וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח הסנגוריה הצבאית: רפורמה בעבירות הסמים וקיצור תקופות המעצר

27.8.2017 / 21:20

אנשי הסנגוריה הצבאית נהנים מעצמאות מקצועית וחופש פעולה לקידום עמדותיהם מול ראשי הצבא, בין היתר גם באמצעות עתירות לבג"ץ. כך קוצרה תקופת המעצר לחיילים לאחר איומים בבג"ץ

כלא 4. אמיר בוחבוט, מערכת וואלה! NEWS
הדוח סוקר החלטות של בתי דין צבאיים בשנתיים האחרונות. כלא 4/מערכת וואלה! NEWS, אמיר בוחבוט

הסנגוריה הצבאית פרסמה לאחרונה דוח המסכם את פעילותה בשנתיים האחרונות וסוקר החלטות מרכזיות של בתי הדין הצבאיים. הדוח סוקר את פעילות הסנגוריה הצבאית בסוגיות שונות, בהן קיצור מעצר חיילים בטרם הבאתם בפני שופט, עריכת תסקירי מבחן בטרם מתן גזר דין, שינוי המדיניות הנוגעת לשימוש בסמים קלים בנסיבות אזרחיות וכן חשיפת פרטי חיילים הנאשמים בעבירות שונות.

כך למשל, הבקשה שהגיש אלאור אזריה במהלך משפטו להסיר את איסור הפרסום שהוטל על שמו ועל פרטיו המזהים הייתה חריגה בנוף. רוב רובם של החשודים והנאשמים מעדיפים באופן טבעי שפרטיהם יישארו חסויים לאורך כל המשפט וגם לאחריו. בדוח מופיעה גם החלטה מעניינת שקיבל נשיא בית הדין הצבאי לערעורים, אלוף דורון פיילס, הנוגעת לאיסור פרסום פרטיו האישיים של קצין שנחקר בחשד לעבירות חמורות של אינוס ומעשים מגונים בכוח בקצינה ששירתה תחת פיקודו. באותו מקרה לאחר חקירה ארוכה ושימוע שבמהלכו הוצגו ראיות ששפכו אור אחר על הפרשה, הוחלט להעמיד את הקצין לדין משמעתי בעבירה של התנהגות שאינה הולמת, על בסיס גרסתו בדבר יחסים בהסכמה עם אותה קצינה.

התביעה הצבאית פנתה לבית הדין בבקשה להתיר את פרסום שמו של הקצין ובקשתה התקבלה, אך הקצין ערער על ההחלטה. השופט פיילס שדן בערעור קבע כי "הפגיעה הצפויה בשמו הטוב של המערער, אם יפורסם כי נחשד בעבירות מין חמורות, עלולה להיות קשה מאוד על אף שבסופו של דבר החליטו הרשויות שלא להגיש נגדו כתב אישום. שמו של המערער ייקשר, לדיראון עולם, עם העבירות החמורות שבהן נחשד, אף על פי שבסופו של דבר לא נמצא בסיס לחשדות אלה". כך, באופן חריג ביותר, נותר שמו של הקצין אסור לפרסום.

דיון בבקשה לדחיית כניסתו לכלא של אלאור אזריה 8.8.17. ראובן קסטרו
בקשה חריגה. אזריה בדיון בעיכוב כניסתו לכלא לאחר שכבר השתחרר מצה"ל, החודש/ראובן קסטרו

עיקרו של הדוח מוקדש לתפקידה הציבורי של הסנגוריה הצבאית. ייחודה של הסנגוריה בכך שלמרות שהיא יחידה צבאית, וכפופה כמובן לפקודות הצבא כמו כל יחידה אחרת, הרי שבתחום המקצועי נהנים אנשיה מעצמאות מקצועית מוחלטת, וניתן להם חופש פעולה מלא לקדם את עמדותיהם. זאת, למשל, בדרך של עתירה לבג"ץ כנגד החלטותיהם של ראשי הצבא. באופן טבעי יש מי שמטיל ספק באפשרותו של גוף צבאי לעמוד בעוצמה על עמדותיו מול מפקדי הצבא שעמדתם הפוכה. בהקשר זה אין טוב מאשר לתת לעובדות לדבר.

עוד באותו נושא

כך מהפכת הסמים הקלים בצה"ל תשפיע על אלפי חיילים

לכתבה המלאה

קיצור פרק הזמן עד להבאה בפני שופט

הסנגוריה הצבאית הצליחה להביא לכך שחקירותיהם של חיילים יתועדו בווידאו, בדיוק כפי שנעשה בחקירותיהם של אזרחים. היא גם הביאה לצמצום מספר המקרים שבהם מחפשים במכשירי הטלפון של חיילים במהלך חקירותיהם. בזכות פעולתה נחקרות היום תלונות של כלואים על אלימות שהופעלה כלפיהם מצד אנשי סגל הכליאה, על ידי יחידה חיצונית לחיל המשטרה הצבאית.

בתום שנים של מאבק שניהלה הסנגוריה, מפרט הדוח, קוצרה תקופת מעצרם של חיילים שנעצרו על ידי המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח) עד להבאתם בפני שופט מ-48 ל-24 שעות. בזכות שינוי זה, מדי שנה משוחררים מאות חיילים ממעצר כבר בתום 24 שעות לכל היותר.

בנוסף לכך, כיום פוגשים חשודים בסנגור במועד סמוך יותר למעצרם, בהשוואה למצב הקודם שבו חשודים שלא ניצלו את זכותם החוקית להיוועץ בסנגור לפני חקירתם, פגשו בו רק כיומיים לאחר שנעצרו. הטריגר להסכמת הצבא לקצר את תקופת המעצר היה פנייה של הסנגוריה ליועץ המשפטי לממשלה, שבה הבהירה שאם עמדתה לא תתקבל היא תפנה לבג"ץ בנושא.

עריכת תסקירי מבחן בטרם מתן גזר דין

מאבק נוסף שנזכר בדוח נוגע לעריכת תסקירי מבחן לעניין עונשם של חיילים טרם מתן גזר דין בעניינם. תסקירים אלה מאפשרים לפרוש בפני בית המשפט יריעה רחבה על אודות נסיבותיו האישיות של הנאשם, ומעמידים המלצה של גורם אובייקטיבי על סיכויי השיקום שלו. בניגוד לאלו הנשפטים בבתי המשפט האזרחיים, במערכת הצבאית לא ניתנים תסקירים כאלה למרות שהחיילים העומדים לדין הם לרוב צעירים שאינם בעלי עבר פלילי, מה שרק מגביר את חשיבות התסקיר.

האבסורד הוא שדווקא צעיר שלא התגייס ועבר עבירה ייהנה מתסקיר של שירות המבחן כשחברו החייל לא יזכה לו. בסנגוריה הצבאית מאמינים שתסקירים אלה יצמצמו את מספר המקרים שבהם יוטלו על חיילים עונשי מאסר. בימים אלה ממש פנתה הסנגוריה ליועמ"ש לאחר שפניותיה לגורמים הצבאיים לא הביאו לשינוי במצב.

עישון מריחואנה, אילוסטציה. AP
הסנגוריה פעלה לחסוך רישום פלילי ממאות חיילים. אילוסטרציה/AP

בדוח נזכרת גם הרפורמה שעליה הנחה הפרקליט הצבאי הראשי בנוגע להעמדתם לדין של חיילים שעשו שימוש בודד בסמים קלים בנסיבות אזרחיות. גם בנושא זה פעלה הסנגוריה תקופה ארוכה על מנת לחסוך רישום פלילי ממאות חיילים בשנה אשר הסתבכו בעבירת סמים בודדת, קלה יחסית, לאורך כל השירות הצבאי.

נותר רק להמתין ולראות עד כמה צמצמה הרפורמה את מספר העומדים לדין בעבירות סמים. כך או כך, דומני שכבר היום ניתן לומר שנבואות הזעם של מי שחששו שהמדיניות המקלה תביא לסחף של עבירות סמים בקרב חיילים לא התגשמו.

seperator

הכותב הוא עורך דין, פרשן משפטי ולשעבר הסנגור הצבאי הראשי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully