וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עזה, חיזבאללה ואיראן: מזכ"ל האו"ם נוחת לביקור ראשון בישראל

27.8.2017 / 13:04

אנטוניו גוטרש ינחת בארץ לביקור בן ארבעה ימים שבו ייפגש עם הנשיא ריבלין, ראש הממשלה נתניהו, יו"ר הרשות אבו מאזן - וגם עם שליחו של טראמפ, גרינבלט. במרכז הפגישות יידונו המצב ההומניטרי המחריף ברצועת עזה, והחשש מהתבססותה של איראן בסוריה

צילום: ירוץ היו-טיוב של האו"ם, עריכה: יוסי אלטר

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש ינחת הערב (ראשון) בישראל לביקור ראשון באזור מאז נכנס לתפקידו בתחילת השנה. במהלך הביקור, גוטרש ייפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא המדינה ראובן ריבלין, ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ויבקר גם ברצועת עזה.

בראש סדר היום לביקור, כך לדברי גורמים מדיניים, יעמדו הקיפאון בין ישראל והפלסטינים, המצב ההומניטרי המחריף ברצועת עזה, והחשש הישראלי מהתבססותה של איראן בסוריה והתחזקותה של חיזבאללה. לוואלה! NEWS נודע כי במהלך הביקור גוטרש צפוי להיפגש גם עם השליח המיוחד של הנשיא טראמפ, ג'ייסון גרינבלט, שנמצא באזור כחלק מהמאמצים של הממשל לחדש את המו"מ בין ישראל והפלסטינים.

גוטרש, ראש ממשלת פורטוגל לשעבר ששימש בעשור האחרון נציב האו"ם העליון לפליטים, החליף את המזכ"ל הקודם באן קי מון בינואר 2017. מאז נבחר לתפקידו, הוא מנסה לקדם "דף חדש" ביחסי ישראל והאו"ם, לאור מחאותיה של ישראל על הטיה אנטי ישראלית בארגון ובמוסדותיו. כך, מחד, גוטרש המשיך להביע את העמדה המסורתית של האום, שמבקרת את מדיניות ישראל בהתנחלויות ותומכת בהקמת מדינה פלסטינית. עם זאת, במרץ האחרון הורה למחוק דוח חריף של אחת מוועדות האו"ם, שהאשים את ישראל באפרטהייד וגם יצא בקול חזק נגד אנטישמיות. "שלילת זכותה של מדינת ישראל להתקיים היא צורה מודרנית של אנטישמיות", אמר בנאום באפריל האחרון בפני הקונגרס היהודי העולמי.

עוד בוואלה! NEWS:
הבית הלבן: "קושנר לא אמר שהבנייה בהתנחלוית תימשך, זה קשקוש"
עקב מגבלות בג"ץ: 500 הפגינו בכיכר גורן בפ"ת; כ-2,000 ברחבי העיר
חצי מיליון איש בעצרת נגד הטרור בברצלונה: "אנחנו לא מפחדים"

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש באיסטנבול, 10 בפברואר 2017. רויטרס
צפוי להיפגש עם השליח המיוחד גרינבלט. גוטרש/רויטרס

גוטרש, שמלווה על ידי שגריר ישראל באו"ם דני דנון, יפתח את ביקורו ביום שני בבוקר ביד ושם ובביקור בקברו של הנשיא לשעבר שמעון פרס. לאחר מכן ימשיך לפגישות עם ראש הממשלה, הנשיא, שר הביטחון ובכירים במערכת הביטחון, כולל ראש אמ"ן הרצי הלוי. ביום רביעי גם יקיים סיור מוסק בליווי סגן הרמטכ"ל אביב כוכבי בשמי הארץ. כמו כן, ייפגש גוטרש עם יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג. בירושלים מקווים לנצל את הפגישות בעיקר כדי לחזק את הקמפיין הבינלאומי נגד איראן והתעצמותה באזור, שעמד גם בלב פגישתו של ראש הממשלה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בשבוע שעבר.

לדברי גורמים מדיניים, ישראל צפויה לדרוש מגוטרש מעורבות בינלאומית כדי לעצור את ההתעצמות המסוכנת של איראן בסוריה, בלבנון ובכל האזור, ולהציג לו חומרים מודיעיניים על התחמשות חיזבאללה בגבול לבנון והפרות חוזרות ונשנות של החלטה 1701, שקבעה את תנאי הפסקת האש בסוף מלחמת לבנון השניה. בביקור צפויה לעלות גם אי שביעות הרצון הישראלית מתפקודו של יוניפי"ל, כוח האו"ם שמופקד על השמירה על הפסקת האש בגבול, על רקע מאמץ ישראלי-אמריקני משותף להרחיב את המנדט של הכוח. שגרירת ארצות הברית באו"ם ניקי היילי, תקפה בסוף השבוע את יוניפי"ל ואת מפקד הכוח, מייקל ברי, וטענה כי הוא אינו מבצע עבודה יעילה מספיק נגד חיזבאללה, ומתעלם מהחימוש הסמוי שהאיראנים מעניקים לארגון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סיור חיזבאללה בסמוך לגבול עם ישראל, אפריל 2017/מערכת וואלה!, צילום מסך

היום השני של גוטרש יוקדש לרשות הפלסטינית, וייפתח בהנחת זר על קברו של יאסר ערפאת במוקטעה. לאחר מכן יתקיימו פגישות עם אבו מאזן ובכירי הרשות הפלסטינית, וכן עם נציגי חברה אזרחית. לדברי גורמים מדיניים, גוטרש מביע ענין בניסיונות האמריקניים לחידוש התהליך המדיני, ולכן מעונין להיפגש עם גרינבלט, וזאת גם על רקע איומים של הפלסטינים בשבועות האחרונים לחדש את הקמפיין להשגת הכרה כמדינה במוסדות האו"ם. עם זאת, מבחינת גוטרש והאו"ם ובמוסדותיו, הנושא הבוער מול הפלסטינים הוא החשש ההולך וגובר ממשבר הומניטרי בעזה, שם גוטרש צפוי לבקר ביום רביעי, לאור החלטת הרשות הפלסטינית להפסיק את אספקת החשמל לרצועה בחודשים האחרונים.

בשבוע שעבר האו"ם הודיע כי יעביר שני מיליון דולר וחצי להתמודדות עם משבר החשמל, אך במקביל, אבו מאזן החריף את הטון כלפי החמאס והחל לאיים להפסיק כליל את העברת התשלומים לעזה. עוד לפני שיעבור לרמאללה ביום שלישי, גוטרש ייפגש עם מתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף יואב פולי מרדכי, שיציג בפניו את מדיניות ישראל, הפרויקטים השונים והאתגרים למול חמאס. לפני הביקור של גוטרש בעזה ביום רביעי, במהלכו הוא צפוי להיפגש עם תושבים ועובדי סוכנויות סיוע של האו"ם ברצועה, גוטרש יבקר בצדו הישראלי של הגבול ואף ייפגש עם תושבים מעוטף עזה.

שגריר ישראל באו"ם, דני דנון ומזכ"ל האו"ם הנכנס, אנטוניו גוטרש. אוקטובר 2016. דוברות משלחת ישראל לאו"ם,
גוטרש ודנון/דוברות משלחת ישראל לאו"ם

גוטרש מגיע אחרי שנה מתוחה במיוחד בין ישראל והאו"ם, מאז שמועצת הביטחון אישרה בדצמבר האחרון את החלטה 2334, שגינתה את מדיניות ישראל בהתנחלויות. בחודשים שחלפו מאז, ישראל קיצצה קרוב לעשרה מיליון דולר מהתקציב השנתי שהיא מעבירה לאו"ם, במחאה על החלטות ביקורתיות והצעות עוינות שונות שאומצו על ידי גופים של האו"ם כמו מועצת זכויות האדם ואונסק"ו, ארגון קשרי התרבות והמדע. ואולם, בירושלים שואפים להראות לגוטרש בביקור את ההיבטים החיוביים יותר בישראל, וראש הממשלה צפוי ללוות אותו לאירוע חדשנות מיוחדת במוזיאון ישראל בו יוצגו טכנולוגיות ישראליות ופיתוחים מצילי חיים ושמסייעים למדינות מתפתחות - בתחומי המים, הרפואה, והחקלאות. השגריר דנון אמר לפני הביקור כי, "דווקא מול הניסיונות לפגוע בישראל בזירת האו"ם, אנו מצפים להציג בפני המזכ"ל את פניה האמתיות של ישראל, הישגיה המרשימים ותרומתה לעולם וכן את המציאות המורכבת והאתגרים שאנו מתמודדים עמם במזרח התיכון הסוער".

ביום רביעי, לסיכום ביקורו, גוטרש יישא נאום בבית התפוצות, בו הוא צפוי להתייחס שוב בהרחבה לאנטישמיות וגלגוליה המודרניים. גורם מדיני אמר לוואלה! NEWS כי לאור הרקע הפורטוגלי של גוטרש, הוא מגלה עניין רב בגירוש ספרד ולכן ביקש לנאום בבית התפוצות. כפוליטיקאי שמאל אירופי, גוטרש גילה כבר בעבר ענין רב בישראל, ובין היתר החזיק בקשרי ידידות קרובים עם הנשיא לשעבר שמעון פרס, וכן גם עם ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק ויוסי ביילין. מוקדם יותר השנה, הוא אף ניסה לקדם גם מהלך היסטורי ולמנות ישראלית – ח"כ ציפי לבני - לתפקיד תת מזכ"ל האום, אך המהלך סוכל על ידי ראש הממשלה וממשל טראמפ, שהתנגדו למינוי הנלווה להצעה - של ראש הממשלה הפלסטיני לשעבר סלאם פיאד, לתפקיד שליח האו"ם ללוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully