וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פולין: הנשיא הטיל וטו על חוק להפקעת סמכויות בית המשפט העליון

ימים אחדים לאחר שהפרלמנט אישר את הכפפת מערכת המשפט לממשלה, הודיע אנדז'יי דודה כי יטיל וטו על החוק שאיים לפגוע בעקרון הפרדת הרשויות. בנאום טלוויזיוני אמר דודה כי חש שהרפורמה לא תוביל "להגברת הצדק"

צילום: רויטרס

נשיא פולין אנדז'יי דודה הטיל היום (שני) וטו על חקיקה שנויה במחלוקת שהעביר הפרלמנט, שבמסגרתה מערכת המשפט הייתה מוכפפת לממשלה ומאבדת מעצמאותה. הרפורמה שהעבירה מפלגת השלטון הלאומנית הובילה למחאה נרחבת ברחבי פולין ולאיומים מצד האיחוד האירופי להטיל סנקציות.

בנאום שנשא בשידור ישיר בטלוויזיה, אמר דודה - בעל ברית של מפלגת "חוק וסדר" השלטת - כי הוא חש שהרפורמה לא תוביל "להגברת הצדק". בימים האחרונים הוא ניסה למצוא פשרה, אך הפרלמנט העביר את שלושת החוקים במתכונתם המקורית. "אני לחלוטין תומך ברפורמה הזאת, אבל עליה להיות רפורמה חכמה", הסביר דודה את עמדתו.

נשיא פולין אנדז'יי דודה. אי-פי, AP
נשיא פולין דודה מודיע על פסילת החוק/AP, אי-פי

רק אחד מהם - המאפשר לשר המשפטים למנות שופטים לבתי המשפט בערכאות נמוכות - אושר בידי דודה. שני החוקים הבעייתיים יותר – פיטורי כל שופטי בית המשפט העליון ושליטת הפרלמנט על מועצת המשפט הלאומית הממנה שופטים לעליון – נבלמו. באיחוד אמרו כי הם בוחנים בזהירות את ההתפתחויות.

הממשלה בוורשה מואשמת בניסיונות להפוך את המשטר לאוטוריטרי, אחרי שהטילה כבר מגבלות על התקשורת ועל הזכות להפגין מאז שבה לשלטון לפני כשנתיים. מפלגת השלטון מכחישה זאת ואומרת כי מדובר בניסיון של האליטות לשמר את כוחן.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
הפגנה בפולין נגד הכפפת בית המשפט העליון לממשלה. אי-פי, AP
הפגנה בפולין נגד החוק עם שלטי "חוקה"/AP, אי-פי
מפגינים בוורוצלב במחאה על הפקעת סמכות בית המשפט העליון בפולין, 22 ביולי 2017. רויטרס, רויטרס
מפגינים בעיר ורוצלאב קוראים לפסול את החוק/רויטרס, רויטרס

עשרות אלפי בני אדם התאספו בסוף השבוע לעצרת מחאה בוורשה ובערים ברחבי המדינה לאורך הלילה, בזמן שהדיונים בחוק נמשכו. כמה מהמפגינים נשאו את דגלי האיחוד לצד דגלי פולין וקראו "חופש לבתי המשפט" והשמיעו קריאות נוספות בזכות "תקשורת חופשית" ו-"פולין חופשית". תחנת הטלוויזיה TVN, הנמצאת בבעלות פרטית, פרסמה סקר ש-55% מהמשיבים עליו קראו לנשיא להטיל וטו על החוק. 29% מהמשיבים סברו כי עליו לחתום על החוק ולאשרו.

ארצות הברית, שותפתה המובילה של פולין בברית נאט"ו, קראה לוורשה לפעול לכך שהשינויים שייעשו במסגרת החוק לא יפגעו בחוקת המדינה. "אנו קוראים לכל הצדדים להבטיח כי הרפורמה המשפטית לא תפגע בחוקה הפולנית או במחויבויותיה לחוק הבינלאומי, ותעמוד בעקרון של הפרדת רשויות ועצמאות בתי המשפט", נכתב בהודעת מחלקת המדינה.

חברי פרלמנט בפולין מרימים שלטי מחאה בהצבעה על הפקעת סמכות בית המשפט העליון, 22 ביולי 2017. רויטרס, רויטרס
חברי פרלמנט מרימים שלטי מחאה בהצבעה על החוק, בסוף השבוע/רויטרס, רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully