה חדשה. מיאמי נמצאת בקו הפגיעה המשוער של הוריקן "אירמה" וסגירת הנציגות אמורה לאפשר לעובדים לעזוב את האזור. נציגי הקונסולייה יוסיפו להיות זמינים במכשירי הטלפון הניידים שלהם כדי לסייע לישראלים שיזדקקו לעזרה, ופרטי הקשר שלהם נמצאים באתר האינטרנט של משרד החוץ.

"מוקד הסערה מסוכן ביותר, והוא יעבור מעל חלקים נרחבים של איי הבתולה בקרוב מאוד, בדרך לפורטו ריקו או מצפון לה", נמסר מהמרכז, הממוקם במיאמי. ההוריקן צפוי להגיע מחר לחופי הרפובליקה הדומיניקנית, ועד סוף השבוע גם לדרום פלורידה. עיריית מיאמי ביץ' עדכנה הערב שהדלק אזל בכמה מן התחנות בעיר.

נזקי סופת ההוריקן "אירמה" באנטיגואה וברבודה, 7 בספטמבר 2017. אי-פי, AP
מבנה שקרס באנטיגואה וברבודה, הלילה/AP, אי-פי
הוריקן אירמה מכה באיזור פוארטו ריקו. רויטרס, רויטרס
הסופות בפורטו ריקו/רויטרס, רויטרס

כהכנה ל"אירמה", הממשל בפורטו ריקו הכריז על מצב חירום והפעיל את המשמר הלאומי. "למרות האתגרים הכלכליים שעמה פורטו ריקו מתמודדת, התקציב מקצה 15 מיליון דולר לקרן החירום", אמר המושל ריקרדו רוסלו. מושל פלורידה ריק סקוט אמר כי "על כולם להיות מוכנים להוריקן".

בפורטו ריקו חיים כ-3.4 מיליון בני אדם, אך רק 456 מקלטי חירום המסוגלים לקלוט עד 62,100 מהם. כדי לעזור לתושבים, קבע המושל הקפאת העלאת מכירים למוצרים בסיסיים כולל אוכל, מים, תרופות, גנרטורים וסוללות. תחנת הטלוויזיה "טלמונדו" במדינה הציגה תורים ארוכים של תושבים הממתינים לרכישת פריטים שיסייעו להם לצלוח את הסערה. עם זאת, המנהל בפועל של רשות החשמל במדינה אמר בריאיון לרשת הטלוויזיה כי רשת החשמל פגיעה מאוד בעקבות היעדר תקציבים והשקעה.

(עדכון ראשון: 20:11)

צילום לווין של ההוריקן אירמה באיזור סאן פרנסיסקו. רויטרס, רויטרס
ההוריקן כפי שנראה בתמונות לווין/רויטרס, רויטרס
הכנות להוריקן "אירמה" בפורטו ריקו. רויטרס, רויטרס
ההכנה לסופה בפורטו ריקו/רויטרס, רויטרס
סירות נגררות מהמזח בפורטו ריקו. רויטרס, רויטרס
ההכנות לסופה בפורטו ריקו/רויטרס, רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully