וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר בחמאס: לא הקשחנו עמדות במשא ומתן לשחרור השבויים בעזה

29.8.2017 / 11:00

גורם בכיר בארגון טען כי הדרישות נותרו כשהיו, ולפיהן על ישראל לשחרר את עצורי עסקת שליט כדי לפתוח במו"מ לשחרור האזרחים וגופות החיילים שבידיו. בישראל אישרו את דבריו. כמו כן, חמאס דחה לאחרונה הצעה לשלם לישראל עבור חשמל לרצועה ובכך לצמצם את המשבר

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: יוסי אלטר

גורם בכיר בחמאס הכחיש את הדיווחים האחרונים בישראל לפיהם הארגון הקשיח לאחרונה את עמדותיו במשא ומתן להחזרת גופותיהם של אורון שאול והדר גולדין ולשחרורם של אזרחי ישראל המוחזקים ברצועת עזה. הבכיר אמר לאחרונה בשיחה עם וואלה! NEWS, כי זהו ניסיון של הממשלה בירושלים להטיל את האשמה בעיכובים בשיחות על חמאס, בעוד שישראל היא זו שאחראית לכך.

לדברי הגורם הבכיר, שדבריו אושרו בידי גורמים בישראל, עמדת חמאס נותרה בעינה מאז סיום מבצע "צוק איתן" בקיץ 2014 – ולפיה לפני כל כניסה למשא ומתן, על ישראל לשחרר את אסירי עסקת שליט שנעצרו מחדש בגדה המערבית באותו קיץ. לטענתו, מדובר ב-58 אסירים, ולא מעבר לכך. "ישראל החזירה אותם לכלא ולחלקם אפילו החזירה את מאסר העולם שהיה להם. אנחנו דורשים לכבד את הסכם שליט מ-2011 שנחתם בקהיר", אמר.

עוד בוואלה! NEWS
מתאם השבויים ונעדרים הפורש: על כל חטוף – לשבות 200 אנשי חמאס
ליברמן לוואלה! NEWS: לחץ להשבת הנעדרים יוביל לכניעה או מלחמה
מנהיג חמאס בעזה: "אם ישראל תפתח נגדנו במלחמה - נכתוש אותה"

אזכרה שנתיים למותו של הדר גולדין, בית העלמין כפר סבא. 9 באוגוסט 2016. ראובן קסטרו
אזכרתו של הדר גולדין, בחודש שעבר/ראובן קסטרו

הבכיר הוסיף כי ישראל מסכימה לשחרר את האסירים, אך במסגרת עסקה כוללת, זאת בעוד שחמאס דורש לשחררם מראש. "לאחר, ורק לאחר שחרורם, ניכנס למשא ומתן אמיתי. היו כל מיני הצעות שהועברו אלינו דרך שלל גורמים, אך הם אינם מקובלים ללא שחרור מוקדם של אותם אסירי עסקת שליט", הסביר.

בתוך כך, אתמול (שני) אמר שר הביטחון אביגדור ליברמן כי בנוגע לעסקה מול חמאס, האפשרויות העומדות בפני ישראל הן "לכבוש את עזה או להיכנע". בשיחה עם וואלה! NEWS אמר ליברמן כי כל פתרון אחר מחייב סבלנות ויכולת עמידה. לצד זאת, משפחותיהם של גולדין ושאול אינן דורשות שחרור אסירים או הקלות לחמאס, אלא להיפך – החמרה במדיניות ישראל בכל הקשור לאסירי חמאס ובצעדים מול רצועת עזה. לדוגמה, ביטול הביקורים של משפחות אסירי חמאס בבתי הכלא בישראל.

עוד באותו נושא

משפחת גולדין תיפגש עם מזכ"ל האו"ם: "צריך ללחוץ כדי להחזיר את הבנים"

לכתבה המלאה
שר הבטחון אביגדור ליברמן בטקס נעילת יום השואה ביד מרדכי 24 באפריל 2017. לירון מולדובן
האפשרויות להחמרת המדיניות נדונו בישראל. ליברמן/לירון מולדובן

האפשרויות להחמרת המדיניות נדונו לאחרונה בישראל, אך גורמים במערכת הביטחון הביעו חשש כי החמרה שכזו תוביל להסלמה מול רצועת עזה. זאת, דווקא לנוכח רגישותו של יחיא סינוואר, ראש החמאס בעזה לנושא אסירים. סינוואר היה אסיר בכלא הישראלי במשך 22 שנים, ונודע כמי שהתנגד בתוקף לעסקת שליט משום שלדעתו הצריכה פשרות גדולות מדי מצד חמאס. מדובר ב-70 עד 80 אסירי חמאס מתוך 6,000 אסירים המוחזקים בבתי הכלא בישראל, ומכאן שגורמים נוספים הביעו פליאה לנוכח החשש מפני הסלמה.

הגורם הבכיר הוסיף כי חמאס דחה לאחרונה הצעה לשלם עבור חלק מהחשמל שמועבר לרצועת עזה, שעבורו הרשות הפלסטינית הפסיקה לשלם. לדבריו, "ההצעה אמרה שרשות האנרגיה ברצועה תאסוף את הכספים מתושבי הרצועה ותשלם לישראל עבור כ-40 מגה וואט (החלק שהרשות הפסיקה לשלם עבורו - 15 מיליון שקלים מתוך כ-40 – א"י). לא הסכמנו לכך, מאחר שהרשות גובה מיסים עבור כל משאית שנכנסת דרך מעבר כרם שלום ולכן תפקידה לממן את החשמל הזה. אין את האמצעים ברצועה לשלם את הכסף הזה". יש לציין כי חמאס גובה בעצמו מסים של עשרות מיליוני שקלים בכל חודש מתושבי הרצועה.

לאחרונה נבחנות כמה אפשרויות חדשות שאמורות להביא להקלה במצוקת החשמל של עזה. החלופות הועלו בשיחות בין ישראל, גורמים בינלאומיים והצד הפלסטיני. אחת החלופות שנבדקו הייתה הצעה שהעבירה איחוד האמירויות הערביות לישראל, לפיה תשלם את יתרת החשמל של עזה. דובאי נחשבת לנותנת החסות של מוחמד דחלאן, יריבו של יו"ר הרשות והפתח אבו מאזן. אלא שההצעה לא התקדמה, מאחר שכפי הנראה, דובאי חזרה בה מהרצון לממן בכל חודש את הוצאות החשמל של הרצועה, ובמקום זאת התחייבה להעביר 15 מיליון דולר מדי חודש לטובת פרויקטים לרווחת תושבי עזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully