וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ על השיגור של צפון קוריאה: "כל האופציות מונחות על השולחן"

נשיא ארה"ב חזר על איומיו נגד פיונגיאנג, אחרי שזו שיגרה טיל שחלף בשמיה של צפון יפן חרף הסנקציות הבינלאומיות. "העולם קיבל את המסר שלהם בצורה ברורה וחזקה, זה רק יחריף את הבידוד שלהם"

צילום: רויטרס עריכת וידאו: ניר חן

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר היום (שלישי) בעקבות השיגור האחרון של קוריאה הצפונית כי "כל האופציות מונחות על השולחן". הלילה שיגרה פיונגיאנג טיל לטווח בינוני, שחלף בשמי צפון יפן וגרם לתגובות נזעמות בטוקיו, בסיאול וברחבי הקהילה הבינלאומית. במדינה הקומוניסטית המבודדת איימו היום כי וושינגטון מובילה את חצי האי הקוריאני "לפיצוץ".

"העולם קיבל את המסר של קוריאה הצפונית בצורה ברורה ורועשת", מסר טראמפ בהצהרה, אחרי שרק בשבוע שעבר אמר כי "נראה שקים מתחיל לכבד את ארצות הברית", אך מאז אירעו שני ניסויים – בשישי שיגרה המדינה המבודדת שלושה טילים לטווח קצר.

לדברי טראמפ, "המשטר הראה את הזלזול שלו בשכנותיו, בכל חברות האו"ם ובכל הסטנדרטים המינימליים של התנהגות בינלאומית מקובלת. איומים ופעולות המערערות על היציבות רק יגבירו את הבידוד של המשטר הצפון קוריאני באזור ובקרב כל מדינות העולם".

מועצת הביטחון של האו"ם צפויה לקיים היום דיון חירום, לבקשת ארצות הברית, יפן וקוריאה הדרומית.

לקריאה נוספת בנושא
אזעקות ובריחה למחסה: הטיל הצפון קוריאני שגרם לפאניקה ביפן
תושבים במקלטים: טיל מצפון קוריאה חלף בשמי יפן

דונאלד טראמפ במסיבת עיתונאים עם נשיא פינלנד בבית הלבן 28 באוגוסט 2017. רויטרס
שב לאיים על קוריאה הצפונית. טראמפ, אתמול/רויטרס

הטיל, שעבר מרחק של יותר מ-2,700 ק"מ בטרם התפוצץ לשלושה חלקים ונחת באוקיינוס השקט, נחת במרחק של כ-1,180 ק"מ מחופיה של יפן. באופן נדיר, הטיל מדגם "הוואסונג 12" לטווח בינוני, שוגר מאזור הבירה פיונגיאנג והגיע לגובה מקסימלי של 550 ק"מ – נמוך מהשיגורים הקודמים שלה. גם השיגור האחרון ביום שישי, לפי הפנטגון, ככל הנראה נכשל.

שני הניסויים האחרונים התקיימו במקביל לתרגיל הצבאי השנתי שמקיימים צבאות ארצות הברית וקוריאה הדרומית, שיסתיים ביום חמישי לאחר עשרה ימים. בקוריאה הצפונית רואים בכך איום עליהם, על אף הבהרותיה של ארצות הברית כי מדובר בתרגיל הגנתי בלבד.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
תרגיל של צבא ארה"ב וצבא דרום קוריאה במחוז יונג'ין, 29 באוגוסט 2017. רויטרס
בצפון קוריאה מתנגדים לתרגיל. אימון של צבאות ארה"ב ודרום קוריאה, היום/רויטרס

גם בסיאול הגיבו בזעם לניסוי שערכה השכנה, אחרי כמה שבועות שבהם היה נדמה שהרטוריקה הלוחמנית בין הצדדים שככה. הנשיא מון ג'ה-אין הורה על מפגן "עוצמה" וארבעה מטוסי קרב ערכו תרגיל בהפצצה חיה. אתמול אמרו גורמים בסיאול כי לפי ההערכות, פיונגיאנג מתכננת ניסוי גרעיני שישי בקרוב.

מהבית הכחול, ארמון הנשיאות של קוריאה הדרומית, נמסר כי התקיימו דיונים עם ארצות הברית על שליחת "נכסים אסטרטגיים" נוספים לחצי האי הקוריאני, אך לא נמסרו פרטים נוספים.

ראש ממשלת יפן שינזו אבה כינה את השיגור האחרון "איום חסר תקדים" על ארצו, שמקיימת בימים אלו תרגיל משותף עם ארצות הברית על אדמת האי הוקאידו. הוא שוחח עם טראמפ והם סיכמו כי יש להגביר את הלחץ על משטרו של קים ג'ונג און. לפי הבית הלבן, "השניים מחויבים להמשיך להפעיל לחץ על קוריאה הצפונית ולפעול לכך שגם יתר הקהילה הבינלאומית תעשה זאת".

דיווח במסך בטוקיו על שיגור טיל צפון קוריאני שחלף בשמי יפן, 29 באוגוסט 2017. רויטרס
הדיווח על שיגור הטיל הצפון קוריאני במסך טלוויזיה בטוקיו/רויטרס

השיגור החריג שעבר בשמי המדינה - בפעם השלישית אי-פעם ולראשונה מאז 2009 - הוביל לאזעקות ולקריאה לתושבים לתפוס מחסה. "התעוררתי מהאזעקה בטלפון שלי", סיפרה לרויטרס אייקה נישיג'ימה, בן 41 מהאי הונשו. "לא הרגשתי מוכן בכלל. גם אם נקבל את האזעקות האלו, אין לאן לברוח. זה לא שיש לנו מקלטים. כל מה שאנחנו יכולים לעשות זה להימלט מהחלון".

מוקדם יותר החודש ולאחר הסתייגויות רבות של סין ורוסיה, אישרה מועצת הביטחון פה-אחד סנקציות חדשות על קוריאה הצפונית, בעקבות שני ניסויים בטילים בין-יבשתיים בחודש שעבר. טראמפ אף איים בתגובה צבאית נגד קוריאה הצפונית, שמצדה הזהירה כי תשגר טילים לעבר האי גואם, שטח חסות אמריקני באוקיינוס השקט.

מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און מקבל עדכון על תכנית התקיפה בגואם, 16 באוגוסט 2017. רויטרס
ממשיך להתגרות. מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און/רויטרס

בייג'ינג, בעלת בריתה המרכזית של פיונגיאנג שמואשמת לא פעם בכך שהיא לא עושה מספיק כדי לרסן אותה, אמרה כי המצב בחצי האי הקוריאני הגיע ל"נקודת מפנה" וקראה לצדדים להפגין איפוק. במשרד החוץ בבייג'ינג אמרו כי סנקציות לא יעזרו לפתור את המשבר וקראו לוושינגטון לפיוניאנג לפתוח בשיחות. במשטר הקומוניסטי מסרבים לוותר על הנשק הגרעיני, ורואים בכך ערובה להישרדותם.

ראש ממשלת אוסטרליה מלקולם טרנבול דחק בסין להפעיל לחץ רב יותר על קוריאה הצפונית. "הם מגנים את ניסויי הטילים כמו כולם, אך מאחר שיש להם מנופי לחץ ייחודיים, הם נושאים גם באחריות ייחודית", אמר בריאיון לרדיו מקומי.

גם ברוסיה גינו את השיגור והפצירו בקוריאה הצפונית לציית להחלטות מועצת הביטחון. שר החוץ סרגיי לברוב אמר במסיבת עיתונאים באבו דאבי כי "אנחנו מתעקשים על כך שעל קוריאה הצפונית לכבד את ההחלטות שהתקבלו באו"ם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully