וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עימותים בין כוחות הביטחון למתפללים בהר הבית; דיווח: יותר ממאה נעצרו

אלפי מוסלמים הגיעו לאל-אקצא מאז הסרת אמצעי הבידוק, אך המתיחות נמשכת. הפלסטינים מדווחים על יותר ממאה נפגעים ועוד עשרות עצורים. המשטרה הודיעה שתאסור כניסת צעירים לעיר העתיקה מחשש למהומות

צילום: יוני ריקנר

עימותים בהר הבית – עדכונים אחרונים

• מחשש למהומות בתפילות יום השישי, המשטרה החליטה להתיר כניסה להר הבית למתפללים מגיל 50 בלבד. לא תוטל מגבלת גיל על נשים
• עשרות פלסטינים נפצעו בעימותים עם שוטרים
• הפלסטינים מדווחים על יותר ממאה עצורים
• עשרות נוספים התבצרו במסגד, שוטרים פרצו למקום ועצרו כמה מהם
• הר הבית נפתח לאחר שכל אמצעי הביטחון הוסרו
• שוטר נפצע באורח קל מיידוי אבנים
• המתפללים הניפו שלטי פלסטין בשטח המתחם
* שליחו של טראמפ: "עוקבים אחרי המצב מקרוב"
* נתניהו הורה לתגבר כוחות לקראת תפילות יום השישי

המשטרה החליטה הלילה (שישי) לאסור על כניסתם של מתפללים מתחת לגיל 50 לעיר העתיקה בירושלים ולהר הבית. זאת, מחשש להפרות סדר אלימות במהלך תפילות יום השישי במקום. כניסתן של נשים בכל הגילאים תותר. ההחלטה התקבלה בתום הערכת מצב בראשות מפקד מחוז ירושלים ניצב יורם הלוי, על רקע האירועים האלימים בימים האחרונים סביב המקום הקדוש.

אלפי מתפללים מוסלמים פקדו מאז שעות הצהריים אתמול את מסגד אל-אקצא, אחרי הסרת אמצעי הבידוק האחרונים ופתיחת כל השערים. עם זאת, לאורך היום נרשמו עימותים אלימים בין כוחות הביטחון למתפללים, ולפי הסהר האדום יותר ממאה פלסטינים נפגעו. הפלסטינים אף מדווחים על יותר ממאה עצורים במהומות. שוטר אחד נפצע באורח קל מפגיעת אבן. הערב דיווחו כלי תקשורת פלסטיניים על שורת מעצרים בתום תפילות הערב באל אקצא.

בשעות הערב המאוחרות התבצרו עשרות מתפללים מוסלמים במסגד ולא נשמעו להוראות המשטרה שקראה להם לעזוב את שטח הר הבית עם סיום התפילה. לדברי המשטרה, אחרי כמה ניסיונות לקרוא לצעירים לצאת מהמסגד, שכללו גם את מעורבות הווקף הירדני, נעלו המתפללים את דלתות המסגד וסירבו לצאת ממנו. כוחות המשטרה נכנסו אל המסגד ופעלו להוצאת הצעירים, ועצרו כמה מהם שהתעמתו עם השוטרים. העצורים הועברו לחקירת כוחות הביטחון.

בעקבות חידוש האלימות, הורה ראש הממשלה בנימין נתניהו בתום שיחה עם שר הביטחון אביגדור ליברמן והשר לביטחון הפנים גלעד ארדן לשלוח כוחות מג"ב נוספים לירושלים. בבית היהודי המשיכו לתקוף את נתניהו בעקבות החלטותיו האחרונות, ואמרו כי "את הנזק שבהתקפלות והפגיעה החמורה בביטחון יש לתקן במלחמה נחרצת בטרור ולא במילים. יש להפסיק להתקפל ולתת פרסים לטרור".

לקריאה נוספת בנושא
המפכ"ל בירושלים: אחריות הביטחון בהר הבית הייתה ונשארה של המשטרה
אלפי מוסלמים שבו להתפלל במסגד אל-אקצא

מהומות בהר הבית 27 ביולי 2017. רויטרס
המתיחות נמשכת. עימותים בין כוחות הביטחון למתפללים, היום/רויטרס

לפי המשטרה, עם כניסת המתפללים בשעות הצהריים, הם ידו אבנים לעבר השוטרים. בהוראת מפקד המחוז ניצב יורם הלוי, נהדפו המתפרעים תוך כדי שימוש באמצעים לפיזור הפגנות. שוטר שנפצע באורח קל מאוד מאבן טופל במקום ולא פונה לבית חולים.

אחרי פתיחת שער הפרחים, האחרון שהיה סגור, הניפו מתפללים דגלי פלסטין בשטח המתחם והמשטרה הסירה אותם. עוד נמסר כי המשטרה ערוכה בכוחות מתוגברים בתוך שטח הר הבית, בשערים ובכל אזור העיר העתיקה. "המשטרה תגיב ביד קשה לכל נסיון להפר את הסדר ולפגוע באזרחים ובשוטרים", נמסר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מתפללים מחוץ להר הבית בתפילת הערב/מערכת וואלה!, צילום מסך

בצל המשבר החריף, התכנסה הליגה הערבית לדיון חירום בקהיר ופרסמה הודעת גינוי לישראל. "כל הצעדים בירושלים בטלים ואנו דוחים כל שינוי היסטורי בירושלים, ומזרח ירושלים היא בירת פלסטין", נמסר. "אנו מגנים את הפעולות של ישראל לייהוד ירושלים ודורשים מהאו"ם לקיים את ההחלטות שלו. אנו קוראים לממשל האמריקני לערוב לביטחון המקומות הקדושים. המצב יישאר נפיץ כל עוד לא פותרים את הבעיה מהשורש".

ג'ייסון גרינבלט, שליחו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לאזור, מסר כי וושינגטון מברכת על הצעדים שננקטו להפגת המתיחות. גרינבלט ביקר השבוע בישראל ובירדן, במטרה להביא לפתרון המשבר. לדבריו, "אנו סבורים כי השקט והביטחון יצרו את ההזדמנות הטובה ביותר לשוב לדיאלוג ולמאמצי השלום. הנשיא טראמפ, ג'ראד קושנר ואני, בתיאום עם גורמים אחרים בממשל, נישאר מעורבם ונעקוב אחרי המצב מקרוב".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מתפללים במסגד אל-אקצא, הערב/מערכת וואלה!, צילום מסך
מתפללים מניפים את דגל פלסטין במסגד אל-אקצא, ירושלים, 27 ביולי 2017. רויטרס
המשטרה הסירה את הדגלים. מתפללים בכניסה לשער הפרחים, היום/רויטרס

הבוקר אמר המופתי של ירושלים כי המצב בהר הבית שב לקדמותו ושאפשר לחזור להתפלל. במסיבת עיתונאים שערכו אנשי הווקף המוסלמי הם קראו למתפללים להגיע הערב למסגד ולהתפלל בו. אנשי הווקף קראו גם לסגור את המסגדים בירושלים מחר ולהגיע לתפילות במסגד, ומסרו כי הם מתנגדים להגבלת הכניסה לאתר הקדוש.

"עמידתם של הפלסטינים חייבה את הכיבוש לחזור בו מצעדיו במסגד", אמר מנהל הווקף, עבד אל-עזים סלהב. "הווקף הוא האחראי הישיר ובעל המילה האחרונה - אסור לכיבוש להתערב. אנחנו מעריכים את עמדת מלך ירדן ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן", הוסיף וקרא לעבדאללה מלך ירדן להמשיך לבלום את ישראל. "כל שער שהכיבוש יסגור נעמוד כולנו מולו עד שייפתח", הזהיר.

אבו מאזן בירך על ההתפתחויות האחרונות בהר הבית. הוא שיבח את אנשי הווקף על עמידתם על רצונם של הפלסטינים. "סוגיית אל-אקצא היא אחת הסוגיות שגרמו להקפאת התיאום הביטחוני עם ישראל", אמר אבו מאזן. "ההחלטות שנקטנו יימשכו בתור תמיכה באנשינו בירושלים. לנוכח מה שקורה בירושלים, נמשיך בדיונים לגבי העתיד, אך עדיין לא נגמר העניין", ציין בהתייחס לישיבה של ההנהגה הפלסטינית שיכנס בהמשך היום.

מהומות בהר הבית 27 ביולי 2017. רויטרס
מהומות בהר הבית 27 ביולי 2017/רויטרס
מהומות בהר הבית 27 ביולי 2017. רויטרס
מהומות בהר הבית 27 ביולי 2017/רויטרס

מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך אמר היום במסיבת עיתונאים ברחבת הכותל בירושלים כי "אחריות הביטחון בהר הבית, יהודים, מוסלמים ותיירים, הייתה ונשארה של משטרת ישראל", אמר אלשיך, שנאלץ להעביר את השיחה למשרד פנימי, בשל הפרעות חוזרות של פעילי ימין לדבריו.

"אתמול השלימה עיריית ירושלים לבקשת המחוז את התשתיות ששימשו הן לגלאי המתכות והן מצלמות. היות שהתשתיות כבר חסרות ערך לאמצעי הביטחון שהוצבו ושהיו מתוכננים לשמש באופן זמני", אמר אלשיך בפתח דבריו. "יש לנו אחריות לגיבוש תפיסת ביטחון מתאימה על פי האילוצים שמוטלים עלינו. אנחנו אומרים את דעתנו, מציגים את תמונת המודיעין, את הערכותינו, אבל בסופו של דבר מקיימים את ההנחיות של הדרג המדיני".

(עדכון ראשון: 18:24)

מהומות בהר הבית 27 ביולי 2017. בטחון שדה, מערכת וואלה! NEWS
פצועים בהר הבית/מערכת וואלה! NEWS, בטחון שדה
מהומות בהר הבית 27 ביולי 2017. רויטרס
הר הבית, היום/רויטרס
מהומות בהר הבית 27 ביולי 2017. רויטרס
מהומות בהר הבית 27 ביולי 2017/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully