וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסוכנות היהודית תוקפת: "החלטות הממשלה חותרות תחת הציונות"

בהודעה חריפה בעקבות ביטול מתווה הכותל, הבהירו ראשי הסוכנות: "ההחלטה עלולה לפלג את העם". הסוכנות והתנועה הרפורמית ביטלו פגישות עם נתניהו. לפיד: "נתניהו הוא ראש ממשלת הבובות של העסקנים החרדים"

צילום: צלמי וואלה!NEWS וערוץ הכנסת, עריכה: יאיר דניאל

ראשי הסוכנות היהודית פרסמו היום (שני) הודעת גינוי חריפה, בעקבות ביטול מתווה הכותל ואישור חוק הגיור. "להחלטות של ממשלת ישראל יש פוטנציאל ממשי לפלג את העם היהודי ולחתור תחת החזון הציוני וחלומם של הרצל, בן גוריון וז'בוטינסקי", נמסר בהודעה, שעליה חתומים יו"ר הסוכנות נתן שרנסקי וראשי חבר הנאמנים, צ'ארלס הורוביץ רטנר ומייקל סיגל.

חוק הגיור, על פי ההודעה, "יבסס את המונופול של הרבנות הראשית", ויש לו "פוטנציאל הרסני להחריג באופן קבוע מאות אלפי ישראלים מהעם היהודי". ראשי הסוכנות הבהירו: "אנחנו לא יכולים לאפשר לזה לקרות, ואנו מחויבים לפעול. אנו קוראים למדינת ישראל להבין את חומרת הצעדים, ולחזור בה מאופן פעולתה".

ראשי הסוכנות היהודית, על פי הודעתם, "קוראים לכל חברי הכנסת ונציגי הציבור לנקוט כל פעולה נחוצה על מנת להבטיח שהצעדים המסוכנים והמזיקים האלה ייעצרו". הם עוד מסרו כי "נמשיך לבנות קואליציה רחבה של ישראלים, יחד עם שותפים מכל רחבי העולם, שהשמירה על אחדות עמנו היא בראש מעיינם".

לקריאה נוספת:
הישג לחרדים: חוק הגיור אושר בוועדת שרים לחקיקה; מתווה הכותל הוקפא
בתי הדין הרבניים נגד הצעת הגיור: "תכניס את הרפורמים בדלת הקדמית"
דוח שיוצג לשרים: ביטול מתווה הכותל עלול להוביל לשבר עם יהודי ארה"ב

ביבי נתניהו בפתח ישיבת הממשלה 25 ביוני 2017. מארק ישראל סלם, מערכת וואלה! NEWS
רוב השרים לא ידעו על ההחלטה. נתניהו/מערכת וואלה! NEWS, מארק ישראל סלם

מוקדם יותר היום, חבר הנאמנים של הסוכנות היהודית הודיע כי ביטל את ארוחת הערב המשותפת עם ראש הממשלה, שהייתה אמורה להיערך הערב בכנסת. בנוסף לכך, לנוכח החלטות הממשלה מסר חבר הנאמנים כי שינה לחלוטין את לוח הזמנים של הכנס שהוא עורך בירושלים ביומיים הקרובים כדי לדון בהשלכותיהן.

מאוחר יותר ביטלו גם ראשי התנועה הרפורמית בארץ ובעולם את פגישתם המתוכננת ליום חמישי עם ראש הממשלה. ריק ג'ייקובס, נשיא התנועה הרפורמית בצפון אמריקה וחבר בחבר הנאמנים של הסוכנות, אמר: "לא נוכל להמשיך בשגרת הפגישות כאילו כלום לא קרה. ביטול מתווה הכותל והעברת חוק הגיור הם שיאו של משבר חריף בין ממשלת ישראל ויהדות התפוצות. אנחנו מרגישים שעכשיו אין על מה לדבר עם ראש הממשלה".

החלטת הממשלה אתמול להשהות את מתווה הכותל עוררה את זעמו של יו"ר הסוכנות היהודית נתן שרנסקי, הוגה המתווה יחד עם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, והוא הביע "אכזבה עמוקה" מכך.

עוד באותו נושא

רוב השרים לא ידעו על הקפאת מתווה הכותל: "פגיעה בעבודת הממשלה"

לכתבה המלאה
הפגנה נגד נשים וארגוני רפורמים במהלך תפילת ראש חודש של נשות הכותל, הכותל המערבי. פברואר 2017. נועם מושקוביץ
תפילת "נשות הכותל" בירושלים/נועם מושקוביץ

"לפני חמש שנים ביקש ממני ראש הממשלה להוביל מאמץ משותף שיביא לנוסחה מעשית שתשנה את הכותל המערבי, לדבריו, 'כותל אחד לעם אחד'. לאחר ארבע שנים של משא ומתן אינטנסיבי הגענו לפתרון שהתקבל על ידי כל הזרמים העיקריים, ולאחר מכן אומץ על ידי הממשלה והתקבל בברכה על ידי הקהילות היהודיות בעולם", סיפר אתמול.

"ההחלטה להשהות מסמלת נסיגה מהסכם זה, ותקשה על המאמץ לצמצם את הפער בינינו לבין העולם היהודי בתפוצות. הסוכנות היהודית עדיין מחויבת בעקשנות לעבודה זו ולעיקרון של כותל אחד לעם אחד", אמר שרנסקי.

חבר הנאמנים של הסוכנות הוא הגוף המרכזי הקובע את מדיניות הארגון והוא מורכב מנציגי הקהילות בצפון אמריקה, מנהיגי הזרמים הדתיים, נציגי ארגונים יהודיים בעולם, וכן נציגים של המערכת הפוליטית בישראל. חבר הנאמנים מתכנס השבוע בירושלים לישיבה תקופתית ללא קשר להחלטות, והיה אמור לבקר היום בכנסת, אך בעקבות ההחלטות של הממשלה אתמול הוחלט לקיים הבוקר כינוס חירום ולבטל את האירועים שתוכננו הערב בכנסת, בהם גם ארוחת הערב עם ראש הממשלה. מחר מתכוון חבר הנאמנים להיפגש עם ח"כים בכנסת ולהביע בפניהם את מחאתם.

"אנחנו נלחמים ב-BDS - וכאן בישראל עושים לנו דה-לגיטימציה"

בתוך כך, יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד ביטל הבוקר את מסיבת העיתונאים שתכנן היום בכותל המערבי בתגובה לביטול מתווה הכותל בממשלה. זאת, בשל ביקורת שהופנתה אליו בכלי תקשורת חרדיים על כך שהוא "מנצל את ההזדמנות כדי לפתוח בקמפיין מחודש לגיוס אהדה חילונית" ומחשש שמסיבת עיתונאים כזו תהפוך את ביטול המתווה לחרדים נגד לפיד או ההיפך.

לפיד אירח בישיבת הסיעה את נשיא התנועה הרפורמית בארצות הברית, ריק ג'ייקובס, ואת מנכ"לית הכנסת העולמית של התנועה המסורתית, ג'ולי שונפלד. בדבריו, אמר לפיד כי "מרבית אזרחי ישראל מתנגדים לביטול חוק הכותל ולקידום חוק הגיור. רוב אזרחי ישראל יודעים שאלה החלטות שנכפו על הממשלה על ידי מיעוט קטן, בשל אינטריגות פוליטיות". לדבריו, "נילחם בהחלטות אלה עד שיבוטלו".

"הכותל הוא שריד לבית מקדש שחרב כי יהודים נלחמו ביהודים", הוסיף לפיד, "מיליוני יהודים קיבלו אתמול הודעה שהם לא רצויים בכותל. אנחנו מגרשים יהודים מהכותל. גירשנו אתמול סנאטורים וחברי קונגרס - כל האנשים שאנחנו מבקשים מהם עזרה. ישראלים ייפגעו בכיסם". הוא עוד טען כי "עשרות אלפי עולים מקבלים סטירת לחי בחוק הגיור".

ישיבת סיעה יש עתיד, 29 במאי 2017. נועם מושקוביץ
"נילחם בהחלטות אלה עד שיבוטלו". לפיד/נועם מושקוביץ

לדברי לפיד, "האשמים הם לא החרדים, הם עושים מה שהם עושים, לוקחים כשיש מי שנותן להם. האשמים הם הפחדנים - ראש הממשלה ושריו, שיודעים בדיוק מה משמעות ההשלכות". הוא עוד טען: "ראש הממשלה ביטל אתמול, מסיבות של שרידות פוליטית, את החשוב בתאריו - הוא כבר לא ראש הממשלה של כל העם היהודי, אלא ראש ממשלת הבובות של העסקנים החרדים".

שונפלד אמרה כי "התנועה הקונסרטיבית מבקרת היום בכנסת כדי לחלוק את המתח מההחלטות האחרונות. מה שמדהים בעינינו הוא שלא מבינים אותנו כאן בישראל ומתייחסים אלינו בחוסר כבוד". לדבריה, "יש דגל ישראלי בכל בימת בית כנסת בארצות הברית, אז איך יכול להיות שכשאנחנו רוצים להתפלל כאן, המסר הוא שאנחנו לא שייכים לכאן ולא חלק מהמקום הזה?". היא סיכמה: "אי אפשר לקחת מאתנו את מחויבותנו לציבור בישראל ולעם היהודי בכל העולם".

"כל יום, כמעט כל שני מיליון חברי התנועה הרפורמית נלחמים ב-BDS, וכאן במדינה היהודית עושים לנו דה-לגיטימציה", הטיח ג'ייקובס. "זה לא יאומן ובלתי נסלח. אתמול היה יום שחור לכל מי שדואג לציונות ולעם היהודי". לדבריו, "אנחנו אוהבים את מדינת ישראל. לא נשב בשקט כשהמדינה עושה לנו דה לגיטימציה ואומרת שיהודי ארצות הברית ויהודי העולם אינם חשובים".

נתן שרנסקי, אירוע הוקרה למאות חיילים בודדים שעלו לארץ כדי להתגייס לצה"ל. תל אביב, 1 בספטמבר 2016. ניב אהרונסון
הביע אכזבה עמוקה. שרנסקי/ניב אהרונסון

סגן יו"ר הכנסת, ח"כ יואל חסון מהמחנה הציוני, ששימש בעבר יו"ר הקונגרס הציוני מסר בתגובה לביטול ארוחת הערב של חבר הנאמנים של הסוכנות היהודית: "האם יהודי ארצות הברית הם רק כיס של מזומנים?". לדבריו, מדובר בקרע נוסף בין העם היהודי בתפוצות לבין יהודי ישראל בחסות נתניהו.

"ראש הממשלה הופך את מדינת ישראל למדינת המיעוט היהודי הקיצוני", הוסיף ח"כ חסון. "מי שאינו יכול לעלות לכותל הבוקר, חייב לעשות אחד מהשניים - להתמודד לקונגרס בארצות הברית ואז יזכה בכבוד מלכים או להיות חבר ממש טוב של ראש הממשלה ואז ימתין לו שטיח אדום בדרך לכותל. אין לנו את האפשרות להפנות כתף קרה לאחינו יהודי ארצות הברית, הם חלק מאיתנו".

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד בכנס הרצליה במרכז הבינתחומי, 22 ביוני 2017. כנס הרצליה, מערכת וואלה! NEWS
"מיליוני יהודים קיבלו אתמול הודעה שהם לא רצויים בכותל". לפיד/מערכת וואלה! NEWS, כנס הרצליה

אתמול בצהריים החליטה הממשלה להקפיא את מתווה הכותל שאושר לפני כשנה וחצי בעקבות דרישת ראשי המפלגות החרדיות, השרים יעקב ליצמן ואריה דרעי וח"כ משה גפני. השרים יובל שטייניץ ואביגדור ליברמן הצביעו נגד ההחלטה. עם זאת, העבודות ברחבת הכותל הדרומי יימשכו. השר צחי הנגבי ומזכיר הממשלה צחי ברוורמן צפויים לגבש בשבועות הקרובים מתווה חדש.

מתווה הכותל היה אמור לאפשר את שיפוץ רחבת התפילה השלישית בכותל המערבי במטרה שזו תפעל במתכונת שוויונית ופלורליסטית לטובת הרפורמים, הקונסרבטיבים ונשות הכותל. בנוסף לכך, המתווה היה אמור להעניק הכרה מסוימת בזרמים אלה.

חוק הגיור, שאושר אתמול בוועדת השרים, עוקף את החלטת בג"ץ שהתקבלה לפני כשנה, אז קבעו השופטים כי על המדינה להכיר בגיורים פרטיים בזרם האורתודוקסי. הצעת החוק נועדה למנוע גם מצב של הכרה עתידית בגיורי רפורמים וקונסרבטיבים שעתרו על כך לבג"ץ. שר הביטחון שהודיע כי מפלגתו תתנגד להצעה נעדר מדיון שהתקיים על ההצעה בישיבת ראשי הקואליציה.

(עדכון ראשון 8:24)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    7
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully