וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

350 פעוטות אלרגים ללא סייעת במעונות: "הילדים שלנו לא סוג ב'"

חודש לפתיחת שנת הלימודים ולפעוטות הסובלים מאלרגיה למוצרי מזון אין מסגרת חינוכית שמוכנה לקלוט אותם. הסיבה: משרד הרווחה ביטל את שירות הסייעות הרפואיות שהיו זכאים לו עד כה, ללא פתרון חלופי. הורים לילדים אלרגים: "זה חוסר אונים מוחלט"

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: אביב אירגז

(בווידאו: ישיבה משותפת לוועדת החינוך והוועדה לזכויות הילד בכנסת בנושא ילדים אלרגנים, אוקטובר 2016)

אבי שוורץ, אביו של אלרואי בן השנתיים, גילה במפתיע לפני כשבועיים כי במשרד הרווחה ביטלו כליל את שירות הסייעות הרפואיות שמובטחות לילדים הסובלים מאלרגיה ברמה מסכנת חיים בגני הילדים כבר בשנת הלימודים הבאה. אלרואי אלרגי לביצים ושומשום, וחשיפה מינימלית באכילה והרחה שלהם עלולים לגרום לו לשוק אנפילקטי. בהיעדר טיפול מיידי, מצבו עלול להידרדר לקריסת מערכות ואפילו למוות.

בפוסט מרגש שפרסם בעמוד הפייסבוק שלו, ביקש שוורץ את עזרת הציבור לסייע לו ולהורים נוספים לילדים הסובלים מאלרגיה במאבק להחזרת הסייעות הרפואיות לילדים לגנים, לאחר שבמשך 30 יום לא נמצאה עבורם מסגרת חינוכית. "כמו אלרואי, יש עוד כ-350 פעוטות אלרגים שלא יוכלו ללכת למעון בגלל ששר הרווחה חיים כץ ומנכ"ל המשרד אביגדור קפלן, קיבלו החלטה שערורייתית וחד צדדית לבטל את מימון הסייעות לפעוטות אלרגים, ובכך חרצו את גורלו של הילד שלי", כתב שוורץ. "תבינו, אם אלרואי יאכל בטעות משהו שמכיל ביצים או שומשום הוא עלול להגיע עד סכנת חיים. ולכן בעצם הפסקת מימון הסייעות, המדינה מפלה את הבן שלי על רקע רפואי ומונעת ממנו זכות בסיסית לחינוך".

עוד בוואלה! NEWS:
שלוש שנים לחטיפת גולדין: "הדר הופקר, איבדנו אמון בנתניהו"
משימה בלתי-אפשרית: הגנרל "הכוכב" של טראמפ מנסה לעשות סדר בבית הלבן
מכות וקללות: משבר המוניות בנתב"ג הידרדר לעימות אלים

אבי שוורץ עם בנו יולי 2017. באדיבות המצולם, מערכת וואלה! NEWS
בשל היעדר סייעות: הילדים נשארו בבית. אבי שוורץ ובנו/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות המצולם

בשיחה עם שוורץ, הוא מספר כיצד משפחתו נפגעה בעקבות החלטת משרד הרווחה. "הבן שלי כבר בן שנתיים, וזה גיל שמכבדים אחד את השני באוכל", ציין. "אם הוא יישב ליד ילד שאוכל חביתה או אחר שהביא לחמנייה עם שומשום - זה פחד גדול וחוסר אונים מוחלט. בשנה הבאה זה כבר יהיה בחברת 20 ילדים שאוכלים עצמאית ואין אף סייעת שיכולה להשגיח שזה לא יתקרב לאלרואי, אז אין סיכוי שאכניס אותו כך לגן".

לדבריו, להחלטה הזו יש השלכות כלכליות שאיתן יצטרך להתמודד. "מה אני אמור לעשות?", תהה. "לא לצאת לעבוד? שאשתי לא תעבוד? אנחנו צריכים להישאר בבית כי משרד הרווחה בעצם אומר לנו 'הישאר עם הילד בבית למרות שהוא ייפגע חברתית, ושאנחנו ניפגע כלכלית כי תרד משכורת אחת במשפחה או שניאלץ לשכור בעצמנו סייעת, ואז זה למעלה מ- 6,500 שקלים לגן בחודש. זה טירוף, זה ימוטט אותנו לגמרי".

בשנים האחרונות נרשמה עלייה חדה בכמות הילדים האלרגים, ולהערכת איגוד רופאי האלרגיה והאימונולוגיה, כיום חיים בישראל כ-8,000 ילדים אלרגים ומולטי-אלרגים ברמה מסכנת חיים. פתרון הליווי הצמוד שהוענק לאותם ילדים הוא פרי מאבק הורים ועמותת יה"ל—אלרגיות למזון. תפקידן של הסייעות הרפואיות הוא להתלוות לילד אלרגי בזמן הארוחה בגני הילדים ובבתי הספר ולהשגיח כי אין בסביבתו מוצרים אלרגניים, וכן גם להזריק מנת אפיפן אם הילד נחשף בטעות לאלרגן ומפתח סימני אלרגיה קשים.

הפוסט שפרסם שוורץ בעמוד הפייסבוק שלו

אלא שפתרון זה הוצע כפתרון זמני מלכתחילה ובמשרדים הממשלתיים האמונים על הסוגיה – משרד החינוך, משרד הבריאות ומשרד הרווחה – סבורים כי הוא אינו אפקטיבי. בשל כך, כבר בשנת 2011, החלו במשרד הבריאות והחינוך לצמצם בהדרגה את מערך הסייעות הרפואיות ולספקן לילדים בגילאי שלוש עד שמונה בלבד ולא עד גיל 10, כפי שהיה נהוג עד כה. בשנת הלימודים הקודמת, ילדי כיתות ג' הסובלים מאלרגיה ברמה מסכנת חיים כבר נותרו ללא סייעות, מה שגרם לרבים מההורים להשאירם בבית. במקביל, צומצמו שעות הסייעות לילדי כיתות ב' לשלוש שעות ביום בלבד.

ביוני 2016 פנו כ-40 הורים לבג"ץ נגד החלטה זו. האחרון הורה למשרד החינוך לגבש תכנית נהלים למוסדות חינוך שבהם לומדים ילדים אלרגים. ההנחיות פורסמו בנובמבר האחרון ועיקרן הוצאת מוצרים אלרגנים במוסדות חינוך שבהם לומדים ילדים אלרגים, כפי שנהוג במרבית המדינות.

למרות זאת, בשנת הלימודים הקרובה, כך התברר לפי החלטת משרד הרווחה האחרונה, קוצצו כליל גם סייעות רפואיות במעונות לגיל הרך, ללא כל חלופה אלטרנטיבית לילדים ולהורים. בדיון סוער שנערך בנושא בוועדה לזכויות הילד בשבוע שעבר, ביוזמת עמותת יה"ל ויו"ר הוועדה ח"כ יפעת שאשא ביטון (כולנו), המלווה את הנושא, הציגו משרד הבריאות ומשרד הרווחה את עמדתם, וגלגלו ביניהם את האחריות למצב.

אילוסטרציה. ShutterStock
המשרדים הטילו את האחריות זה על זה/ShutterStock

עלותן של סייעות רפואיות במעונות יום מסתכמת בכעשרה מיליון שקלים בשנה, ושני המשרדים מסרבים כעת לשלם סכום זה. במשרד הרווחה טענו כי הסייעות מגיעות לשעתיים ביום, מה שלא מהווה מענה הולם לבעיה. בנוסף טענו כי אין לסייעות את הכלים לטפל בילדים שרופא קבע כי הם סובלים מאלרגיה מסכנת חיים, ולכן הם החליטו לקצץ גם את השירות הזה ולהפנות את התקציב "לפעילות רווחה חשובה אחרת", לפי תגובתו של שר הרווחה בוועדה.

במשרד הבריאות השיבו כי הם מעולם לא תקצבו את הנושא ואין ביכולתם לממן. סוגיה נוספת שהועלתה היא שהמעונות מתנים כניסת ילד אלרגי בסייעת צמודה, וזאת בכפוף להנחיות הרופא המטפל של הילדים. במשרד הבריאות האשימו את הרופאים ש"ידם קלה על המקלדת" והבטיחו כי ינחו את הרופאים להפסיק לרשום את ההנחיה הזו, למורת רוחם של ההורים ועמותת יה"ל.

"במשרד הרווחה הבטיחו שכל המעונות יעברו הכשרות לילדים אלרגים, החל מהוצאת מוצרי מזון אלרגניים ועד להדרכת הצוותים להזרקת אפיפן", אמרה נעמה קציר שמואלי, סמנכ"ל עמותת יה"ל לוואלה! NEWS. "אבל כל בר דעת יודע שגם אם יעברו הכשרות כאלו, אי אפשר למנוע לחלוטין חשיפה של ילד למוצרים כאלו, כל עוד אין לו משגיח צמוד. אלו ילדים קטנים שלא יודעים ממה להימנע. אם הוחלט למצוא פתרון מערכתי שייתר את הסייעות, אז עד שזה ייושם, צריך להחזיר את הסייעות. אנחנו מעבירים הדרכות והכשרות בנושא הזה, אבל ייקח לפחות שנה להכשיר יותר מ-2,000 מעונות. מה ההורים והילדים האלו יעשו בינתיים? אנחנו מצפים ממשרד הרווחה לבטל לאלתר את ההחלטה השערורייתית הזאת".

ממשרד העבודה והרווחה נמסר בתגובה: "מנכ"ל המשרד שלח מכתב נוסף למנכ"ל משרד הבריאות בנושא טיפול בילדים אלרגניים, זאת משום שאין בסמכותו של משרד העבודה והרווחה לטפל בבעיות רפואיות. נדגיש כי ביטול הסייעות לילדים אלרגניים נעשה לאחר שמשרד הבריאות טען כי אין צורך בסייעת ייחודית וכי פעולות סטריליזציה והכשרות מנע לגננות ולסייעות מספיקות דיין. לכן, אנו נערכים בגיבוש הכשרות לצוותים בנושא הזה. נציין עוד כי ח"כ יפעת שאשא ביטון התחייבה כי תפנה לשר האוצר בבקשה לתקצב את הסיוע, ואנו ממתינים לתשובות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully