וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחלוקת בארגוני הנכים: "מהלך גאוני" מול "מתווה לייט"

23.6.2017 / 0:36

סיעות הכנסת הציגו חזית אחידה באשר למתווה ההעלאה של קצבאות הנכות, אך בקרב מי שהמהלך מכוון אליהם אין תמימות דעים: יו"ר מטה המאבק כינתה את ההצעה "עמומה" ומאיימת לנקוט פעולות קיצוניות, אחרים אמרו כי מדובר ב"אירוע היסטורי"

צילום: דנה ירקצי, וואלה!NEWS, עריכה: ורד לידני

חברי הכנסת הציגו אתמול (חמישי) חזית אחידה של נציגי כל הסיעות – מש"ס ועד הרשימה המשותפת – בחשיפת המתווה לקצבאות הנכות, הקורא להעביר בחקיקה ממשלתית העלאה של הקצבאות ל-4,000 שקל בשלוש פעימות החל מינואר הקרוב, והצמדתן לשכר המינימום.

יישור הקו של חברי הכנסת הגיע למרות הסתייגות של חלק מהם, ובהם אילן גילאון (מרצ) ונאווה בוקר (הליכוד), שדרשו בתחילה להעלות את הקצבאות ל-5,000 שקל, כפי שהוצע בדו"ח זליכה. אלא שבניגוד אליהם, בקרב ארגוני הנכים הדעות חלוקות – ואין תמימות דעים בקשר לתמיכה בהצעה.

הפגנת אנשים בעלי נכות מול קריית הממשלה בתל אביב, 18 במאי 2017. מגד גוזני
"נתגולל על האספל כדי למנוע את המתווה". הפגנת הנכים בתל אביב/מגד גוזני

יו"ר מטה מאבק הנכים, נעמי מורביה, דחתה את הצעתו של ביטן וכינתה אותה "עמומה, ללא תאריך לביצוע הפעימה השניה, שעלולה לקבע את הפער בין קצבת הנכות לשכר המינימום לשנים ארוכות". "באין מנהיג, באין משילות ובאין רציפות שלטונית, אם תתחולל מערכת בחירות ב-2018, נמצא את עצמנו מקובעים עם קצבת עולב ומתגוללים בעוני מחפיר, בדיוק כמו היום". היא הגדירה את ההצעה כ"מתווה זליכה לייט, שנזרק רק לפני מספר שבועות לפח האשפה בבושת פנים".

לדבריה, גם אם "יקרה נס" וקצבת הנכות תעלה ל-3,200 שקל ב-1 בינואר 2018, הקצבה עדיין תהיה נמוכה בכ-2,000 שקל משכר המינימום. "כדי למנוע מתווה כזה, אני וכל חברותיי וחבריי מוכנים להתגולל על האספלט, ולנקוט פעולות קיצוניות ככל שיידרש".

מנגד, יו"ר ארגון "נכה, לא חצי בן אדם" אלכס פרידמן הביע תמיכה במהלך, ובתנאי "שמדובר בצעד ראשון בלבד, שאיתו יאומצו גם ההמלצות הנוספות של פרופסור ירון זליכה, כמו מס הכנסה שלילי, הכפלת סיוע בשכר דירה, הגדלת קצבת השירותים המיוחדים עבור העובדים הזרים ויותר מכל ששיתוף הפעולה ימשיך עד להשוואת קצבת הנכות לגובה שכר המינימום. זו זכותנו הבסיסית ואנחנו לא נוותר עליה".

מסע"ת של יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן מסיבת העיתונאים תתקיים בבית סוקולוב, ת?א. מאצ'י הוף
נציגי הסיעות מודיעים על המתווה, אתמול/מאצ'י הוף

ב"נכה, לא חצי בן אדם" הביעו תמיכה בהצעה על רקע המתווה הדיפרנציאלי של הוועדה שמינה ראש הממשלה בנימין נתניהו, בראשות אבי שמחון, הקובע כי רק נכה המוגדר "עני" יקבל קצבה של 3,200 שקל בחודש, ואילו מי שמוגדר "מבוסס" יקבל פחות מכך.

אשר רוכברגר, נכה שהשתתף במחאה, אמר כי "מדובר באירוע היסטורי", העשוי לתקן עיוותים של שנים רבות. "זה לא מושלם, אבל סביר לעומת המצב הקיים. חשוב מאוד שתהיה הצמדה לשכר המינימום. טוב שהחל מינואר כל הנכים יעלו מעל קו העוני. לא מטופלים שם כמה נושאים חשובים שהפרופ' זליכה שם עליהם דגש, כמו העלאת קצבת שרותים מיוחדים, הכפלת הסיוע בשכר דירה.

"לדעתי, ח''כ ביטן עשה מהלך גאוני, כשאיחד את כל סיעות הבית. מי שלא יצטרף ויתמוך במהלך, לא ימצא יותר אוזן קשבת. כולם יגידו שהמתווה מוסכם על כולם. השאלה היא איך נתניהו יגיב על זה ומה יקרה אם נלך שוב לבחירות מוקדמות בטרם יסתדר העניין הפרוצדורלי. בסך הכל, זה רע במיעוטו, ואולי בוועדות אפשר יהיה לשפר".

(עדכון ראשון: 22:51)

הפגנת אנשים בעלי נכות מול קריית הממשלה בתל אביב, 18 במאי 2017. מגד גוזני
"הרע במיעוטו". הפגנת הנכים בחודש שעבר/מגד גוזני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully