וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכות חשמל ואונס: "פס הייצור" של סיסי לעינויי חשודים במצרים

6.9.2017 / 18:33

בדוח נוקב של ארגון משמר זכויות האדם מואשם הנשיא בכך שהוא נתן אור ירוק לכוחות הביטחון לעשות הכל כדי להשיג יציבות פוליטית - כולל אונס והודאות כפויות. המעשים עלולים להוות פשעים נגד האנושות

פיזור מטהר אוויר על גופות הרוגים בקהיר. 15 באוגוסט 2013. רויטרס
רובם ההרוגים היו אנשי "האחים המוסלמים". גופות של תומכי מורסי במסגד בקהיר, 2013/רויטרס

דוח: א-סיסי נתן אור ירוק לעינויים במצרים:

- ארגון "משמר זכויות האזרח": א-סיסי מאפשר עינויים שיטתיים בעצירים פוליטיים
- דוח שחיבר הארגון קובע: משרד הפנים בקהיר פיתח "פס ייצור" לעינויים כדי לאסוף מידע, ולעתים אף לבדוק אישומים
- בארגון קראו לנשיא א-סיסי לפעול להקמת ועדה עצמאית שתחקור את הטענות לעינויים

נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי נתן "אור ירוק" לכוחות הביטחון לענות בשיטתיות עצירים פולטיים - כך עולה מדוח חדש שפרסם היום (רביעי) ארגון "משמר זכויות האזרח". לפי הדוח הנוקב, משרד הפנים בקהיר פיתח "פס ייצור" לעינויים כדי לאסוף מידע, ולעתים אף לבדוק אישומים. לפי הדוח, חוקרים מכים חשודים ומשתמשים במכות חשמל ועמדות לחץ כשהם נהנים מחסינות כמעט מוחלטת. בקהיר דוחים את הטענות ואומרים מנגד כי מדובר במקרים בודדים שהאחראים להם מועמדים לדין.

הדוח בן 63 העמודים קובע כי א-סיסי, שהדיח את מוחמד מורסי בהפיכה ב-2013 בעקבות מחאות ענק נגד שלטונו של הנשיא הנבחר הראשון, איש תנועת "האחים המוסלמים" שהוצאה מחוץ לחוק, פועל למען יציבות פוליטית "בכל מחיר". עוד קובע הדוח כי אותן הפרות זכויות אדם עלולות להוות פשעים נגד האנושות.

בארבע שנות שלטונו של הגנרל לשעבר, יותר מאלף מפגינים נהרגו בעימותים עם כוחות הביטחון, לפחות 60 אלף איש נעצרו או הואשמו בעבירות שונות, מאות נידונו לעונש מוות ומאות נוספים נעלמו ככל הנראה על ידי השלטונות. רובם היו תומכי מורסי, שנידון לעונש מוות ולמאסרי עולם בעצמו, אך אחרים היו פעילים ליברליים וחילוניים שהובילו ב-2011 עד המהפכה נגד חוסני מובארק.

עוד בוואלה! NEWS:
פתקים על הוול: הושק דף פייסבוק רשמי לכותל המערבי
נתניהו לנשיא הצלב האדום: "אזרחינו מוחזקים בעזה באכזריות"
עשור לתקיפת הכור בסוריה: כשהקו האדום סומן מול הגרעין האיראני

נשיא מצרים עבד אל פתח א-סיסי. רויטרס
כוחות הביטחון נהנים מחסינות מוחלטת. א-סיסי/רויטרס

הדוח מתבסס על עדויותיהם של 19 עצירים לשעבר ומשפחתו של עציר נוסף, שסיפר כי הם עברו עינויים בין 2014 ל-2016, כמו גם על סנגורים ופעילי זכויות אדם. הם תיארו כי העינויים החלו עם מכות חשמל לעציר מכוסה העיניים, שמוחזק עירום וכפות בעוד החוקרים מכים אותם באגרופים או במקלות ומוטות ברזל.

לדבריהם, אם החשוד לא מעניק לחוקרים את התשובה שהם רוצים - הם מגבירים את הכוח ואת משך מכות החשמל וכמעט תמיד גם מכוונים לאיברי מינם של העצירים. לאחר מכן, הושמו העצירים בשני סוגי עמדות לחץ שונות במשך שעות בכל פעם, כשהחוקרים המשיכו לחשמל, להכות ולתשאל אותם.

נשיא מצרים בפסגת הליגה הערבית בים המלח, ירדן, 29 במרץ 2017. רויטרס
נקרא להקים ועדה עצמאית שתבחן את הטענות. א-סיסי/רויטרס

אחד העצירים, צעיר בן 29 שהזדהה בשם בדוי כ"חאלד", סיפר כי הוא עבר עינויים במשך כמעט שישה ימים בעיר אלכסנדריה, ב-2015. לדבריו, השוטרים הכריחו אותו לקרוא הודאה מוכנה מראש, שאותה הם צילמו, ובה סיפר כי הוא שרף ניידות בהוראת תנועת "האחים המוסלמים".

עוד סיפר חאלד כי כשסיפר לתובע שהוא עבר עינויים, האחרון השיב לו שאין זה מענייניו וכי עליו לשוב על הודאתו או לעמוד בפני אלימות נוספת. "אתה נתון לרחמיהם, כל מה שהם אומרים, אתה הולך לעשות. הם חשמלו אותי בראש, באשכים, מתחת לבית השחי. הם נהגו להתיז עליי מים רותחים בכל פעם שאיבדתי הכרה", אמר. עציר אחר סיפר כי השוטרים נהגו לאנוס אותו עם מקל.

בארגון "משמר זכויות האדם" קראו לנשיא א-סיסי לפעול להקמת ועדה עצמאית שתחקור את הטענות לעינויים, לפקח על מתקני המעצר ולפרסם בגלוי את המעשים שננקטו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully