וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הישג לחרדים: חוק הגיור אושר בוועדת שרים לחקיקה; מתווה הכותל הוקפא

השרה לנדבר הודיעה כי תגיש ערר לממשלה במטרה לקבור את החוק. בכיר בליכוד: "הגשת ערר - הפרת ההסכמים הקואליציוניים". הממשלה הקפיאה את שיפוץ רחבת התפילה השלישית בכותל, שהיה מאפשר מתכונת שוויונית לטובת הרפורמים, הקונסרבטיבים ונשות הכותל

צילום: רוני כנפו ונשות הכותל, עריכה: ורד לידני

חוק הגיור אושר היום (ראשון) בוועדת השרים לחקיקה. שרת העלייה סופה לנדבר (ישראל ביתנו) הודיעה כי תגיש ערר לממשלה שימנע את קידומו. את ההצעה מקדמות ש"ס ויהדות התורה, ולפיה המדינה לא תכיר בגיורים פרטיים. בכיר בליכוד מסר בתגובה כי "אם ישראל ביתנו יגישו ערר זו הפרה של ההסכמים הקואליציונים. זו פשוט שערורייה".

במהלך ישיבת הוועדה הציע השר יריב לוין (ליכוד) לאשר את החוק עם הסתייגות, שלפיה הוא יקודם על פי הוראות ההסכמים הקואליציוניים. זאת כדי למנוע את התנגדותו של ליברמן, שבהסכם הקואליציוני עם מפלגתו מופיע סעיף על פיו לא ניתן יהיה לערער על סיכומים בענייני דת ומדינה. אולם, הצעתו של השר לוין לא התקבלה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

חוק הגיור עוקף את החלטת בג"ץ שהתקבלה לפני כשנה, אז קבעו השופטים כי על המדינה להכיר בגיורים פרטיים בזרם האורתודוקסי. הצעת החוק נועדה למנוע גם מצב של הכרה עתידית בגיורי רפורמים וקונסרבטיבים שעתרו על כך לבג"ץ. שר הביטחון אביגדור ליברמן שהודיע כי מפלגתו תתנגד להצעה נעדר מדיון שהתקיים על ההצעה בישיבת ראשי הקואליציה.

השר ליברמן תקף בחריפות את החוק לאחר אישורו בוועדת השרים ואמר כי "חוק הגיור במתכונתו הנוכחית מרחיק כל מי שמנסה ורוצה להתקרב ליהדות. הוא פוגע בסיכוי של אזרחים רבים בישראל, שעלו לארץ מכוח חוק השבות, משרתים בצבא, עושים מילואים, עובדים ומשלמים מסים – להימנות על העם היהודי".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ניצחון לחרדים. נתניהו עם דרעי וליצמן/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתוך כך, הממשלה החליטה בצהריים להקפיא את מתווה הכותל שאושר לפני כשנה וחצי. בעקבות דרישת ראשי המפלגות החרדיות, הוקפא המתווה, שאושר בממשלה הנוכחית. השרים יובל שטייניץ ואביגדור ליברמן הצביעו נגד ההחלטה.

את הדרישה הציגו השרים יעקב ליצמן ואריה דרעי וח"כ משה גפני. ראש הממשלה בנימין נתניהו הציע "להקפיא" את המתווה, אך הם דרשו את ביטולו המוחלט. לפי גורם המעורה בפרטים, מדובר במעין "פשרת ביניים" לפיה יישום המתווה יוקפא עד להודעה חדשה, ואם ירצו לשנות החלטה זו, יצטרכו לכנס ישיבת ממשלה נוספת. במסגרת ההחלטה יימשכו העבודות ברחבת הכותל הדרומי. השר צחי הנגבי ומזכיר הממשלה צחי ברוורמן יגבשו מתווה חדש בשבועות הקרובים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מתווה הכותל היה אמור לאפשר את שיפוץ רחבת התפילה השלישית בכותל המערבי, במטרה שזו תפעל במתכונת שוויונית ופלורליסטית לטובת הרפורמים, הקונסרבטיבים ונשות הכותל. בנוסף, המתווה היה אמור להעניק הכרה מסוימת בזרמים אלה.

מאז אישורו, ובשל ביקורת ציבורית שספגו הח"כים החרדים והתנגדות שהביעו, יישום המתווה לא התקדם. ההחלטה שתובא להצבעה לא הופיעה בסדר היום של ישיבת הממשלה, ובכירים בממשלה אמרו כי מדובר ב"מחטף" של נתניהו והמפלגות החרדיות. אלה טענו כי מדובר במהלך שנעשה בחשאיות לאור חשש מביקורת שתוביל להתנגדות שרים.

הפגנה נגד נשים וארגוני רפורמים במהלך תפילת ראש חודש של נשות הכותל, הכותל המערבי. פברואר 2017. נועם מושקוביץ
נשות הכותל בתפילה ברחבת הכותל המערבי, בפברואר/נועם מושקוביץ

במהלך הישיבה הוצגה בפני השרים אזהרה ברורה לפיה ביטול המתווה יוביל למשבר עמוק עם יהדות ארצות הברית: בדוח "הערכת המצב של העם היהודי" של המכון למדיניות העם היהודי לשנת 2017, קרא המכון שלא לסגת מהמתווה, על רקע מחויבותה של ישראל לפלורליזם בנושאי דת ומדינה. "יהדות ארצות הברית היא נכס שאסור להרחיק מישראל", נכתב בדוח.

"ביטול ההחלטה היום מהווה פגיעה קשה באחדות העם היהודי, בקהילות יהודיות ובמרקם היחסים בין מדינת ישראל ליהודי התפוצות", אמר שר הביטחון ליברמן. "אני קורא לחבריי במחנה הלאומי לחזור לשפיות, למנוע את הקרע בתוך העם היהודי, וללכת בדרכם של הרצל, ז'בוטינסקי ומקס נורדאו".

ברקע החלטת הממשלה, צפויה להתקבל בקרוב החלטת בג"ץ בעתירה הדורשת לקיים את המתווה שאושר בממשלה. אולם, אחרי שהממשלה אישרה את הקפאת המתווה, קשה יהיה לעותרים לדרוש מימוש מתווה שהוקפא.

דרעי מסר בתגובה להקפאת המתווה: "אני שמח שהממשלה נעתרה לדרישתנו לבטל את המתווה שפוגע במעמדו הקדוש של הכותל המערבי. אין ספק כי שמירת הסטטוס קוו גם בנושא הכותל משקפת את רצון רוב העם, הרואה בכותל המערבי את המקום המקודש ביותר לעם היהודי, ואין בו מקום לחוגים הרסניים שכל ייעודם הוא חילול המקום". גפני מסר: "אני שמח על החלטת הממשלה לעצור את המתווה, זו הייתה דרישתנו. מדובר בצעד חשוב ומשמעותי, ואני מברך עליו".

אווירת אנדרלמוסיה, מלווה בצווחות, שריקות והטרדות מצד נערות - בתפילת ראש חודש תמוז נשות הכותל 25 ביוני 2017. מיכל פתאל, מערכת וואלה! NEWS
"יום רע מאוד לנשים בישראל". נשות הכותל מתפללות בראש חודש/מערכת וואלה! NEWS, מיכל פתאל

ענת הופמן, יו"ר נשות הכותל, מסרה בתגובה לביטול המתווה כי "העובדה שראש הממשלה, שבעצמו יזם והוביל את מתווה הכותל, מתקפל וחוזר בו מההחלטה ההיסטורית היא תעודת עניות לממשלה". לדבריה, "זהו יום רע מאוד לנשים בישראל, כשראש ממשלה מוותר על זכויותיהן תוך התרפסות כלפי קומץ זעיר של גברים כוחניים הכופים את הנוהג הדתי שלהם תוך פגיעה מכוונת והתעלמות מיותר מ-51% מהאוכלוסיה".

הרב הראשי לישראל דוד לאו, שהוביל את הדרישה לבטל את המתווה, אמר בתגובה: "ההחלטה לאשר את המתווה הייתה שגויה מיסודה וטוב שהיא נעצרה. הכותל המערבי איננו עומד לחלוקה, עם ישראל לאורך כל השנים הגיע בהמוניו מכל רחבי העולם לכותל המערבי וימשיך כך כאיש אחד בלב אחר כמנהג המקום לפי ההלכה והמסורת".

יו"ר הסוכנות היהודית והוגה מתווה הכותל, נתן שרנסקי, הביע "אכזבה עמוקה" מהחלטת הממשלה. "ההחלטה מסמלת נסיגה ותקשה על המאמץ לצמצם את הפער בינינו לבין העולם היהודי בתפוצות. הסוכנות היהודית עדיין מחויבת בעקשנות לעבודה זו ולעיקרון של כותל אחד לעם אחד".

ח"כ תמר זנדברג (מרצ) מסרה בתגובה: "ממשלת נתניהו הפחדנית ממשיכה לתת לחבורת אנשי דת קיצוניים לקבוע את סדר היום בישראל. מדהים כמה קל לגרום לראש הממשלה להתקפל ולזנוח את המתווה שהוא עצמו גיבוש, תוך שהוא דורך על כל מי שלא ימני, דתי ואורתודוכסי".

(עדכון ראשון: 14:46)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully