וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו למזכ"ל האו"ם: "לא נאפשר לעניבת החנק האיראנית להתהדק"

28.8.2017 / 15:28

בפגישה עם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש התייחס נתניהו לאיום האיראני ואמר כי "איראן משתמשת בלבנון ובסוריה במטרה להשמיד את ישראל". המזכ"ל: הביקור ביד ושם מזכיר לנו להילחם באנטישמיות

צילום: רוני כנפו, עריכה: שניר דבוש

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש היום (שני) עם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש בירושלים. בפתח הפגישה, נתניהו פנה אל גוטרש והתלונן באוזניו על חוסר האיזון, לדבריו, שנוקט הארגון ביחס לישראל. "אין ספק שהיחסים בינינו לבין האו"ם היו מעורערים. "אני חושב שלאו"ם יש אובססיה אבסורדית כלפי ישראל וטקטיקות שמפלות לרעתה באופן מובהק. אינך צריך להיות ראש ממשלת ישראל כדי להבין זאת ואנשים הגונים והגיוניים מבינים זאת", אמר נתניהו. "אני מקווה שתהיה לך הזדמנות בביקור הזה לראות את ישראל. היא דמוקרטיה איתנה, היא מדינה מתקדמת מאוד. היא מדינה שעוסקת בשאיפה לידע ולשיפור חיי אזרחינו ולשיפור האנושות", הוסיף.

לדברי נתניהו, "האו"ם כשל בנוגע לישראל. אונסק"ו עושה צחוק מהמורשת העולמית כשהוא מכחיש את הקשר של העם היהודי לירושלים". עוד הוסיף נתניהו כי "האו"ם מופקד על שלום, אבל הוא מרשה לשנאה פלסטינית לשגשג במוסדותיו".

עוד בוואלה! NEWS:
דיווח: אבו מאזן ישהה פעולות נגד ישראל בגופים הבינלאומיים
נתניהו נועד עם שליחו המיוחד של טראמפ לאחר עזיבת המשלחת
הבית הלבן: "קושנר לא אמר שהבנייה בהתנחלויות תימשך, זה קשקוש"

פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מזכ"ל האו"ם בירושלים 28.8.17. עמוס בן גרשום לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
"אתה יכול לעשות שינוי חשוב". נתניהו עם גוטרש, היום/מערכת וואלה! NEWS, עמוס בן גרשום לע"מ
פגישה בין רה?מ נתניהו לבין מזכ?ל האו?ם אנטוניו גוטרש 28 באוגוסט 2017. עמוס בן גרשום/ לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
"אתה יכול לעשות שינוי חשוב". נתניהו מצביע על תמונותיהם של החיילים גולדין ושאול, היום/מערכת וואלה! NEWS, עמוס בן גרשום/ לע"מ

נתניהו הוסיף כי "הגיע הזמן לחדש את הבהירות המוסרית באו"ם. אני יודע שזו משימה גדולה, ושלמזכ"ל אין כוח על המדינות החברות, אבל אני מאמין שלהנהגה שלך יכולה להיות משמעות. אתה יכול לעשות שינוי חשוב".

במהלך הפגישה, ראש הממשלה הזכיר בפני גוטרש גם את התעצמות והתבססות איראן בסוריה, לצד כוונתה לבנות מפעלים לייצור טילים מדויקים בסוריה ובלבנון. הוא ציין בפני המזכ"ל כי איראן וחיזבאללה מפרים את החוק הבינלאומי בכך שהם מסתתרים מאחורי אזרחים ויורים על אזרחים.

"איראן וחיזבאללה מודיעות מראש שהן מתכננות שתי חזיתות מלחמה נגד ישראל", אמר נתניהו בסיום הפגישה. "זו זכותנו לא לאפשר לעניבת החנק להתהדק סביב ישראל. זה דבר שאיננו יכולים לקבל ולאו"ם אסור לקבל".

בשיחה עלתה גם סוגיית ארמון הנציב והפרות הבנייה בבניין האו"ם במקום. נתניהו אמר למזכ"ל כי על האו"ם לכבד את כללי הבנייה ואת החוק בישראל. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי ישראל והאו"ם ינסו להגיע לפתרון מסכם בסוגיה, באופן יכבד את החוק בישראל.

פגישה בין נשיא המדינה רובי ריבלין ומזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, בית הנשיא 28.8.17. מארק ניימן/לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
ריבלין וגוטרש בבית הנשיא בירושלים/מערכת וואלה! NEWS, מארק ניימן/לע"מ

גוטרש סיפר לנתניהו על ביקורו הבוקר במוזיאון "יד ושם" בירושלים ואמר כי "זו הייתה הזדמנות להבין את הפשע הגדול ביותר נגד האנושות בהיסטוריה, אבל גם לראות איך זה קשור לצורות אחרות של אפליה ורדיפה". בתגובה לטענותיו של נתניהו אמר המזכ"ל כי "מדינות החברות באו"ם הן ריבוניות, והן קובעות את האינטרסים שלהם. כמזכ"ל, זו החובה שלי להיות מתווך הוגן ושליח של שלום, וזה אומר לדאוג שכל המדינות יקבלו יחס שווה". "אתה יכול להיות בטוח שערכים אלה מוגנים", הוסיף.

בנוגע למשא ומתן עם הפלסטינים אמר גוטרש: "תמיד ארצה לסייע, אבל אני מבין שאין לי השפעה או כוח. חשוב שיהיה תהליך מדיני עם כל הקשיים, עם שיפורים משמעותיים במצבם הכלכלי של הפלסטינים".

פגישה בין נשיא המדינה רובי ריבלין ומזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, בית הנשיא 28.8.17. מארק ניימן/לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
ריבלין וגוטרש בבית הנשיא/מערכת וואלה! NEWS, מארק ניימן/לע"מ

הנשיא ראובן ריבלין נפגש עם גוטרש מוקדם יותר היום, ובירך אותו בשם הממשלה והעם בישראל. "האו"ם מאפשר למדינות לאום לעבוד יחד למען האנושות", אמר ריבלין בפני גוטרש. "אנחנו מבינים את זה יותר טוב מכולם. מדינת ישראל היא המקום היחיד שבו העם היהודי יכול להגשים את זכותו להגדרה עצמית". ריבלין הוסיף כי "ההטיה באו"ם נגד ישראל ומדינות המאיימות להשמידה בלתי מתקבלת על הדעת, ויש לגבות על כך מחיר".

"מדינת ישראל היא המקום היחיד שבו העם היהודי יכול לממש את זכותו להגדרה עצמית", הוסיף נשיא המדינה. "למרבה הצער, בכל הסובב את אזורנו, אנו עדים בימים אלה לכמה מסוכנת התמוטטות מדינת הלאום. אנחנו רואים במו עינינו אסונות הומניטריים נוראיים שבהם המדינה חלשה מדי ולא מסוגלת לסייע לעמה. דווקא מפני שרעיון מדינת הלאום מושרש עמוק בערכי האו"ם ועקרונותיו, אני קורא לך, אדוני המזכ"ל, לפעול לסיום האפליה נגד ישראל בחלקים מהארגון שאתה עומד בראשו".

גוטרש השיב לריבלין: "אני רוצה להבטיח לך שאתה יכול להיות סמוך ובטוח שכמזכ"ל אני מאוד רוצה להדגיש את ערכי יסוד האו"ם, להתייחס לכל המדינות בצורה שווה, ואני מחויב לכך לגמרי". המזכ"ל הוסיף כי ביקר הבוקר במוזיאון "יד ושם" בירושלים, "שמזכיר לנו שעלינו להיות בקו הראשון של מלחמה באנטישמיות וצורות אחרות של שנאה וגזענות. שדרת חסידי אומות העולם, סמל להבנה בין העמים, מזכירה לנו את החיים ואת המשימה לקדם דיאלוג ושלום".

מזכ"ל האו"ם בביקור ביד ושם 28.8.17. שלומי אמסלם, מערכת וואלה! NEWS
"דיאלוג ושלום". גוטרש עם שגריר ישראל באו"ם דני דנון, היום/מערכת וואלה! NEWS, שלומי אמסלם

"גם אני מאמין שהקריאה להשמיד את מדינת ישראל היא צורה של אנטישמיות מודרנית", הוסיף המזכ"ל. "אבל יש להבין שלפעמים אני לא מסכימים עם העמדות של השלטון בישראל ושל כל שלטון אחר. תמיד נהיה ישירים בדיאלוגים עם ישראל בניסיון למצוא דרכים שבהן השלום יהיה אפשרי באזור".

מאוחר יותר נפגש גוטרש עם שר הביטחון אביגדור ליברמן, והשניים דנו בסוגיות ביטחוניות ומדיניות שונות. בין היתר התייחס ליברמן לסוגיית החיילים והאזרחים המוחזקים בשבי ארגון חמאס ברצועת עזה ואמר כי הארגון "מציב דרישות לא הגיוניות בפני מדינת ישראל". לדבריו, "הארגון גם מחזיק, בניגוד לדין הבינלאומי, באזרחים ישראלים שחצו את הגבול לעזה, ומסרב לתת כל פרט על מצבם או לאפשר ביקור של הצלב האדום אצלם". ליברמן הוסיף כי הוא "מצפה מהקהילה הבינלאומית ומהאו"ם להביע זאת בקול ולהפעיל לחץ על חמאס".

גוטרש ישהה באזור כשלושה ימים וילווה על ידי שגריר ישראל באו"ם דני דנון. המזכ"ל פתח את ביקורו הבוקר ב"יד ושם". הוא צפוי להיפגש בהמשך עם בכירים במערכת הביטחון – בהם ראש אמ"ן אלוף הרצי הלוי ומתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב מרדכי. ביום רביעי ישתתף גוטרש בסיור מוסק בשמי הארץ בליווי סגן הרמטכ"ל אביב כוכבי. בירושלים מקווים לנצל את הפגישות בעיקר כדי לחזק את הקמפיין הבינלאומי נגד איראן והתעצמותה באזור, שעמד גם בלב פגישתו של נתניהו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בשבוע שעבר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה, אוגוסט 2017. רויטרס
יציג בפני המזכ"ל את הנושא האיראני. נתניהו/רויטרס

לדברי גורמים מדיניים, ישראל תדרוש מגוטרש מעורבות בינלאומית כדי לעצור את ההתעצמות המסוכנת של איראן בסוריה, בלבנון ובכל האזור, ולהציג בפניו מידע על הנוכחות האיראנית בשטח, באמצעות כוחות חיזבאללה ומיליציות איראניות, וכן גם את המאמץ המוגבר שירושלים מזהה להקמת מפעלים לייצור נשק מדויק בלבנון.

נושא נוסף שיעלה במהלך הביקור הוא מורת הרוח הישראלית מתפקודו של יוניפי"ל, כוח האו"ם שמופקד על השמירה על הפסקת האש בגבול, על רקע מאמץ ישראלי-אמריקני משותף להרחיב את המנדט של הכוח. שגרירת ארצות הברית לאו"ם, ניקי היילי, תקפה בסוף השבוע את יוניפי"ל ואת מפקד הכוח מייקל ברי, וטענה כי הוא אינו מבצע עבודה יעילה מספיק נגד חיזבאללה, ומתעלם מהחימוש הסמוי שהאיראנים מעניקים לארגון.

(עדכון ראשון: 11:16)

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully