וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת האמוניה: חשש שהמדינה קידמה פתרון מסוכן - שביהמ"ש פסל

19.7.2017 / 7:17

מבקר המדינה נתן רוח גבית לתהיות שעלו סביב הפתרון של המשרד להגנת הסביבה למילוי מכל האמוניה בעזרת אניות שישהו במפרץ. המבקר קבע כי לחלופה זו "אין תקדים בעולם" והעלה חשש לפלילים. זאת, בטענה שהמשרד פעל בניגוד לחוות הדעת המקצועיות ולהתרעות עיריית חיפה

צילום: שלומי גבאי

(הפגנת תושבים בחיפה בדרישה לפינוי מכל האמוניה, בפברואר)

הודעתו הדרמטית אתמול (שלישי) של מבקר המדינה כי העביר ליועץ המשפטי לממשלה מידע המעלה חשש לפלילים בפעולות המדינה בקידום החלופות למכל האמוניה במפרץ חיפה נפלה כפרי בשל לפתחם של עיריית חיפה וארגוני הסביבה. על פי מידע שהגיע למשרד מבקר המדינה, כך נמסר בהודעה, עולה חשש כי הבחינה וההכרעה באשר לתעדוף חלופות לייבוא האמוניה נעשו לכאורה באופן מוטה כדי להטיב כלכלית עם חברת "חיפה כימיקלים", תוך מידור בעלי תפקידים רלוונטיים במשרד להגנת הסביבה.

עוד נמסר כי למנכ"ל המשרד להגנת הסביבה ישראל דנציגר הייתה "מעורבות משמעותית חריגה" בנושא. על פי ההודעה דנציגר לא קיים לכאורה את ההסדר למניעת ניגוד עניינים שעליו חתם באוגוסט 2015 וכן "יש חשש כי פעל בנושא תוך ניגוד עניינים ובלא שהתייעץ בעניין זה לפני כן, כפי שהתחייב בהסדר, עם היועצת המשפטית של המשרד להגנת הסביבה".

לקריאה נוספת:
בשל מחסור בחומרי גלם: עובדי חיפה כימיקלים הוצאו לחופשה כפויה
מחטפים, זגזוגים וחריגה מסמכות: כך נראה המאבק על מכל האמוניה
עובדי חיפה כימיקלים הפגינו בתל אביב: "משבר האמוניה יסתיים בפיטורי אלפים"

חיפה. ערן גילווארג
"מעורבות חריגה של מנכ"ל המשרד". מכל האמוניה, על רקע חיפה/ערן גילווארג
בחוות הדעת של מומחי הטכניון נטען כי אניית המילוי שקולה לחמש פצצות אטום

לפני קצת יותר מחודש התרוממו לא מעט גבות כשהמשרד להגנת הסביבה הודיע על החלופה שעליה הוא ממליץ בעקבות החלטת בית המשפט לסגור את מכל האמוניה, באמצעות אניית מילוי. זאת, אחרי שכל הערכאות המשפטיות אסרו כניסה של אניית האמוניה למפרץ חיפה. בהודעת המשרד אז נטען כי "נמצא כי החלופה הניתנת ליישום בטווח הקצר לאספקת אמוניה לכלל צרכי המשק – באמצעות אנייה בנפח מוקטן והזרמה ישירה למפעלים בצפון: 'חיפה כימיקלים' ו'דשנים'".

ההחלטה לאסור על כניסת האנייה התקבלה בעקבות חוות הדעת שהגישה עיריית חיפה. מומחי כימיה מהטכניון, בראשם פרופ' אהוד קינן וחתן פרס נובל לכימיה פרופ' דן שכטמן, קבעו כי אניית האמוניה שנכנסת אחת לחודש למפרץ לצורך מילוי המכל מסוכנת יותר מהמכל עצמו ומאיימת על חייהם של מאות אלפי תושבים בכל מטרופולין חיפה. פרופ' קינן אף קבע כי האנייה הפורקת את האמוניה אחת לחודש במשך יומיים, שקולה לחמש פצצות אטום.

ראש עיריית חיפה: חלופת המכל הצף מתעלמת מהסיכונים

ימים ספורים לאחר הודעת המשרד להגנת הסביבה על המלצתו לקדם "מכל אמוניה צף", נדהמה עיריית חיפה לגלות כי המלצה זו תידון בישיבת הממשלה. ראש העירייה יונה יהב שיגר מכתב בהול לכל שרי הממשלה, שהיו אמורים להכריע האם לאשר את הפתרון שהוצע.

"כידוע לך, במועד 28.5.17 ניתנה החלטה על ידי בית המשפט העליון והחלטה משלימה במועד 4.6.17, שעיקרן כי אין עוד מקום להבאת אניות אמוניה למילוי המכל וכי 'חיפה כימיקלים' לא עמדה גם במה שנדרש ממנה על ידי המשרד להגנת הסביבה, בהקשר להגשת תכנית ריקון מלא ומוחלט של המכל ולהיערכות לביצוע התוכנית האמורה בהקדם האפשרי", כתב יהב לשרים ב-14 ביוני.

"בית המשפט אף הפנה את המשרד להגנת הסביבה ושאר גורמי הממשל הרלוונטיים לבחינת חלופות יבוא ואחזקת אמוניה באמצעות איזוטנקים וכן הגדלת כושר הייצור העצמי של גופים אחרים לטובת צרכנים אחרים במשק". עוד כתב יהב כי חלופת "מכל האמוניה הצף" שמציע כי אניות אמוניה קטנות ישהו במפרץ באופן קבוע, מתעלמת מהסיכון והאיום הנובעים מכניסת ועגינת אניות אמוניה ברציף, מהם הזהירו מומחי הכימיה מהטכניון בחוות הדעת החריפה שכתבו.

יהב ציין במכתבו עוד כי תרחישי הסיכון של המשרד להגנת הסביבה והחלטות בתי המשפט התבססו על ההנחה כי האנייה שוהה לטווח קצר במפרץ, בין שעות ספורות ליומיים לכל היותר. "כלל לא הוצגו תרחישים הנוגעים והקשורים לחלופה זו הכוללת עגינה קבועה ומתמדת של אניות המחוברות לרציף", הוסיף. "חלופה זו הוגדרה בעבר על ידי המשרד להגנת הסביבה כחלופה מסוכנת יותר מהסיכון במצב הקיים ולא אושרה לביצוע על ידו".

הפגנה בעד סילוקו של מכל האמוניה ממפרץ חיפה מול בניין העירייה, 26 בפברואר 2017. שלומי גבאי
הפגנה מול עיריית חיפה בדרישה לפינוי מכל האמוניה, בפברואר/שלומי גבאי

ח"כ יעל כהן-פארן (המחנה הציוני) העומדת בראש השדולה למען מפרץ חיפה אמרה כי הודעת מבקר המדינה "מעלה חשש כבד כי שיקולים לא ענייניים השפיעו על קבלת ההחלטות בעניין שמסכן את חייהם של מאות אלפי אנשים". לדבריה, "התנהלות הממשלה, שייתכן כי היא נגועה בשחיתות, ובוודאי שהיא חסרת אחריות, פוגעת בבריאות הציבור ומסכנת אותנו ואת ילדינו".

עמותת "צלול" מסרה בעקבות הפרסום כי טענות המבקר מראות על "כשל חמור של המדינה ופגיעה קשה באמון הציבור", אם יתבררו כנכונות. בעמותה קראו בנוסף לבית המשפט להימנע מקבלת החלטה בנושא עד להשלמת החקירה והוסיפו כי על הפרקליטות לבחון מחדש את עמדתה בשל החשש לפלילים. עוד נמסר כי בעמותה "התריעו לכל אורך הדרך על כך שהמשרד להגנת הסביבה שבוי בידי 'חיפה כימיקלים' מזגזג בעמדותיו ואינו נוהג בשקיפות".

בדומה לארגוני הסביבה, גם יהב העלה תמיהה כי דווקא זו החלופה שנמצאת בראש ההמלצות, כשהמסמך המעגן אותה אינו מפרט בין היתר מהם הערכות הסיכונים שבוצעו ולא מציג מודלים להערכת פיזור האמוניה. קצת יותר מחודש אחרי הביקורת הציבורית הרבה שספג המשרד להגנת הסביבה בעקבות המלצה זו, אמרו אתמול גורמים במשרד מבקר המדינה לוואלה! NEWS כי "זה דבר שלפי מה שנאמר לנו, אין לו אפילו תקדים בעולם".

המשרד להגנת הסביבה: פעלנו על סמך המלצות המומחים בתחום

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "המשרד להגנת הסביבה נדהם לשמוע מהתקשורת על ההאשמות החמורות האלו, ועד לרגע זה לא קיבל שום הסבר או מידע הנוגע אליהן. ברגע שנקבל את החומר בשלמותו, נוכל להגיב לגופו של עניין. יודגש, כי כל פעילות אנשי המשרד להגנת הסביבה בתחום זה נסמכה באופן מלא על המלצות של מומחי המקצוע בתחום מהארץ ומהעולם, ולוותה באופן צמוד על-ידי הגורמים המשפטיים, לאור העובדה שהנושא נדון בערכאות משפטיות שונות".

השר אלקין מסר הבוקר: "אני נותן גיבוי מלא לעובדי המשרד להגנת הסביבה ולמנכ"ל המשרד. אני גאה בכך שדווקא במשמרת שלנו הבאנו סופסוף לסגירה של מכל האמוניה בחיפה שסיכן את הציבור. כמו שפעלנו עד עכשיו מתוך שיקולים מקצועיים בלבד, בלי להתייחס ללחצים שהופעלו עלינו מכיוונים שונים, כך נמשיך לפעול למען ההגנה על הסביבה, הבטיחות ובריאות הציבור".


מעיריית חיפה נמסר: "זמן רב אנו טוענים ששיקולי ההון גוברים בצורה בלתי מוסברת על שיקולי ביטחון כמיליון מתושבי מדינת ישראל. את המידע הרב שהגיע אלינו העברנו לאנשי המבקר. למרות לחצים רבים שהופעלו עלינו עמדנו כפי שאנו עומדים כעת כי שיקול ביטחונם של תושבי חיפה הוא השיקול העליון ורק אחרי שנשתכנע שהוא נלקח בחשבון נסכים לדון בחלופות. מה שמסריח כמו דג מת ונראה כדג מת דינו למות, יש לשנות ב-180 מעלות את הטיפול בבחינת החלופות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully