וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וויסקי ושעון ב-4,000 דולר: חנות היוקרה של האליטה בצפון קוריאה

18.7.2017 / 15:05

הסנקציות שהוטלו על פיונגיאנג נועדו למנוע מפריטי מותרות להגיע למדינה המבודדת. תחקיר חדש חושף את "העסק המשפחתי" של המנהיג קים, חנויות כלבו שמקבלות מזומן בלבד ומשרתות את קומץ עשירי המדינה. הרווח - ישר לתכנית הגרעין

צילום: CNN, עריכה: שניר דבוש

מוויסקי משובח, דרך כלי נגינה ועד בושם ותכשיטים יוקרתיים: חנות בפיונגיאנג, בירת קוריאה הצפונית, מציעה מוצרי מותרות עבור האליטה המקומית – חרף הסנקציות הבינלאומיות שנועדו למנוע מסחורה שכזו להגיע למדינה המבודדת. תחקיר של מכון המחקר NK Pro שפורסם היום (שלישי) חושף את התעשייה החשאית – שמממנת פיתוח נשק גרעיני.

"ראיתי שני צפון קוריאנים משלמים בשטרות של מאה דולרים על פריטים שעולים יותר מ-2,000 דולרים", סיפר דיפלומט מערבי בכיר שהוצב בפיונגיאנג וסיפר כי ביקר באחת משתי החנויות המדוברות, שבהן ניתן לשלם במזומן בלבד. על פי ההערכות, המקור למוצרים האסורים הם דיפלומטים צפון קוריאנים, כמו גם סוחרים זרים.

עוד בוואלה! NEWS:
האיום הצפון קוריאני: "יוכלו לשגר גרעין לקליפורניה בעוד שנתיים"
צפון קוריאה מזהירה: ארה"ב מגבירה את הסיכוי למלחמה גרעינית
אלסקה על הכוונת: תיעוד הטיל הצפון קוריאני שמאיים על העולם

חנות יוקרה בפיונגיאנג, קוריאה הצפונית. NK Pro, צילום מסך
"שולטים בכל העסקים הכי טובים בעיר". אחת משתי חנויות היוקרה שתועדו בפיונגיאנג/צילום מסך, NK Pro
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
החברה הכחישה שהיא מוכרת מוצרים לקוריאה הצפונית. שעון Montblanc בפיונגיאנג/מערכת וואלה!, צילום מסך

הסנקציות שהטילה מועצת הביטחון של האו"ם על קוריאה הצפונית, שמרבית אזרחיה חיים בעוני מחפיר, נועדו למנוע מפריטי יוקרה, כמו מכוניות, תכשיטים, מוצרי ספורט ושעונים יקרים, להימכר במדינה ולממן את מרוץ החימוש הצפון קוריאני. עם זאת, על פי התחקיר, אם המטרה הייתה "להעניש" את האליטה המקומית, נראה כי הסנקציות לא מצליחות למלא את ייעודן.

"הם מרוויחים הרבה מחנויות היוקרה, ומפנים את הכסף הזה לתכנית הגרעין ולתכנית הטילים"

באחת מהחנויות שתועדו, נראה מדף שלם של מותג היוקרה הגרמני Montblanc, כולל שעון יד שמחירו לא פחות מ-4,000 דולרים. מחברת Richemont, בעלת המותג, נמסר בתגובה לרשת CNN כי היא אינה סוחרת עם קוריאה הצפונית. "המוצרים המיובאים עשויים להיות קשורים לערוץ סחר לא מורשה, או שמקורם בזיוף או במוצרי יד שנייה", עוד נמסר.

קים קוואנג ג'ין, עריק צפון קוריאני שהיה מעורב בעבר בייבוא מוצרים אסורים למדינה, הסביר כי השלטון מעורב בסחר באופן ישיר. לדבריו, המנהיג קים ג'ונג און דואג לפנק ככל הניתן את האליטה הנאמנה לו, אולם הוא הבהיר כי הסיבה המרכזית היא הכספים שאותו סחר בלתי-חוקי בפריטי יוקרה מכניס לתקציב הביטחון הצפון קוריאני.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
החנויות מציעות גם מתאמים - כדי שעשירי העיר יוכלו להשתמש במכשירי חשמל זרים. אחת מהחנויות בפיונגיאנג/מערכת וואלה!, צילום מסך

"הם מרוויחים הרבה דולרים ומזומנים מחנויות היוקרה האלה, ומפנים את הכסף הזה לדברים שנמצאים אצלם בעדיפות עליונה, כמו תכנית הגרעין ותכנית הטילים", הבהיר. "פריטי יוקרה עוזרים להם לפתח יותר טילים וחומר גרעיני". אותן חנויות נשלטות בידי "משרד 39", ארגון שלהערכת הממשל האמריקני מהווה למעשה קופה חשאית עבור הממשל.

העריק קים תיאר כי "הם שולטים בחנויות הכלבו ובכל בתי המלון הטובים ביותר בפיונגיאנג, כל העסקים הכי טובים". הוא הוסיף כי גם כספי התיירות למדינה זורמים לאותה קופה שמשמשת למימון תכנית הגרעין. לא ידוע כמה בדיוק מרוויח "משרד 39" מאותן חנויות, אולם הוא מגלגל רווח שנתי של כמה מאות מיליוני דולרים.

מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און, 13 במאי 2017. רויטרס
רובם המכריע של האזרחים חי בעוני מחפיר ובתנאים קשים. קים/רויטרס

סין נחשבת לרוב לשותפת המסחר המרכזית של קוריאה הצפונית, אולם התחקיר הנוכחי מעלה כי חלק נכבד מהמוצרים האסורים מגיעים דווקא מחברות בסינגפור – שהוזכרה יחד עם מלזיה ורוסיה בדוח שפרסם לאחרונה האו"ם כ"תחנות מעבר" של סחורה ושל כסף בדרך לפיונגיאנג. סינגפור הכריזה בשנת 2010 על סנקציות חמורות עוד יותר שהיא מטילה על קוריאה הצפונית באופן עצמאי, אולם התחקיר מעלה תמונה אחרת.

קים קוואנג ג'ין סיפר כי היה מוצב בסינגפור והיה אחראי לפעילות העסקית מול חברות מקומיות בתחילת שנות ה-2000. חרף הכחשת הרשויות, שמתעקשות כי המדינה מיישמת באופן מלא את הסנקציות נגד קוריאה הצפונית, נראה כי הסחר נמשך. "הם רוצים לעשות כסף מהקשרים החשאיים האלה עם קוריאה הצפונית", הבהיר קים. "לצפון קוריאנים אין הרבה ערוצים החוצה, אז הם משתמשים בערוצים החשאיים האלה, ויכולים להרוויח הרבה כסף דרכם".

הממשל האמריקני, תחת הנשיא דונלד טראמפ, התחייב לפעול לייבוש מקורות המימון של תכניות הנשק הצפון קוריאניות, כולל "משרד 39", שתואר על ידי קים כ"עסק המשפחתי" של המנהיג ושל קרוביו, עוד מימי הקמתו בשנות ה-70. "נדרשת פעולה גלובלית על מנת לעצור את האיום הגלובלי הזה", אמר החודש שר החוץ רקס טילרסון, שגינה "כל מדינה שלא מיישמת באופן מלא את הסנקציות" הבינלאומית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully