וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אי אפשר לפוצץ הכל ביום": החרדים שומרים על איפוק למרות חילול השבת

20.8.2017 / 21:25

חברי הכנסת מהסיעות החרדיות סופגים ביקורת על התנהלותם לנוכח העבודות ברכבת בשבת, אולם אין להם שום עניין בפירוק הקואליציה. "צריך למצות את כל האפשרויות לפני שנשבור את הכלים", הם אומרים ומזהירים: "אם החבל יימתח יותר מדי – זה עלול להגיע למשבר"

נתיבי איילון, תל אביב. ראובן קסטרו
החרדים לא ממהרים לפרק את הקואליציה בגלל העבודות. רכבת ישראל/ראובן קסטרו

ביום חמישי, בשעות הערב המאוחרות, התייעצו חברי כנסת מש"ס ויהדות התורה אם לשלוח לראש הממשלה בנימין נתניהו מכתב ובו דרישה לבטל את עבודות התשתית הצפויות ברכבת ישראל בשבת. אחד מהם טען: "נתניהו הוא לא הכתובת. אנחנו צריכים לפנות לשרים הרלוונטיים, שר התחבורה ישראל כץ ושר העבודה והרווחה חיים כץ. רק הם יכולים לבטל את העבודות אם ירצו". אותו ח"כ אף הביע חשש מכך שפנייה לנתניהו לא תהיה אפקטיבית, אבל קולו היה בודד. ש"ס ויהדות התורה החליטו לשגר את המכתב. הוא הועבר ללשכת נתניהו, אך מעולם לא זכה לתגובה. העבודות בשבת האחרונה התקיימו כמתוכנן והח"כים השמיעו תגובת מחאה מינורית כאילו רק רצו לצאת ידי חובה מול הביקורת שהושמעה בציבור.

מהעיתונים המפלגתיים שבדרך כלל מתווים את הקו במאבקים נגד חילול שבת, רפורמים ועוד, ניתן ללמוד שלמפלגות החרדיות אין שום עניין לפרק את הקואליציה, ואולי גם שאין להן בעיה עם חילול שבת ממוסד. בביטאונים המייצגים את יהדות התורה, למשל, נטען הבוקר (ראשון) כי בשבת היו "חילולי שבת חמורים בביצוע עבודות תשתית ברכבת ישראל" וכי "הפניות לראש הממשלה ולשרי התחבורה והעבודה לא הועילו". מי שחיפש איום או השלכות, מצא את הטון התקיף ביותר במשפט הבא: "הנציגות החרדית חוזרת על דרישתה והבהרת עמדתה כי לא ניתן לעבור לסדר היום בפגיעה בציפור הנפש של עם ישראל".

עוד בוואלה! NEWS:
חרף תכנית משרד החינוך: חצי מהתלמידים לא ייהנו מהשאלת ספרים
חיילת שהוטרדה מינית הוכרה כנכת צה"ל: "מצטערת שהתגייסתי"
אבו מאזן לפני הגעת קושנר: הממשל האמריקני מתנהל בתוהו ובוהו

יהדות התורה בסבב התייעצויות עם הנשיא ראובן ריבלין. מרץ 2015. נועם מושקוביץ
מפגינים איפוק. הח"כים מיהדות התורה/נועם מושקוביץ

לפני חודשיים מתח ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) ביקורת על עיתונאים שלטענתו רק שואלים אותו מתי החרדים יפרשו מהקואליציה על חילול שבת. "לא שבת אכפת להם", אמר. באותה מסיבת עיתונאים, ראשי הסיעות החרדיות הצהירו כי "המציאות שבה שבת הפכה ליום שבו הרכבת משדרגת את המסילה היא לא מתקבלת על הדעת". מאז, המציאות הזו נמשכת. יותר ויותר עבודות של רכבת ישראל בשבת, והחרדים לא נעמדים על רגליים אחוריות. הם השלימו עם זה? אין לכם איך לאיים? לא ברור.

בתקופה האחרונה הוקמה "ועדת הארבעה" - ארבעה חברי כנסת, שניים מיהדות התורה ושניים נוספים מש"ס שאמורים להיפגש מדי שבוע עם גורמים במשרד התחבורה ובמשרד העבודה ולקבל מהם עדכונים שבועיים על עבודות מתוכננות בשבת. הוועדה, כך לפי גורם חרדי ביהדות התורה, "כבר אינה אפקטיבית". לדבריו, "השרים בליכוד לא ממש סופרים את חברי הכנסת החרדים עד מצב שבו כמה מהם איימו להחזיר את המנדט שניתן להם בגיבוי נתניהו. אבל ראש הממשלה שלח את ראש הסגל שלו יואב הורביץ כדי לצנן את המתח וכעבור חודש בלבד הם שוב באותה סיטואציה שלא מעדכנים אותם בכלום או שמעדכנים אותם ואומרים להם 'זו המציאות'".

עוד באותו נושא

ח"כים חרדים לנתניהו: הורה על ביטול עבודות התשתית ברכבת בשבת

לכתבה המלאה

"אי אפשר ביום אחד לפוצץ הכל"

החרדים הבינו מזמן כי כוחם מוגבל וכי לא על כל עבודה בשבת צריכים לחולל משבר קואליציוני. כי אם לא כך, אין שום הסבר איך לא יצרו אחד כזה עד עכשיו. בסוף השבוע הסביר בשיחה סגורה אחד הח"כים שפרישה מהקואליציה היא לא שאלה שהוא או חבריו אמורים להכריע בה. "זה עוד עלול לקרות", אמר. "אבל לא אנחנו מכריעים בזה. יש את גדולי ישראל. גם אם המחאה שלנו היא רק במכתב, היא קריטית לתהליך. אתה לא יכול יום אחד לפוצץ הכל. אולי כך נצליח למנוע את העבודות של השבת הבאה? זה גם שיקול". לדבריו, "במקרה הנוכחי, זה לא שראש הממשלה מצפצף עלינו. יש סיכוי לשינוי טוב יותר מהמציאות הקיימת. נתניהו מבטיח שהוא יפעל לטובת הנושא, וצריך למצות את כל האפשרויות עד שנשבור כלים".

ראש הממשלה ושר התחבורה חנכו את קו הרכבת אשקלון-באר שעב, 17 בספטמבר 2015. לשכת העיתונות הממשלתית
המפלגות החרדיות נקלעו ליריבות בין נתניהו לכץ/לשכת העיתונות הממשלתית

שרים בליכוד התריעו בעבר בפני הח"כים החרדים שהרעש סביב עבודות הרכבת בשבת מחזק פוליטית את יריבם הגדול, יאיר לפיד, לקראת הבחירות הבאות ובכלל. הם עצמם נרתעו מפגיעה אפשרית במעמדם הממלכתי שקנו לעצמם בשנתיים האחרונות וחששו להחזיר את נושאי הדת והמדינה לכותרות כי כך הם חוזרים לעמדת מגננה. במקרים אחרים, כך מסביר גורם חרדי, המפלגות החרדיות הם בכלל קורבן למאבקים הפנימיים בליכוד. "בהרבה מאד מהמקרים אנחנו קורבן ליריבות בין ישראל כץ לראש הממשלה", טען. "לכץ לא אכפת שנתניהו יסתבך איתנו והוא מזמין עוד ועוד עבודות בשבת. הוא מרוויח גם נקודות על כך שהוא מסיים כביכול פרויקטים מהר וגם שהצליח להוציא את נתניהו משלוותו".

ש"ס ויהדות התורה נדחפים לתוך המאבק על השבת לעתים בחוסר רצון. הם סופגים ביקורת מאתרי אינטרנט ומצייצני טוויטר חרדים, ונאלצים להגיב. בסיטואציה הנוכחית, גם תגובה מבחינתם היא כבר צעד מחאה משמעותי ועדיף שלא לדבר איתם על יותר. יחד עם זאת, גם הם מצהירים ש"אם החבל יימתח יותר מידי, אנחנו עלולים להגיע למשבר אמיתי". אבל גם הם לא יודעים לומר האם זה יהיה משבר שיוביל לפרישה מהממשלה או רק חידוד נוסף של קווים אדומים מול השותפות בקואליציה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully