וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרע עם הרשות מעמיק: הוקפאו פגישות התיאום הביטחוני

23.7.2017 / 6:35

לאחר שאבו מאזן הורה להשעות את כל המגעים עם ישראל בכל הדרגים, ההערכה הייתה שהתיאום לא ייפגע, אולם בפועל הפסיק יו"ר הרשות גם את הפגישות הביטחוניות עם הצד הישראלי. כעת נראה שהווקף והרשות לא יקבלו שום פתרון – עד להסרת המגנומטרים

שידור מאולפן וואלה! NEWS

LIVE

ביום שישי בערב הכריז יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בנאומו כי הורה להקפיא את כל המגעים עם ישראל, בכל הדרגים. באותו שלב לא היה ברור אם אבו מאזן יעצור גם את התיאום הביטחוני, שחשוב לשני הצדדים. כעת מתברר שעל אף שההערכה הייתה שהוא לא יעשה זאת, המנהיג הפלסטיני הורה להפסיק גם פגישות ביטחוניות עם ישראל.

בפועל, התיאום הביטחוני הוקפא, לא ברור לכמה זמן. התיאום לא הופסק במשך יותר מעשור, למעשה מאז בחירתו של אבו מאזן לתפקיד יו"ר הרשות. לא ברור לגמרי מה תוקפה של החלטה זו ואיזו משמעות תהיה לה בשטח, אך על פי הדיווחים השונים, ההוראה כוללת את כל המגעים ברמת המחוזות - מושלים ומטה, משרדי הממשלה ועוד. ההוראה של יו"ר הרשות אומרת כי במקרים הומניטריים יתבצע תיאום נקודתי בלבד באמצעות מפקדות התיאום והקישור האזוריות.

עוד בוואלה! NEWS:
לפני הדיון על הר הבית: השרים הוחתמו באופן חריג על טופס סודיות
הקוורטט: "מודאגים עמוקות" מהאלימות בהר הבית; מועצת הביטחון תתכנס
רחוקים מנקודת האל-חזור: אפשר עוד לעצור את "אינתיפאדת המגנומטרים"

אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, בוועידה השביעית של פתח, 30 בנובמבר 2016. רויטרס
הקפיא את התאום עד להודעה חדשה. אבו מאזן/רויטרס

בימים שקדמו להחלטת אבו מאזן התקיימו שיחות התייעצות בין בכירים ביטחוניים ישראלים ופלסטינים על הצורך להרגיע את הרוחות. ברשות ציפו בדריכות להחלטת הקבינט בשישי לפנות בוקר באשר להסרתם או הותרתם של המגנומטרים בכניסה לאל-אקצא וההחלטה להשאיר את שערי הבדיקה האלקטרוניים, עוררה זעם רב ברשות.

באותה נשימה, הסמיך הקבינט את המשטרה לקבל החלטת בשטח על פי הצורך הביטחוני. כלומר למעשה המשטרה היא שאחראית לקבל החלטה באשר לשערי הבידוק הללו.

עוד באותו נושא

אבו מאזן: "מקפיאים את היחסים עם ישראל עד להסרת המגנומטרים"

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
עימותים בעיר העתיקה בירושלים, יולי 2017. רויטרס
עימותים בהר הבית/רויטרס
צעירים פלסטינים מתעמתים עם כוחות משטרה במזרח ירושלים, 21 ביולי 2017. רויטרס, רויטרס
עימותים במזרח ירושלים/רויטרס, רויטרס

הזעם הגדול של הרשות ושל אבו מאזן נובע כך נראה, מכך שישראל לא עמדה בהבטחה שנתנה לצד הפלסטיני במהלך שיחות בין הדרגים הבכירים ביותר, בימים שבהם הר הבית היה סגור למתפללים. על פי אותו מסר, ישראל הבטיחה כי לאחר הפתיחה כי לא יהיה שינוי בסטטוס קוו, אולם כשנפתח מחדש הופתעה הרשות הפלסטינית לגלות שבמקום הוצבו שערי הבידוק האלקטרוניים.

ההערכה הרווחת כעת היא שהווקף, יחד עם הרשות הפלסטינית, לא יקבלו שום פתרון ביניים שעלה לדיון בימים האחרונים, והוחלפו בין הצדדים באמצעות ירדן. למעשה, כעת הרשות דורשת להסיר את השערים קודם כל ורק לאחר מכן להחליט על צעדים ביטחוניים אחרים. הרשות העבירה את המסר הזה לישראל בעקבות הדיווחים על הכוונה לעבור לבדיקה סלקטיבית עם מכשירים ידניים.

מתפללים בדרך לשער האריות בירושלים, 21 ביולי 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה!
שער האריות/מערכת וואלה!, נועם מושקוביץ
שערים מגנטיים בשער האריות בעיר העתיקה בירושלים, 21 ביולי 2017. רוני כנפו, מערכת וואלה! NEWS
מגנומטרים בכניסה להר הבית/מערכת וואלה! NEWS, רוני כנפו
תפילה המונית בכניסה האחורית של הר הבית, 19 ביולי 2017. ניב אהרונסון
תפילה המונית בכניסה להר/ניב אהרונסון
עימותים מחוץ לשער האריות בירושלים, 21 ביולי 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה!
עימותים בכניסה להר הבית/מערכת וואלה!, נועם מושקוביץ

הקבינט צפוי להתכנס הבוקר לדיון נוסף בנושא, כשבמרכז עומדת סוגיית המגנומטרים, שהציתה את המחאות בעיר העתיקה ואת הפרות הסדר, שבהן נהרגו ארבעה פלסטינים. ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס כבר הלילה התייעצות בלשכתו בהשתתפות השר לביטחון פנים גלעד ארדן ומפכ"ל המשטרה רוני אלשיך וגורמי ביטחון נוספים בנוגע למצב בהר הבית.

לקראת הישיבה הודיע שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ כי הוא מתכוון לדרוש מהיועץ המשפטי לממשלה להנחות את התביעה הצבאית לדרוש עונש מוות למחבל שביצע את הפיגוע בחלמיש. לדברי כץ, הדין הצבאי מאפשר לדרוש עונש מוות אך התביעה הצבאית לרוב אינה מיישמת אותו, והיועץ המשפטי לממשלה הביע בשנה האחרונה עמדה שלפיה דרישת עונש מוות אפשרית אם זו מדיניות הקבינט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully