וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיטורי באנון: עזיבת "הילד הרע" לא תביא בהכרח להרמוניה בבית הלבן

19.8.2017 / 3:13

נשיא ארה"ב פיטר את יועצו הבכיר, שנתפס כגורם המעודד את התבטאויותיו הקיצוניות, אך לא בטוח שהמהלך יביא לריסון. באנון שב להנהלת אתר הימין שבראשו עמד ואמר, "כעת אני חופשי וידיי אוחזות שוב בנשק"

צילום: CNN, עריכה: יאיר דניאל

פיטוריו של סטיב באנון, האסטרטג הראשי והדמות הקיצונית ביותר בבית הלבן, הם מהלך משמעותי שמהווה בטווח הקצר ניצחון למחנה המתון יותר בממשלו של הנשיא דונלד טראמפ, שזכה מפי באנון עצמו לכינוי הגנאי "הגלובליסטים". האיש שהוגדר כמי שלוחש לטראמפ ללחוץ על דוושת הגז ועודד אותו באופן תכוף להקצין את עמדותיו והתבטאויותיו היה מהרגע הראשון לאוייב של בני הזוג ג'ארד קושנר ואיוונקה טראמפ ובני בריתם בבית הלבן גארי כהן, דינה פאוול והיועץ לביטחון לאומי הרברט מקמאסטר.

פיטוריו של באנון לא מגיעים על רקע חילוקי דעות אידואולוגיים, להיפך. באמצע השבוע, כשהידיעות על פיטוריו הקרובים של באנון החלו לצוץ בתקשורת, הזכיר טראמפ לעיתונאים באותה מסיבת עיתונאים שבה גינה את שני הצדדים בשרלוטסוויל כי "הוא הצטרף לא מזמן, אחרי שכבר ניצחתי 17 יריבים". כלומר, הנשיא ניסה לרמוז כי הגיע לאן שהגיע בזכות עצמו ובאנון בסך הכל הצטרף לצוותו. ואף הדגיש "אני אוהב אותו, הוא לא גזען". הלילה באנון כבר אותת כי הוא אמנם עוזב את הבית הלבן אבל ימשיך להישאר ביחסים קרובים עם הנשיא, "אמשיך להילחם עבור טראמפ ונגד יריביו בגבעת הקפיטול, בתקשורת ובתאגידים".

עוד בנושא:
טראמפ זועם: לא השוויתי בין הניאו-נאצים למתנגדיהם, זהו שקר
ראש מערך התקשורת הזמנית של טראמפ: יועצתו בת ה-28

סטיב בנון ודונלד טראמפ בגטיסבורג, פנסילבניה, 22 באוקטובר 2016. AP
הוגדר כמי שלוחש לנשיא ללחוץ על דוושת הגז. באנון וטראמפ/AP

"כעת אני חופשי", אמר באנון בראיון לאחר פיטוריו. "אני אוחז את הנשק שוב בידיי, ואני הולך לרסק את ההתנגדות, אין לי ספק בכך. בניתי מכונה בברייטבארט וכעת אחזור לעורר מחדש את המכונה". באנון אמר בראיון כי הוא זה שבחר לעזוב וכי, "הנשיאות של טראמפ שבשבילה נלחמנו וניצחנו נגמרה. אנחנו עדיין תנועה עצומה, אך הנשיאות תהייה דבר שונה".

ככל שהזמן הלך וחלף, באנון צבר כוח עצמאי שהנשיא מאוד לא אהב. המתקפה שלו על הגנרל מקמאסטר באמצעות אתר הימין "ברייטבארט" שהוא עמד בעבר בראשו, הריאיון למגזין אמריקני בו ביטל את דעתו של הנשיא ואמר כי אין באמת אופציה צבאית נגד צפון קוריאה, והחיכוכים התכופים ומלחמת העולם בתוך הצוות בין המחנה שלו למחנה שמנגד, הביאה את ראש הסגל, ג'ון קלי ללחוץ לפיטוריו, וטראמפ קיבל אותם.

באנון אולי עוזב את הבית הלבן אבל הוא לא הולך לשום מקום. הוא צפוי להפוך לאיש ציבור קולני ולנהל קמפיינים אגרסיביים כנגד אותם "גלובליסטים" שלטענתו שולטים בממשל. עוד בטרם נגמר יום העבודה, אותו הוא התחיל כאסטרטג הראשי בבית הלבן, הוא כבר הספיק להתיישב חזרה על כורסת היושב ראש בברייטבארט ולנהל שם את ישיבת הערב באתר שאותו הגדיר בעבר כ"פלטפורמה של האלט רייט". עורך בכיר בברייטבארט כבר סימן מה תהיה ההשלכה של המהלך נגד הממשל, כשצייץ מילה אחת בחשבון הטוויטר שלו: "מלחמה". בין הכותרות שעלו באתר בשעתיים שלאחר הפיטורין: "היכונו לבאנון הברברי" (ציטוט המיוחס למקורביו של באנון) ו-"האם טראמפ יהפוך לשוורצנגר 2.0?".

עוד באותו נושא

עוד טלטלה בממשל: טראמפ הדיח את יועצו השנוי במחלוקת באנון

לכתבה המלאה
סטיב באנון וג'ראד קושנר, היועצים של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, 2017. רויטרס
נחשב לאוייבם של ג'ארד קושנר ואיוונקה טראמפ/רויטרס

בארגונים היהודיים קיבלו בברכה את פיטוריו של האיש שבעבר יוחסו לו הערות אנטישמיות. בליגה נגד השמצה, הודיעו כי הם "שמחים שהוא לא מייעץ יותר לנשיא". במקביל, צצים בשעות האחרונות דיווחים כי גם סבסטיאן גורקה, בן חסותו של באנון סומן כמי שעומד להיות הבא בתור לעזוב.

עם זאת, בשורה התחתונה, קשה לדעת כיצד הדבר ישפיע על התפקוד של הצוות בבית הלבן. למרות הציפיות שכעת יועציו של הנשיא יעבדו בהרמוניה, יש לזכור כי אלו היו התחושות גם בגלי פיטורים קודמים בממשל, אבל בסופו של דבר חוסר היציבות בסביבתו של טראמפ נותר בעינו. כשהנשיא ממאן להקשיב ליועציו ומתבטא בניגוד לעמדותיהם, לא בטוח ששינוי פרסולני של יועץ כזה או אחר, בכיר ככל שיהיה, הם שישנו את הכיוון אליו שטה הספינה הזו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully