וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סכנה לכליות ולכבד: עשרות טונות ביצים מזוהמות נמכרו באירופה

הולנד, בלגיה, גרמניה ודנמרק סובלות ממשבר ביצים קשה, לאחר שעשרות טונות של ביצים נגועות בקוטל חרקים נמכרו במדינות. הרשויות מרגיעות ואומרות כי לא נשקפת סכנה לציבור, אך צריכה של כמות גדולה של החומר עשויה לפגוע באיברים פנימיים

ביצים שנמצאו נגועות בחומרי הדברה בבלגיה. רויטרס, רויטרס
אין סכנה לציבור. ביצים בבלגיה/רויטרס, רויטרס

ביצים נגועות בקוטל חרקים נמכרו בשבועות האחרונים בעשר מדינות ברחבי אירופה, האחרונה שבהן היא דנמרק, שבה התגלה אתמול (חמישי) כי כ-20 טון של ביצים נמכרו ברשתות השיווק כשיש בהן שאריות של החומר, הנקרא פיפרוניל. המקור לביצים הוא בעיקר הולנד, אך הן הגיעו גם מבלגיה ומגרמניה.

רשות הווטרינריה והמזון בדנמרק אמרה כי הביצים הקשות והמקולפות נמכרו לקפיטריות, לבתי קפה ולחברות קייטרינג. פיפרוניל עלול לפגוע בכליות, בכבד ובבלוטת התריס, אם נצרך בכמויות גדולות, אך הרשויות במדינות שנפגעו מסרו כי לא נשקפת סכנה לציבור.

"הדגמיות שנותחו בהולנד הראו עקבות של פיפרוניל בביצים, אבל לא ברמה של סיכון בריאותי", נמסר מהרשות, "כיוון שהחומר אינו חוקי, יש להוריד את המוצרים המכילים ביצים מהמדפים".

בדיקת הימצאות חומרי הדברה בביצים שנמכרו ברחבי אירופה. רויטרס, רויטרס
דגימות שנלקחו מהביצים הנגועות/רויטרס, רויטרס

פיפרוניל הוא חומר הדברה שאסור לשימוש בתעשיית המזון באיחוד האירופי. על פי החשד, חברת ניקוי הלולים ההולנדית "צ'יקפרינד" השתמשה בו בלולים של תרנגולות מטילות על מנת להדביר מזיק מסוג אקרית אדומה. שני מנהלים בכירים בחברה נעצרו במסגרת חקירת הפרשה, בחשד לסיכון בריאות הציבור. התביעה בהולנד אמרה כי החוקרים בודקים מעורבות של חברה הולנדית ובלגית נוספות.

הולנד היא ספקית הביצים הגדולה באירופה ואחת הגדולות בעולם. כ-180 לולים, שמפיקים כמיליון ביצים בשבוע, נסגרו באופן זמני עד לקיום בדיקות נוספות. בבלגיה נעצרו 26 חשודים במעורבות בפרשה, ונתפסו כ-6,000 ליטר של "מוצרים אסורים".

הבעיה התגלתה לראשונה בתחילת החודש, כשחברת מזון גדולה בגרמניה הסירה את הביצים מהמדפים. מאז נודע שבכירים בבלגיה ידעו על הזיהום כבר ביוני, אך לא פרסמו את המידע לציבור. הבלגים מאשימים כי הולנד ידעה על הבעיה כבר בנובמבר, אך ההולנדים מכחישים.

לול בבלגיה שנמצא נגוע בחומרי הדברה. רויטרס, רויטרס
חילופי האשמות. לול בבלגיה/רויטרס, רויטרס

בבריטניה, רשות המזון אמרה כי כ-700 אלף ביצים יובאו מהלולים החשודים כנגועים בהולנד, לעומת הערכה קודמת של כ-21 אלף. עם זאת, נמסר, קיים סיכוי נמוך בלבד שהביצים מהוות סכנה לציבור. 11 מוצרים שמכילים ביצים, כולל כריכים וסלטים, הוסרו מהמדפים בסופרמרקטים.

לפני דנמרק דווח השבוע על עקבות של החומר גם ברומניה ובלוקסמבורג. הרשויות ברומניה אמרו אתמול כי טון של חלמון נוזלי שיובא מגרמניה הכיל פיפרוניל, אך הוא טרם נמכר לצרכנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully