וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבועיים לאחר שרלוטסוויל: 26 תקריות אנטישמיות בארה"ב

27.8.2017 / 6:30

צלבי קרס רוססו על דלתות, חלונות בתי כנסת נופצו ואנדרטת השואה בבוסטון הושחתה. בליגה נגד השמצה חוששים כי האירועים הגזעניים בווירג'יניה שימשו השראה לגורמים קיצוניים

צילום: CNN ורויטרס, עריכה: יאיר דניאל

14 יום אחרי צעדת השנאה של פעילים ניאו-נאצים בשרלוטסוויל, ווירג'יניה, דיווחה הלילה (ראשון) הליגה נגד השמצה על עליה במספר התקריות האנטישמיות בארצות הברית בהשוואה למספר האירועים הנמדדים בממוצע בפרק זמן של שבועיים. 26 תקריות אנטישמיות אירעו בתקופה זו, והתמונה המצטיירת מהן מדאיגה.

הארגון היהודי הנלחם בגזענות ואנטישמיות, שמנטר תקריות אנטישמיות ברחבי העולם, פרסם באתר שלו את רשימת התקריות שנרשמו מאז הצעדה בווירג'יניה, בה הונפו דגלי המפלגה הנאצית ונצעקו סיסמאות כמו "יהודים לא יחליפו אותנו". בין האירועים שהתרחשו מאז: השחתת אנדרטות לזכר השואה, השחתות של בתי כנסת וריסוס כתובות גרפיטי אנטשימיות בבתי יהודים.

עוד בוואלה! NEWS:
"ניאו-נאצים – החוצה!": המחאה הגזענית הפרה את השקט בווירג'יניה
אמו של הדורס בצעדת הימין בווירג'יניה: "ביקשתי שיפגין בצורה שלווה"
בפעם השנייה תוך חודשיים: הושחתה אנדרטת השואה בבוסטון

עובדים מנקים זכוכית שבורה לאחר פסל שהושחת בבוסטון, מסצ'וסטס, ארה"ב, 15.8.17. רויטרס
עובדים מנקים את שברי הזכוכית באנדרטה שהושחתה בבוסטון/רויטרס

יומיים לאחר הצעדה, הושחתה האנדרטה לזכר השואה בבוסטון, כאשר נער בן 17 זרק לעברה אבנים וניפץ את אחד מלוחות הזכוכית המרכיבים אותה. שלושה ימים לאחר מכן נעצר אדם נוסף אחרי שדרך ובעט בפרחים שהונחו על האנדרטה, שהושחתה במקרה אחר בחודש יוני השנה.

ביום שלישי שעבר פונה המרכז הקהילתי היהודי באן ארבור, מישיגן, לאחר שבמקום התקבל איום ולפיו תתפוצץ פצצה במבנה בתוך 20 דקות. המשטרה סרקה את המבנה ואפשרה אחרי המתנה ממושכת את חזרתם של חברי הקהילה למבנה.

עוד באותו נושא

אחרי סערת צעדת הימין: טקס זיכרון נאצי נערך בפרברי וושינגטון

לכתבה המלאה

מגרש גולף במינוסוטה שהושחת בצלב קרס

זהו אינו האיום היחיד בפצצה שהתקבל בשבוע שעבר: ביום רביעי פונו סטודנטים ממבנה באוניברסיטת וושינגטון סטייט, אחרי שצלבי קרס נחרטו במספר מקומות באגף המעונות, כולל איום על הטמנת פצצה. המשטרה הגיעה למקום ואפשרה את חזרת הסטודנטים למבנה רק אחרי שנבדק כי אין שם חומרי נפץ. צלבי קרס רוססו ב-16 מקרים בסך הכל בשבועיים האחרונים בארצות הברית, בין היתר מחוץ לבית כנסת בעיר סקרנטון בפנסילבניה, מחוץ לבית מגורים של משפחה לא יהודית בקליבלנד, אוהיו, במסעדה בניו מילפורד, קונטיקט ומחוץ לבית ספר יסודי בלאס וגאס, נבאדה.

במאניסטי, מישיגן, צוייר צלב קרס על דלת של בית מגורים. ג'יימי פאווארס, המתגוררת בבית, תלתה לאחר האירועים בשרלוטסוויל שלט על החלון: "זכויות מיעוטים הן זכויות אדם", וציירה בין היתר מגן דוד, צלב וסהר האחד לצד השני. מאוחר יותר באותו היום יצאה מביתה כדי להשתתף בעצרת זיכרון להת'ר מאייר שנרצחה בשרלוטסוויל. כשחזרה הביתה, מצאה את צלב הקרס מרוסס על דלת ביתה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דלת ביתה של משפחה במישיגן שעליה רוסס צלב קרס/מערכת וואלה!, צילום מסך

בוושינגטון הבירה, רוססה הכתובת "יהודון" מחוץ למבנה בלב שכונת מגורים, ומשטרת העיר הודיעה בחשבון הטוויטר שלה כי האירוע ייחקר כפשע שנאה. במקרה אחר, ביום ראשון, ה-13 באוגוסט הגיע צעיר בשנות העשרים לחייו לבית הכנסת "בית שלמה" בצפון מזרח פידלפיה, השתין על קיר הכניסה למבנה וביצע תנועה מגונה אל עבר מצלמות האבטחה. אחרי שהתיעוד הופץ במהדורת החדשות המקומית בפילדלפיה, האיש הסגיר עצמו למשטרה. ביום שישי שעבר, ה-18 באוגוסט, נופצו זגוגיות בבית הכנסת "ישראל" באלמידה, עיר הסמוכה לסן פרנסיסקו בקליפורניה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
צלב קרס שרוסס בשכונת מגורים באוהיו, לפני שבועיים/מערכת וואלה!, צילום מסך

בעיר ווסטרוויל, אוהיו, חולקו חומרי תעמולה נאציים בתיבות הדואר של כמה עשרות משפחות, ועל אחת המדשאות רוסס בקצף גילוח המילה "יהודי". במקרה אחר, באסבורי פארק, ניו ג'רזי, הודבקו כרזות תעמולה גזעניות ועליהן הודפס ציור של היטלר, ונכתב בין היתר: "יהודים מהווים עשרה אחוזים מהסטודנטים באוניברסיטת פרינסטון. זהו ייצוג יתר של 500 אחוז". בקריסטל לייק, מינסוטה, השחיתו אלמונים מגרש גולף כאשר חפרו בלב המדשאה צלב קרס.

מי שהחליט לנסוע לצפות בליקוי החמה באורגון שבצפון מערב ארצות הברית בשבוע שעבר, נחשף גם הוא לכרזות אנטישמיות שנתלו לכבוד המאורע מעל כבישים מהירים. על אחת מהן הודפסו צלבי קרס ונכתב "התנגדו לליקוי הגזעי", "אנושות לא יהודית", "מימון יהודי זמין" וסיסמאות אנטישמיות אחרות.

כרזה גזענית שנתלתה באורגון

לפי נתוני הליגה נגד השמצה, האנטישימיות בארצות הברית נמצאת במגמת עליה בשנתיים האחרונות, כאשר בשנת 2016 חלה עליה של 36% לעומת שנת 2015, ואילו ברבעון הראשון של 2017 נרשמה עליה של 86% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מנכ"ל הארגון, ג'ונתן גרינלבט, אמר אתמול ל"האפינגטון פוסט" כי "אחד הדברים המשמעותיים באירועי שרלוטסוויל הוא שזה הראה כי יש דור צעיר של אנשי עליונות לבנה שמוכנים להפגין שנאה ואנטישימיות בגלוי". לדבריו, "זה מטריד לראות את הדור הצעיר, אלה לא פעילי קו קלאקס קלאן המתחבאים במצנפות לבנות". הוא הדגיש כי מרבית הנוכחים באירוע "היו צעירים, בשנות העשרים לחייהם, ולא חששו להראות את פניהם".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
השחתת בית הכנסת "לופ" בשיקגו, פברואר 2017/מערכת וואלה!, צילום מסך
ארה"ב: רכב דרס מפגינים נגד עצרת ימין קיצוני; אישה נהרגה ו-19 נפצעו. רויטרס
מצעד הלפידים בשרלוטסוויל/רויטרס
עימותים בין אנשי ימין קיצוני לבין מפגינים נגדם בעיר שארלוטסוויל בווירג'יניה, 13 באוגוסט 2017. אי-פי, AP
עימותים בין מפגינים לפעילי ימין קיצוני בשרלוטסוויל/AP, אי-פי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully