וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו מבקר בדרום תל אביב: "נחזיר את האזור לאזרחי ישראל"

ביקור נתניהו נערך ברקע מחאת התושבים נגד השוהים הבלתי חוקיים ופסיקת בג"ץ המאפשרת לגרשם למדינה שלישית אך מגבילה את משך שהייתם במעצר. על הצבת פסלה של השופטת נאור מול בית המשפט העליון אמר כי "יש דרכים יותר טובות למחות"

צלמים זמניים מורשים

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע היום (חמישי) לביקור בשכונותיה הדרומיות של תל אביב, כשהוא מלווה בשר לביטחון פנים גלעד ארדן ובשרת התרבות מירי רגב. "אנחנו פה במשימה להחזיר את דרום תל אביב לאזרחי ישראל", אמר נתניהו. "יש לנו מדיניות מאוד ברורה, אנחנו עוסקים במסתננים בלתי חוקיים ואסור שמדינת ישראל תקבל אותם לתוך גבולותיה". הוא הוסיף כי שמע את תושבי השכונות ואת "הכאב והמצוקה הנוראית" שלהם וכי "אנשים מפחדים לצאת מהבית ולא יכולים לצאת בלי ליווי משטרתי".

עוד אמר נתניהו כי ממשלתו מטפלת במצב בדרום העיר בשלוש דרכים - גדר הביטחון שלדבריו בלעדיה היו מאה אלף ואף מיליון שוהים בלתי חוקיים באזור. "עצרנו את זה, זה בוצע ויש מעקב תמידי שלי", הוסיף; הדבר השני לדבריו, הוא הגברת האכיפה מול מעסיקים ו"מסתננים פורעי חוק". ראש הממשלה התייחס להצבת הפסל של השופטת נאור מול בית המשפט העליון הבוקר ואמר כי "אם רוצים למחות יש דרכים יותר טובות מהפסל נגד בג"ץ. זה לא ראוי". לדבריו, "מה שאנחנו יכולים לעשות זה או לשנות את חוק ההרחקה או שנשנה את ההסכמים שחתמתי עליהם עם מדינות אפריקה".

לקריאה נוספת:
בדרום תל אביב זועמים על פסיקת בג"ץ: "גזר דין מוות עבורנו"
בג"ץ: אפשר לגרש מבקשי מקלט למדינה שלישית, אך לא לכלוא ליותר מ-60 יום

סיור של רה"מ בדרום תל אביב 31.8.17. ראובן קסטרו
"אנשים מפחדים לצאת מהבית". נתניהו עם תושבי השכונות בדרום העיר, היום/ראובן קסטרו

נתניהו הוסיף כי הדבר השלישי הוא הקמת ועדת שרים בראשותו שתדון בדרכים לפתרון המצב בדרום העיר, שעליה יודיע בישיבת הממשלה הקרובה. לדבריו, "אקים שולחן עגול ואזמין את התושבים וכל ארבעה שבועות נעקוב ונקדם פתרונות". נתניהו ערך סיור ברחוב נווה שאנן, שהחנויות לאורכו נסגרו לרגל הביקור. בעקבות הביקור נערכה המשטרה סביב התחנה המרכזית וצפויים שיבושי תנועה כתוצאה מחסימות כבישים באזור לתנועת כלי רכב.

ביום ראשון תדון הממשלה בהצעתו של שר הפנים אריה דרעי לתיקון חוק הכניסה לישראל, שיעקוף את פסיקת בג"ץ ויאפשר הרחקת שוהים בלתי חוקיים אל מדינה שלישית, גם ללא הסכמת המסתננים, ויאפשר לכלוא את מי שיסרבו ללא הגבלת זמן. דרעי ידרוש בישיבת הממשלה גם להגדיל את מספר פקחי רשות ההגירה ב-250 פקחים, מעבר ל-120 הפקחים שפועלים היום.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
סיור של רה"מ בדרום תל אביב 31.8.17. ראובן קסטרו
נתניהו וארדן בסיור עם השר ארדן, היום/ראובן קסטרו

השר ארדן אמר בסיום הערכת מצב של המשטרה שבה נכח נתניהו כי אין טעם שמתקן "חולות" יימצא תחת אחריות המשרד לביטחון פנים ושב"ס. "פסיקת בג"ץ אסרה על סוהרי שב"ס ללבוש מדים במתקן, אסרה עליהם לפקח על הימצאות השוהים במתקן לאורך כל שעות היממה, הביאה להקטנת תפוסת המתקן, והתירה להכניס מוצרים למתקן, באופן שהופך את שב"ס שהוא גוף כליאה, לגורם לא מתאים לנהל אותו", הוסיף.

לדבריו, גם התבחינים לשליחת השוהים הבלתי חוקיים למתקן בעיתיים וכוללים רק עבירות פליליות ואלימות. "אין רלוונטיות להטלת קנסות על מסתננים, מכיוון שאין להם מאיפה לשלם את הקנסות ולא ניתן לכלוא אותם בשל אי תשלום", אמר ארדן. "יתרה מכך, כליאה של בן זוג במתקן סהרונים מכניסה מידית את בת זוגו לאיום ולסכנה מפני השוהים הבלתי חוקיים האחרים".

עוד אמר ארדן כי פקחי רשות האוכלוסין לא עובדים בשבת, שהיא לדבריו "הזמן שבו יש הכי הרבה עבודה במקום זה". הוא הוסיף כי יש צורך לחזק את האוכלוסייה היהודית בדרום תל אביב, וכי אוכלוסיית התושבים המבוגרים מידלדלת ולא מגיעים תושבים צעירים לשכונה. "יש צורך לתת תמריצים לצעירים יהודים כדי שיגורו בדרום תל אביב", הוסיף.

סיור של רה"מ בדרום תל אביב 31.8.17. ראובן קסטרו
נתניהו עם התושבים במהלך הסיור, היום/ראובן קסטרו

השרה רגב אמרה בתום הסיור כי תושבי דרום תל אביב חיים כ"פליטים בארצם". לדבריה, "אנשים שעוברים בדרך לכאן בשתי מדינות, הם לא פליטים, הם מסתננים". רגב התייחסה גם לפסיקת בג"ץ ואמרה כי "לא ייתכן שהממשלה לא מצליחה ליישם את המדיניות שלה בנושא הגירה. חייבים לחוקק חוק עוקף בג"ץ בסוגיה זו, שיאפשר לממשלה ליישם את מדיניותה".

רגב הציעה שלושה פתרונות למצב בדרום העיר ואמרה כי יש להגביר את האכיפה נגד מעסיקים "שמשלמים את שכרם של המסתננים שעובדים אצלם"; לערוך הסברה לבעלי בתים שמשכירים להם דירות וכן "לבצע פרויקטים נרחבים של שיקום שכונות שיביאו לשינוי פני האזור". עוד אמרה כי "את ראש עיריית תל אביב-יפו לא באמת מעניין דרום העיר. אם המסתננים היו מתגוררים בצפון העיר, כנראה שכבר מזמן הוא היה משקיע שם ומפתח".

סיור של רה"מ בדרום תל אביב 31.8.17. ראובן קסטרו
נתניהו מחוץ לתחנת משטרת שרת, היום/ראובן קסטרו

עובד חוגי, פעיל משכונת התקווה, אמר בשיחה עם וואלה! NEWS כי תושבי האזור דורשים חוק שיעקוף את פסיקת בג"ץ המגבילה את הזמן שניתן להחזיק במעצר את השוהים הבלתי חוקיים, והביע את כעסו עליה. "הוספת פקחים לא תעזור, אם לא יהיה חוק שאפשר להוציא אותם, לא יעזור כלום", אמר. "חוק בהליך מזורז, חוק בהליך ממשלתי, שיקראו לזה איך שיקראו פסקת התגברות או מה, רק שבג"ץ לא יוכל להתערב". לדבריו, בדרום העיר יש לא רק שוהים בלתי חוקיים מארתיריאה, אלא גם מגיאורגיה ואוקראינה. "אנחנו רוצים מדינה יהודית", הוסיף.

עוד אמר חוגי כי גדר הגבול בדרום מיותרת בגלל המצב הביטחוני בסיני. "גם ככה אין לאף אחד זמן להבריח. המצב הביטחוני זה מה שעצר את הזרם אבל צריך להוציא את מי שכאן", הוסיף. חוגי אמר עוד כי הוא כועס על פסיקת בג"ץ שלדבריו ניתנה בשל ההפגנה מול ביתה של נשיאת בית המשפט העליון נאור במוצאי שבת האחרונה ואמר כי יש לו חוסר אמון במערכת. "הפסיקה הזו זה פגע אנושות בבג"ץ. אמח מדבר עם הרבה אנשים שזה היה בשבילם קודש קודשים אומרים שהפעם בג"ץ הגזים. אם הם מתנהלים כמו גנבים בלילה, אז יש בעיה".

מאי גולן, שהתמודדה בבחירות האחרונות לכנסת מטעם מפלגת "עוצמה יהודית", אמרה כי לחצה את ידו של נתניהו והביעה את תמיכתה בהגעתו למקום, אך הדגישה כי אסור לו לחשוב שמה שייראה מייצג את המציאות בדרום תל אביב. "אין פה מסתננים עכשיו, זה מצג שווא זה לא מה שבאמת עוברים תושבי דרום תל אביב", אמרה. "כולי תקווה שראש הממשלה יצא מפה ויגיד 'די נגמר הניסיון, אני לא נותן יותר לבג"ץ להחליט מה המדיניות, להשליט טרור כבר שבע שנים בחיי תושבי דרום תל אביב ואני הולך ליישם את המדיניות שאני מצהיר עליה'. די לשקר את תושבי דרום תל אביב".

סיור של רה"מ בדרום תל אביב 31.8.17. ראובן קסטרו
נתניהו, היום/ראובן קסטרו

לדברי גולן, "בסופו של יום מדינת ישראל צריכה לדאוג לאזרחים שלה ולשפיות הנפשית שלהם. יש פה אנשים עם פוסט טראומה, קשיים נפשיים ופחדים יומיומיים. זה לא צודק, זה הפקרות של תושבים". עוד אמרה כי "נגמר התירוץ של בג"ץ" וקראה לשר האוצר משה כחלון שלא להטיל וטו על עקיפת בג"ץ כדי "להיות נאהב על תושבי השמאל". היא הוסיפה כי "יש היום רוב בכנסת לעקוף את בג"ץ ולשנות את חוק היסוד. מי שמונע את זה זה שר האוצר משה כחלון שממשיך לשמן את הדיקטטורה של בג"ץ".

ג'וני קפל, שוהה מאריתריאה המנהל גן ילדים בדרום העיר,
המתין לפגוש את נתניהו ברחוב וסיפר הוא כי מתרגש לקראתו. "עשרות אלפי אנשים נהרגים באריתריאה", אמר. "באתי למדינה דמוקרטית. היית יכול להישאר במצרים או בלוב. אני רוצה לספר לראש הממשלה שאני מרגיש בארץ ישראל מאוד עמוק. אבל באתי לכאן למדינת ישראל וליהנות ממה שאני יכול. החלום שלנו הוא לחזור למדינה שלנו".

אזור התחנה המרכזית בתל אביב. אוגוסט 2016. מגד גוזני
חסימות דרכים בעקבות הביקור. מתחם התחנה המרכזית בתל אביב/מגד גוזני

הרחובות שייחסמו בדרום תל אביב

החל מהשעה 14:30 ועד לשעה 18:30 נסגר קטע הדרך שבין רחוב לוינסקי לשדרות הר ציון צפונה, וכן הרחובות הסמוכים: הגדוד העברי, י. ל. פרץ, וסולומון. כמו כן ייחסמו כל הרחובות החוצים את רחוב סולומון לכיוון מערב, בהם נווה שאנן, יסוד המעלה, פיין, ארלינג'ר, הגליל והגר"א.

קטע הדרך שבין רחוב הגליל לרחוב השרון ייחסם לתנועה מזרחה ודרומה. הקטע שבין רחוב בגין לשומרון למזרח ייחסם אף הוא – וכן כלל הרחובות החוצים את רחוב בגין באותו הכיוון, בהם הרחובות הגליל והנגב. כמו כן ייחסמו הרחובות החוצים את הרחוב בני ברק וראש פינה לכיוון מערב: הגדוד העברי, נווה שאנן, יסוד המעלה, פיין, ארלינג'ר והגר"א.

במשטרה קראו לנהגים שלא להגיע לאזור בשעות הביקור ולנסוע בצירים חלופיים, בהם הרחובות הרצל, לבנדה, חיל השריון, המסגר ונתיבי איילון. ניתן להתעדכן ולהסתייע במצב התנועה וצירים פתוחים באמצעות אפליקציית Waze.

סיור של רה"מ בדרום תל אביב 31.8.17. ראובן קסטרו
נתניהו בסיור, היום/ראובן קסטרו
אזור התחנה המרכזית בתל אביב. אוגוסט 2016. מגד גוזני
רחובות רבים ייחסמו. דרום תל אביב/מגד גוזני

ביקור נתניהו באזור נערך בעקבות החלטת בג"ץ בסוגיית מבקשי המקלט, שאפשרה את גירושם למדינה שלישית אך קבעה כי אין להעבירם ללא רצונם אחרי תקופת מעצר מקסימלית של 60 יום. ההחלטה גרמה לזעם בקרב תושבי דרום תל אביב המתלוננים שנים רבות על כך שבסביבתם חיים מבקשי מקלט רבים, שלטענתם הובילו לקריסת התשתיות ולהחמרת הפשיעה.

"אנחנו מאוד מאוכזבים, חיכינו כמעט שנתיים להחלטה של בג"ץ", אמר לוואלה! NEWS שלמה מסלוואי, תושב האזור. "היו תקוות גדולות שהמצב יחזור לקדמותו ויהיה אפשר לגרש אותם. היה תכנית לגרש כל שנה 15 אלף איש. בגלל העתירה של בג"ץ שנעשתה על ידי הארגונים. כל המוטיבציה של המסתננים להתעצם פה וללדת ילדים עלתה, כי הם יודעים שלא יוזמנו לחולות ולסהרונים".

(עדכון ראשון: 11:57)

סיור של רה"מ בדרום תל אביב 31.8.17. ראובן קסטרו
נתניהו וארדן, היום/ראובן קסטרו
סיור של רה"מ בדרום תל אביב 31.8.17. ראובן קסטרו
רגב, נתניהו וארדן, בסיור/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully