וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משימה בלתי-אפשרית: הגנרל "הכוכב" של טראמפ מנסה לעשות סדר בבית הלבן

1.8.2017 / 7:40

הגנרל קלי, ראש הסגל החדש של הנשיא, סילק את ראש מערך התקשורת בעל הפה הגדול, שהספיק לגרום ללכתם של שני בכירים בממשל בכהונתו הקצרה. הוא קיבל מנדט נרחב, אך איש הצבא לשעבר יתקשה באילוף הנשיא וחוסר ניסיונו הפוליטי יקשה בקידום החקיקה התקועה בקונגרס

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

עשרה ימים של טלטלה בבית הלבן זכו אתמול (שני) לטוויסט חדש בעלילה, כשהאדם שחולל את הסערה שילם את המחיר, וקשה להאמין שהוא יהיה האחרון לאבד את משרתו בתקופה הקרובה. הנשיא דונלד טראמפ הכריז כמה שעות לפני הדחתו של מנהל מערך התקשורת הטרי אנתוני סקרמוצ'י כי אין שום כאוס בבית הלבן, חרף עזיבתם של שני גורמים משמעותיים בממשלו בשבוע וחצי האחרון - כך שאפשר לפרש זאת כדבר שבשגרה.

סקרמוצ'י', איש עסקים שהיה מקורב למשפחת טראמפ, היה אמור לסייע לנשיא לעצור את ההדלפות מהבית הלבן שמדירות שינה מעיניו ולשפר את תדמיתו, אך במקום זאת רק סיפק תחמושת לכלי התקשורת בארצות הברית להמשיך ולנגח את הממשל רווי השערוריות. דובר הבית הלבן שון ספייסר, שבעצמו היה אחראי לחלק לא מבוטל מהמבוכות שנגרמו בחצי השנה הראשונה לכהונת טראמפ, התפטר במחאה - אם כי תפקידו צומצם ממילא בחודש האחרונים והוא נדחק לשוליים.

עוד בנושא:
חיסול זבובים ופיטורים בטוויטר: ההשפלה שהעביר טראמפ את ראש הסגל המודח
טראמפ השביע את ראש הסגל החדש: "אין כאוס בבית הלבן!"
הישרדות דונלד טראמפ: חצי שנה של הדחות מהבית הלבן

ראש מערך התקקשורת של הבית הלבן אנתוני סקרמוצ'י בריאיון בבית הלבן, 26 ביולי 2017. רויטרס
היה אמור לסייע לנשיא לעצור את ההדלפות. סקרמוצ'י/רויטרס

אבל לסקרמוצ'י זה לא הספיק. הוא החליט לרדוף אחרי שני הבכירים הנוספים בממשל שהתנגדו לבחירה בו ולא הצליחו לשכנע את טראמפ להישמע להם. בריאיון לכתב הניו יורקר, שלא ניתן להגדירו פרט למוטרף לחלוטין, טינף סקרמוצ'י על ראש הסגל ריינס פריבוס ועל היועץ סטיב באנון, כשניסה לגלות מי הדליף על קיומה של ארוחת ערב בבית הלבן שלא דווחה לציבור. פריבוס, לשעבר יו"ר הוועדה הלאומית הרפובליקנית ומי שהיה אמון על עבודת הממשל מול הקונגרס, סומן כמדליף ופוטר, או התפטר, כפי שטען.

אחרי שהכריז על לכתו של פריבוס בהודעת טוויטר בעודו נמצא באייר פורס 1, הודיע טראמפ כי האיש שאמור יהיה לעשות סדר בוושינגטון הוא הגנרל לשעבר ג'ון קלי, השר לביטחון המולדת שלו. לובש מדים חסר ניסיון פוליטי הוא לא הדמות האידילאית לתפקיד ראש הסגל, שבין היתר אמור גם לקדם את האג'נדה של הנשיא בקונגרס, אולם טראמפ העדיף להטיל את האחריות על דמות סמכותית שתוכל - או לפחות תנסה - להחדיר משמעת צבאית לברדק שעוטף את החדר הסגלגל.

עוד באותו נושא

מנהל התקשורת של טראמפ הודח לאחר עשרה ימים בתפקיד

לכתבה המלאה
השבעתו של ג'ון קלי, ראש הסגל החדש של הבית הלבן עם הנשיא טראמפ 31 ביולי 2017. רויטרס, רויטרס
ינסה להחדיר משמעת צבאית בבית הלבן. טראמפ וקלי, אתמול/רויטרס, רויטרס

הנשיא שיבח את השר לביטחון המולדת שלו על כך שהצליח להימנע מסקנדלים, על אף שעסק בסוגיות שנויות במחלוקת כמו יישום צווי ההגירה - שעל כניסתם לתוקף במועדם המקורי, אי שם בינואר, למד רק בדיעבד. שעות ספורות לאחר השבעתו, הגנרל המוערך שעשה חיל בעיראק, השלים את המשימה הראשונה שלו בתפקיד - סילוקו של סקרמוצ'י, שבו ראה גורם לא ממושמע, כשלפי דיווחים שונים, ראש מערך התקשורת זכה לליווי עם עזיבתו את הבית הלבן.

דוברת הבית הלבן שרה האקבי סנדרס הסבירה כי טראמפ ראה בהתבטאויתיו של סקרמוצ'י "דברים לא ראויים", אולם זו לא הסיבה היחידה ששכנעה את הנשיא להסכים להדחת ראש מערך התקשורת. לפי דיווחים שונים, טראמפ לא ראה בעין יפה את העובדה שאור הזרקורים מופנה לסקרמוצ'י חסר המעצורים, ולא אליו. מבחינתו, יש מקום אחד בממשל לאדם שכל ציוץ או ריאיון מייצר כותרות לשבוע - הוא עצמו.

סקרמוצ'י וטראמפ בימים שמחים יותר

קלי, שאיבד את בנו בשדה הקרב באפגניסטן ב-2010, קיבל מנדט נרחב מהנשיא ובניגוד להתנהלות תחת קודמו פריבוס, כל אנשי הסגל בבית הלבן יהיו כפופים ישירות אליו. זה כולל גם את בתו של טראמפ, איוונקה, ואת בעלה ויועצו של הנשיא, ג'ראד קושנר. האחרון מעורב בחקירת קשרי הקמפיין של טראמפ ורוסיה, מקור נוסף לכאב ראש ולצרות עבור טראמפ, ועתה גם עבורו של קלי.

הוא זכה לאינספור תשבוחות מצד טראמפ מאז יום שישי, בין היתר הוא כונה על ידו "כוכב" הממשל, אך את החיבור בין השניים יש לקחת בערבון מוגבל. במקביל להודעה הדרמטית על הדחת סקרמוצ'י, פורסם ב-CNN כי קלי שקל להתפטר בחודש מאי, אחרי שטראמפ הדיח את ראש ה-FBI ג'יימס קומי. הוא התקשר אליו כדי להביע את זעמו, אך קומי הפציר בו שלא יוותר על תפקידו כשר לביטחון המולדת.

קלי נעתר לאתגר הסבוך שזימן לו טראמפ, הכלוא בימים אלו בין סנאט שלא מצליח לבטל את אובמקר, משטר סורר ומתגרה בקוריאה הצפונית וריב משפחתי בין בעלות בריתה של ארצות במזרח התיכון. ואולם, מעל לכל מעיבה החקירה הממושכת והעמוקה של קשרי מקורביו של טראמפ עם מוסקבה, שהחריפה עוד יותר את היחסים בין המדינות ומטרידה מאוד את הנשיא ואת אנשיו, העוסקים באובססיביות באופן הסיקור התקשורתי את הפרשה. קלי יגלה מהר מאוד שלאלף את הנשיא - שהכריז הלילה כי היה זה "יום נהדר בבית הלבן" - היא אחת המשימות הקשות ביותר בחייו, אם לא בלתי-אפשרית.

דובר הבית הלבן שון ספייסר בתדרוך לעיתונאים. 30 במאי 2017. AP
אחראי לחלק לא מבוטל מהמבוכות בחצי שנה האחרונה. ספייסר/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully