וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו בטקס לציון גירוש היהודים מפריז: "מנסים להרוס אותנו ואתכם"

טל שלו, שליחת וואלה! NEWS בפמליית רה"מ בפריז

16.7.2017 / 13:03

ראש הממשלה נתניהו היה לראש הממשלה הישראלי הראשון שהשתתף בטקס זה. "אתה עומד בצורה חזקה אל מול הגל הזה. אתה מגנה בבהירות אנטישמיות ואת האסלאם הרדיקלי", אמר נתניהו למקרון, שעלה לנאום אחריו

עריכה: יאיר דניאל

טקס הזיכרון לציון 75 שנה לגירוש יהודי צרפת בפריז מתקיים היום (ראשון) בבירת צרפת בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא צרפת עמנואל מקרון. הטקס נערך באתר זיכרון שנבנה על חורבות אצטדיון שממנו ריכזו שוטרי משטר וישי את יהודי פריז ב-16 וב-18 ביולי 1942, לקראת גירושם. יותר מ-13 אלף יהודים, רבים מהם פליטים ממדינות מזרח אירופה, רוכזו וגורשו באותו יום. זו הפעם הראשונה שבה ראש ממשלה ישראלי ישתתף בטקס.

"לאחרונה ראינו קולות קיצוניים שמחפשים להשמיד לא רק את מדינת היהודים אלא את היהודים ואת כל מי שמתנגד לדרכים", אמר נתניהו בנאומו. הוא פנה לנשיא מקרון והוסיף: "אמרת לפני יומיים בניס שזו מלחמת ציוויליזציות, אתה צודק. האסלאם המיליטנטי של איראן ודאעש מחפש להשמיד אותנו ולהשמיד את אירופה ולמחוק את הציוויליזציה האירופית. ישראל היא המטרה הראשונה שעומדת בדרכם".

"הם לא שונאים את המערב בגלל ישראל אלא שונאים את ישראל בגלל המערב", הדגיש נתניהו. "
"הם מנסים להרוס אותנו אבל גם אתכם וצרפת היא מעצמה מובילה בעולם, ולכן לא פסחו עליה".

"אתה עומד בצורה חזקה אל מול הגל הזה", אמר נתניהו לנשיא מקרון. "אתה מגנה בבהירות אנטישמיות ואת האסלאם הרדיקלי. הערכתי מאוד שביקורך הראשון מעבר לים היה במאלי. המאבק שלנו משותף - קנאי האסלאם שמחפשים להשמיד אותך, מחפשים להשמיד אותנו. עלינו לעמוד מולם יחדיו ולהביסם יחדיו, הבה נבטיח את הניצחון של ערכי המהפכה הצרפתית – חירות, אחווה ושוויון".

עוד בוואלה! NEWS:
שנה להפיכה: "המתנה מאלוהים" שקיבל ארדואן שינתה לנצח את טורקיה
נערה הרה בת 18 נדקרה ונפצעה בינוני בנצרת; מצוד אחר בן זוגה
במהלך ניסיון מעצר: המחבל שחשוד בביצוע פיגוע בבנימין נורה למוות

טקס הזיכרון לציון 75 שנה לגירוש יהודי צרפת בהשתתפות נשיא צרפת עמנואל צקרון ראש הממשלה בנימין נתניהו 16 ביולי 2017. טל שליו, מערכת וואלה! NEWS
האנדרטה בפריז/מערכת וואלה! NEWS, טל שליו

הטקס התחיל בתפילת "אל מלא רחמים" של הרבנים הראשיים של צרפת. לאחר מכן הניחו מקרון ונתניהו זרי זיכרון על האנדרטה. עוד קודם לטקס סייר מקרון עם בכירי הקהילה היהודית באירוע חניכת גן זיכרון לזכרם של 4,000 היהודים שגורשו בגירוש. נתניהו לא השתתף באירוע.

אחרי נתניהו עלה מקרון לנאום. "בזמן האחרון אמיתות שחשבנו שהן אוניברסליות ולא מפלגתיות אותגרו על ידי פוליטיקאים צרפתים", אמר מקרון בהתייחסו ליריבתו מהימין הקיצוני מארין לה פן שטענה כי צרפת לא אחראית לגירוש, אלא ממשלת וישי שעמדה בראש המדינה במלחמת העולם השנייה. "אסור לשתוק על זה כי זה כמו שיתוף פעולה. לכן חובה להבהיר: צרפת ארגנה את הגירוש שהחל כאן של 13 אלף יהודים, בתוכם 4,115 ילדים בגיל 2-16, שהיום אנו מציינים את זכרם.

"אני מתנגד לאלה שאומרים היום שווישי אינה צרפת. וישי לא הייתה כל צרפת אבל היא בהחלט הייתה הממשלה והמנהל הצרפתי. אף גרמני אחד לא לקח חלק בגירוש. עם הזמן החברה התגברה, הארכיונים נפתחו, והאמת התגלתה, אמת ברורה, התעלמות מהאמת הזו היא עלבון לזיכרון הקולקטיבי שלנו. מאוד נוח לראות בווישי מפלצת שנולדה מכלום וחזרה לכלום, אבל זה לא מה שקרה במציאות. אי אפשר לבנות גאווה על שקר. דוקטרינת וישי הייתה רגע שבו שתי רעות שכבר היו קיימות התחברו - אנטישמיות לגזענות".

עוד באותו נושא

בצל הפרשות: נתניהו ימריא לביקור מדיני בצרפת והונגריה

לכתבה המלאה
בנימין נתניהו ועמנואל מקרון בתחילת פגישתם בארמון האליזה 16 בייולי 2017. חיים צח/ לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
חיבוק חם בפתח פגישתם/מערכת וואלה! NEWS, חיים צח/ לע"מ

אחרי הטקסט נערכה פגישת עבודה ראשונה של ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא צרפת עמנואל מקרון בפריז, במסגרת ביקור מדיני בן חמישה ימים בצרפת ובהונגריה, שם ישתתף נתניהו בפסגה של מדינות מזרח אירופה ויפגוש את מקבילו ההונגרי ויקטור אורבן על רקע חשש גובר בקהילה היהודית במדינה מהתגברות האנטישמיות.

נשיא צרפת, עמנואל מקרון, משוחח עם רה"מ בנימין נתניהו במהלך הלוויה לזכרו של הלמוט קוהל קנצלר גרמניה לשעבר. רויטרס
מקרון ונתניהו בהלוויתו של קוהל, בחודש שעבר/רויטרס

"הערב אני יוצא לפריז, אפגש עם מקרון ואשתתף בטקס מרגש לציון גירוש יהודי צרפת, ומשם אצא לבודפשט", אמר אמש נתניהו לפני שהמריא. "אנחנו מחזקים את הקשרים עם מדינות בחמש יבשות, אוסטרליה, אסיה, אפריקה, צפון ודרום אמריקה, אבל חשוב לנו להדק את הקשרים גם עם אירופה".

את מסעו באירופה נתניהו היה אמור להתחיל כבר בסוף השבוע, אך לנוכח ההתפתחויות הדרמטיות בשבוע החולף – מעצרם וחקירתם של עורך דינו ובן דודו דוד שמרון בפרשת הצוללות ושל נאמנו מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר בפרשת בזק – בלשכת ראש הממשלה החליטו שעדיף שהוא ישהה בארץ הקודש בסוף השבוע ודחו את היציאה מיום שישי למוצאי שבת.

נתניהו ומקרון כבר נפגשו בחטף לפני כשבועיים, בהלווייתו של קנצלר גרמניה לשעבר הלמוט קוהל בשטרסבורג, אך הפעם הזו תהיה הראשונה מאז היבחרו של מקרון לנשיאות צרפת שהם ישבו לדבר על מדיניות ואסטרטגיה. מקרון, שיארח את נתניהו בארמון האליזה יומיים בלבד אחרי שאירח בו את נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, צפוי להעניק קבלת פנים ידידותית וחמה גם לראש ממשלת ישראל.

בשונה מקודמו, פרנסואה הולנד, מקרון לא מגלה עד כה עניין רב בנושא הישראלי-פלסטיני. מקרון אמנם פגש את יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן לפני כשבועיים והוא צפוי להביע את המחאה הצרפתית המסורתית על הקיפאון המדיני ועל המשך הבנייה בהתנחלויות, אבל אין הרבה סימנים שהוא מתכוון להכניס את הראש לתוך נבכי הסכסוך. בראש סדר היום של מקרון במזרח התיכון ניצבת סוריה והמלחמה בדאעש ובטרור. גם מבחינת נתניהו, הנושא הסורי הוא הנושא האסטרטגי הבוער ביותר – ובפרט, התבססותה של איראן במרחב והמשך התחמשותה של חיזבאללה בלבנון.

(עדכון ראשון: 10:42)

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ונשיא צרפת עמנואל מקרון בחגיגות יום הבסטיליה בפריז. 14 ביולי 2017. רויטרס
מקרון וטראמפ בטקס יום הבסטיליה, בשבוע שעבר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully