וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העליון קבע: אין לפסול את המכרז שבו זכו ערבים בקרקעות בעפולה

השופטים הפכו חלקית את פסיקת בית המשפט המחוזי שביטל את המכרז שבו משפחות ערביות וביקרו את "השאיפה הלאומנית- גזענית של תושבים מסוימים שהמשיבים למנוע מאזרחים ערבים להשתקע בעיר". סגן ראש העיר תקף את ההחלטה: "עפולה היא עיר יהודית וכך תישאר"

עריכה: אביב אירגז

(בווידאו: ביטול המכרז בעפולה על ידי בית המשפט המחוזי, אפריל 2016)

בית המשפט העליון הפך אתמול (שני) חלקית את פסיקת בית המשפט המחוזי בנצרת וקבע כי אין הצדקה לביטול מכרז הקרקעות בעפולה, שבו בכל המגרשים זכו משפחות ערביות מאזור העמקים. עם זאת, קבע כי עשר הצעותיהם של חברי "קבוצת מוקארי" ייפסלו, וביחס לאותם מגרשים שבהם זכו חברי הקבוצה יפורסם מכרז חדש.

שלמה מליחי, ממלא מקום ראש העיר, פרסם בעקבות ההחלטה פוסט בפייסבוק ובו תקף את פסיקת בית המשפט העליון: "עפולה היא עיר יהודית. נקודה. מי שלא טוב לו עם העובדה הזאת ומעקם את האף בגלל המילים שלי, יכול להישאר עם אף עקום, הפסד שלו. לא אתן יד להפיכת עפולה לעיר מעורבת. אף אחד לא יילמד אותנו על דו-קיום. הערבים הם שכנינו וימשיכו להיות. אנחנו מכבדים את כולם אבל לא אתן יד להשתלטות שמטרתה לשנות את הצביון היהודי של עפולה. את האמת שלי ושל תושבי עפולה ושל בן גוריון ובגין עליהם השלום אמשיך לומר בקול רם וברור : עפולה היא עיר יהודית וכך תישאר".

עוד בוואלה! NEWS:
בית הדין הצבאי דחה את בקשת העיכוב: אלאור אזריה ייכנס מחר לכלא
תשע הדקות הגורליות: פרטים חדשים על חקירת אסון האפאצ'י
בני הזוג דרעי נחקרו במשך כשש שעות: "ענינו על כל השאלות"

הפגנה בעפולה הערב נגד רכישת נדל:ן על ידי ערבים. יותם רונן, מערכת וואלה! NEWS
הפגנה נגד זכיית האזרחים הערבים במכרז, דצמבר 2015/מערכת וואלה! NEWS, יותם רונן

תוצאות המכרז פורסמו בחודש דצמבר 2015 ועורר סערה גדולה בעפולה ובסביבה. בעיר התעוררה מחאה רחבה על כך שבמכרז של רשות מקרקעי ישראל לבניית בתים במורדות עפולה הצעירה, כל 27 המגרשים נקנו בידי אזרחים ערבים, שאינם גרים היום בעפולה. באותם מגרשים שנמצאים בשכונת עפולה עילית, ייבנו 45 יחידות דיור.

בעקבות כך, אף נערכו בעיר כמה הפגנות בהן המפגינים אמרו כי הם חוששים שהעיר תהפוך להיות עיר מעורבת, דוגמת נצרת עילית. יעקב דדון, אביה של שלי דדון שנרצחה בידי נהג המונית חוסיין חליפה, השתתף בהפגנות.

דדון אמר אז: "את הבת שלי דקרו 17 פעמים ועכשיו דוקרים אותנו שוב. ממש מקימים אצלנו כפר. עוד מעט מסגד, בית ספר, לאן הגענו? אני לא הולך לגור אצלם בכפרים שלהם, למה הם נכנסים לנו לתוך הוורידים, זה עבר כל גבול. אלו צריכים להיות מכרזים לתושבי עפולה. יקרה כאן מה שקרה בנצרת עילית; היהודים בורחים מנצרת עילית. אנשים יברחו מהשכונה, ימכרו את הדירות שלהם. רוצים שאנשים יברחו מעפולה. העירייה נתנה לכך הכשר. לא ניתן שזה שיקרה, אם צריך, אקים אוהל מול משרד השיכון". בעיר הוקם גוף ששמו "המאבק למען מורדות עפולה הצעירה" שיצא נגד תוצאות המכרז, שאותו הוביל תושב העיר, איתי כהן. לצד מסע הסברה, הוגשה עתירה באמצעות עו"ד אילן וקנין, ובה נטען כי נפלו פגמים חוקיים במכרז ובניהולו.

שטח בעפולה עילית עליו אמורות להבנות 45 יחידות דיור שיאוכלסו בידי אזרחים ערבים מישובים סמוכים, דצמבר 2015. שלומי גבאי
הקרקעות שעליהן התמודדו המשתתפים במכרז בעפולה/שלומי גבאי

כמה תושבי עפולה שניגשו למכרז עתרו לבית המשפט המחוזי בנצרת בטענה לתיאום הצעות בין הזוכים ולפגמים שנפלו במכרז. בחודש אפריל בשנה שעברה, החליט בית המשפט המחוזי בנצרת לבטל את מכרז הקרקעות. נשיא בית המשפט המחוזי בנצרת אברהם אברהם הסביר אז כי נפל פגם בניסוח המכרז וכי נעשה תיאום מחירים בין המציעים. לדבריו, הזוכים התאגדו והציעו מחיר זהה, וכל אחד נרשם למגרש אחר. מדובר באיסור התאגדות לפי תנאי המכרז. השופט אמר כי המכרז נוסח באופן עמום ומטעה. "אין מנוס מביטולו של המכרז", קבע.

הזוכים במכרז ערערו על החלטת בית המשפט ואתמול בית המשפט העליון קיבל חלקית את העתירה. השופטים מצאו כי אכן נעשה תיאום הצעות בנוגע לעשרה מגרשים, בהם זכתה "קבוצת מוקארי", אך קבעה כי בהליך המכרז לשאר המגרשים לא נעשו צעדים פסולים.

בנוגע לטענה על אי בהירות בניסוח המכרז, קבעו שופטי העליון כי, "אותו הנוסח של המכרז הוא שעמד לעיני המציעים הפוטנציאליים כולם; ולפיכך גם אם היה פגם בנוסח התנאי הנדון, הוא לא העניק למי מהמציעים יתרון על פני האחרים, ובנסיבות אלה ספק אם נגרמה פגיעה בשוויון".

הפגנה בעפולה הערב נגד רכישת נדל:ן על ידי ערבים. יותם רונן, מערכת וואלה! NEWS
הפגנה נגד זכיית האזרחים הערבים במכרז, דצמבר 2015/מערכת וואלה! NEWS, יותם רונן

השופטים התעכבו גם על טענת הזוכים במכרז כי "עניינה של העתירה בשאיפה לאומנית- גזענית של תושבים מסוימים בעפולה שהמשיבים נמנים עימם, למנוע מאזרחים ערבים להשתקע בעיר רק מחמת השתייכותם האתנית-לאומית – וזהו מניע פסול שכבר בגינו לא היה מקום להידרש לטענות המשיבים".

השופטים העירו בנוגע לטענה זו כי "למקרא טענות המערערים מתעורר חשד שמא ברקע להגשת העתירה עמד הרצון למנוע מערבים להשתקע בעפולה, כפי שניתן לדברים ביטוי במסגרת פעילות מחאה שנערכה בעיר נגד תוצאות המכרז לאחר שנודע כי כל הזוכים בו שייכים לציבור הערבי". עם זאת, טענות אלו לא נידונו בהליך המשפטי.

איתי כהן, פעיל חברתי מעפולה, שהיה בין מובילי המחאה, אמר כי "אנחנו מכבדים את פסיקת בית המשפט וכמובן שלא נצא נגדה". עם זאת הוסיף כי "העיר עדיין לא בשלה למגורים משותפים. זו עיר קטנה עם הרבה בעיות ואתגרים ואין צורך להוסיף עליה גם את הקונפליקט הזה. זו לא גזענות אלא ראיה נכונה של המצב. אנחנו מבקשים שיתנו במכרזים עדיפות לבני העיר".

לדבריו, תושבי העיר לא יגשו מחדש להתמודדות על עשרה המגרשים שיצאו מחדש למכרז וכי לידיעתו לא מעט משפחות יעזבו בקרוב את שכונת עפולה הצעירה.

עו"ד סעיד עבאסי, מאום אל פחם, שזכה במכרז אמר כי "נעשה צדק. ההחלטה של בית המשפט המחוזי הייתה גורפת, לא הוגנת ואפילו גזענית. אנחנו לא היינו קשורים לכל פעילות תכסיסנית. ההגיון ניצח".הוא אמר כי ימשיך בתוכניתו לבנות את ביתו החדש בעפולה וכי הוא מודע לאווירה הקשה ששררה בעיר. "אני עדיין מקווה שיום אחד יצמחו יחסי שכנות טובים", אמר.

עו"ד אילן וקנין אמר היום כי, "בית משפט העליון קבע כי דין הערעור להתקבל חלקית, במובן זה שנקבע כי , 'אין לפסול את המכרז בכללותו, ובין ההצעות הזוכות ייפסלו רק אלה שמציעיהן משתייכים לקבוצת מוקארי'. מכאן, שבית המשפט העליון אכן קיבל את הטענה העיקרית בדבר התכססנות האסורה שהביאה לפגיעה בשיווין בין המציעים. צר לי שבית המשפט לא קיבל את הטענה הנוספת שהתקבלה על ידי נשיא בית המשפט המחוזי כי הפגם שנפל בניסוח מחייב את ביטולו. 
החלטת שופטי העליון מוכיחה כי הצלחתי להוכיח מעבר לכל ספק את תיאום המחירים הפסול שנעשה בין חברי אחת הקבוצות ובכך להדוף את הקבוצה הגדולה ביותר המהווה כמחצית מכלל הזוכים במכרז. אמשיך לשתף פעולה באופן הדוק עם מטה המאבק לשמירת צביונה היהודי של עפולה. אין לי ולחברי ספק כי המאבק על שמירת צביונה של העיר עפולה היה ונותר באחריות מנהיגי העיר ולא להטיל זאת על האזרחים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully