וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תנאים של כלב": השומרים במוסדות עובדים ללא מזגן - ב-41 מעלות

29.6.2017 / 16:57

התנאים הקשים בענף השמירה מחריפים בחודשי הקיץ, כשמזג האוויר הופך לבלתי נסבל - ובחלק מבתי הספר והגנים אין הגנה מפני השמש. השומרים נאלצים להישאר בעבודתם, ומסרבים להתלונן בפומבי: "או שתעמוד בתנאים, או שיחליפו אותך"

עריכה: ורד לידני

מד החום בבית שאן הצביע אתמול בצהריים (רביעי) על 41 מעלות צלזיוס. מזג אוויר שדורש להסתגר במקומות סגורים עם מיזוג אוויר - חוץ ממי שלא יכול: השומרים במוסדות החינוך, שבבית שאן כמו ביתר הארץ נאלצים לעמוד בימי הקיץ החמים בעמדות שמירה שאינן ממוזגות – או כלל אינן מקורות, כפי שקורה במרבית גני הילדים.

מעבר לתנאים הקשים, גם השכר בענף השמירה אינו גבוה, ובחופש הגדול השומרים נותרים לעתים ללא עבודה. למרות כל אלה, הם חוששים להתבטא בגלוי על הקושי הגדול לשרוד את הימים החמים האלה - והחשש מאבדן מקור פרנסתם מאפיל על הקושי לסבול שש וחצי עד שמונה שעות עבודה בחום הבלתי נסבל.

שומרים בבתי ספר וגנים בחום של 41 מעלות בבית שאן. אלי אשכנזי
עמדת שמירה נדירה עם מזגן/אלי אשכנזי

"אלו ממש תנאים של כלב", אמרה שומרת, שכמו יתר חבריה למקצוע סירבה להיחשף. "בלי מיזוג בקיץ ובלי חימום בחורף. אבל עדיף לנשוך את השפתיים ולסבול, בלי להתלונן. אני לא יכולה לאבד את מקום העבודה שלי".

השומרים סיפרו על קושי גדול לעבור את יום העבודה, ועל עייפות ותשישות שעלולים להשפיע על תפקודם. "אסור להשאיר ילדים ברכב ביום חם כזה, אבל מותר לתת לאדם מבוגר לשבת בעמדת שומר, בחום כזה רק עם מאוורר?", אומר שומר מאזור הגליל, "העמדה ממתכת, וכשהשמש מכה אפשר לשים לי על הראש פינג'אן ותקבלו קפה. מה שחשוב הוא שיש לי עבודה. לכן הכרת התודה".

שומרים בבתי ספר וגנים בחום של 41 מעלות בבית שאן. אלי אשכנזי
בית הספר תחכמוני/אלי אשכנזי

"או שתעמוד בזה - או שיחליפו אותך"

רק שומר אחד הסכים להתראיין מול המצלמה: דוד כהן, סטודנט מבית שאן, המשמש שומר מחליף בבית ספר רמב"ם בעיר. "העבודה בתנאים האלו נעשית מחוסר ברירה", הוא מסביר, "מי שעובד בעבודה הזאת עושה אותה כי הוא לא מצא משהו אחר. או שתעמוד בזה, או שיחליפו אותך". לדבריו, הדרך להתמודד עם הימים החמים היא לחפש צל ולהרבות בשתיית מים.

כהן מציין כי במוסדות חינוך ספורים ניתן למצוא מזגן כאות לאכפתיות מצד צוות בית הספר או ועד ההורים. בכל עמדות השמירה, אם הן מותקנות, יש שקע חשמל, והעלות מסתכמת ברכישת המזגן ובהתקנתו ובצריכת החשמל.

שומרים בבתי ספר וגנים בחום של 41 מעלות בבית שאן. אלי אשכנזי
עבודה מחוסר ברירה. דוד כהן, סטודנט ושומר/אלי אשכנזי

בכניסה למתחם בית הספר הממלכתי "גלבוע" בעיר, ניתן לראות מחזה נדיר: על גג עמדת השומר מונח מנוע של מזגן. כמו בשאר המקומות, גם השומר במקום העדיף שלא להתראיין, אולם מבירור עלה כי השומר, שעובד במקום כבר מספר שנים, הוא שרכש את המזגן מכספו.

במשרד החינוך אמרו כי האחריות על תחום השמירה במוסדות החינוך היא על המשרד לביטחון הפנים, אולם במשרד אמרו כי האחריות מוטלת לפתחן של הרשויות המקומיות. מעיריית בית שאן נמסר כי בחלק מעמדות השמירה יש מזגנים, וכי ביתר מוסדות החינוך יוצבו בחודשים הקרובים עמדות שמירה ממוזגות.

שומרים בבתי ספר וגנים בחום של 41 מעלות בבית שאן. אלי אשכנזי
בקתת שומר, ללא מזגן/אלי אשכנזי

בחודש מרץ העבירה ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) חוק המסדיר את התנאים הפיזיים של המאבטחים ומטיל קנסות על המעסיקים. החוק מחייב את המעסיק בפועל - מזמין השירות - לספק למאבטחים שורה של תנאים: החל מעמדה המגנה מפני מזג האוויר, חימום וקרור, נקודת חשמל, מים, ביגוד מתאים ועוד. החוק ייכנס לתוקף בחודש אוקטובר, ולאחריו המאבטחים יוכלו לתבוע את המעסיקים.

ממרכז השלטון המקומי נמסר: "לאחרונה עבר תיקון מספר 3 לחוק הזכות לעבודה בישיבה, התשס"ז-2007. במסגרת התיקון, נדרש המעסיק של המאבטח להעמיד למאבטח אמצעי חימום או קירור מתאימים. התיקון לחוק מצריך תקופת הערכות שנקבעה לשישה חודשים. הודעה בדבר קבלתו של התיקון לחוק ומשמעותו הועברה על ידי מרכז השלטון המקומי לרשויות המקומיות. מלבד זאת, מרכז השלטון המקומי פועל במישורים נוספים להטבה עם המאבטחים ורק בשנה שעברה חתם על הסכם העסקה של מאבטחים גם בחודשי הקיץ כדי לשפר את תנאי עבודתם ושכרם."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully