וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקרים פרטיים ותביעות - כך תילחם המדינה בתקיפות חיילים חרדים

22.6.2017 / 17:16

פרסום ראשון: לוואלה! NEWS נודע כי בפגישות שקיימו אנשי הפרקליטות, צה"ל והמשטרה שקלו לנקוט צעדים דרמטיים בדמות הפעלת חוקרים פרטיים והגשת תביעות דיבה נגד התוקפים כדי למגר את תופעת ההסתה והאלימות נגד לובשי המדים והמגייסים

צילום: עדכוני מאה שערים, מחאות החרדים הקיצוניים

(בווידאו: תקיפת חיילים חרדים במאה שערים)

משטרת ישראל, פרקליטות המדינה, צה"ל, אנשי ציבור וגורמים רבים פועלים במשך תקופה ארוכה למיגור תופעת ההסתה והאלימות נגד חיילים ומגייסים חרדים לצה"ל. לוואלה! NEWS נודע כי בפגישות שהתקיימו לאחרונה במשרדי היועץ המשפטי לממשלה עו"ד אביחי מנדלבליט, שבהן לקחו חלק פרקליט המדינה שי ניצן וסגן שר הביטחון אלי בן דהן, נשקלו כמה צעדים דרמטיים לסיוע באיתור ובמעצר תוקפים ואף לפגיעה בכיסם של המסיתים.

במסגרת הפגישות, עלו האפשרויות של הגשת תביעות דיבה נגד מסיתים ותוקפים ושכירת חוקרים פרטיים על ידי משרד הביטחון, כדי שאלה יאספו ראיות על מובילי המחאה נגד החיילים באופן שיקל על המשטרה במהלך החקירות נגדם.

עוד בוואלה! NEWS
פרסום ראשון: השר חיים כץ זומן לחקירה בפרשת התעשייה האווירית
עיראק: דאעש פוצץ את המסגד במוסול שבו הוכרזה "המדינה האסלאמית"
אלוף פיקוד דרום במסר לחמאס: "במערכה הבאה תופתעו בכל מקום"

תיעוד תקיפת חייל במהלך ההפגנה בבני ברק. מערכת וואלה! NEWS
מוגשים בנושא כתבי אישום בודדים. תקיפת חייל בבני ברק, פברואר 2017/מערכת וואלה! NEWS

החרפת הצעדים נובעת מתוך קושי במשטרה באיסוף הראיות נגד תוקפי חיילים. הנציגים טענו כי ברוב המקרים המשטרה מקבלת תלונה רק אחרי שאירעה התקיפה, כך שהתוקפים נמלטים מהאזור והנעצרים הם בעצם אלו שתקפו את המשטרה כשזו באה לבצע את המעצרים – ולא מבצעי התקיפות שהיו מיועדים להיעצר מלכתחילה.

"מעצרים אלה הם פחות אקטיביים בהגנה על חיילים חרדים", הסביר נציג משטרה באחד הדיונים בנושא הפעולות היזומות שמתבצעות לאחרונה בירושלים ובבית שמש, שבמסגרתן נשלחים בלשים מחופשים לחיילים חרדים כדי לעצור את התוקפים. בנוסף, הדגיש כי אין בכוונת המשטרה לעצור את הפעילות, על אף הביקורת הקשה ברחוב החרדי.

בעבר, חוקר פרטי פעל בשליחות קצין חרדי בצה"ל והתחפש לחסיד קיצוני שהתעניין לתרום כספים למאבקים נגד חרדים בצה"ל, וכך הצליח להפליל ארבעה חרדים קיצוניים. הקצין נאלץ לממן את החוקר הפרטי מכיסו, ולפי היוזמה החדשה, אם תצא לפועל, משרד הביטחון יהיה זה שיממן את החוקרים.

מותקפים באלימות פיזית ומילולית, ומשפחתם סובלת מהטרדות

גם תביעות דיבה אזרחיות עלו כאופציה להתמודדות עם המסיתים נגד חיילים חרדים. "אנחנו בוחנים את האפשרות הזו. הרעיון הוא לפגוע בכיס של אותם אנשים", הסביר גורם בכיר בפגישה. עם זאת, לדבריו, הגשת תביעות הדיבה תתאפשר רק אם בידי גורמי אכיפת החוק יהיו הוכחות לכך שהנתבעים עומדים מאחורי ההסתה שעליה ייתבעו.

הקמפיין נגד חיילים חרדים החל לפני כארבע שנים. גורמים אנונימיים בקהילות חרדיות קיצוניות החלו להפיץ קריקטורות ואיורים נגד החיילים, ואף הדביקו להם את הכינוי "חרד"קים" (חרדים קלי דעת). הקמפיין צבר תאוצה וחיילים חרדים הותקפו באלימות פיזית ומילולית ובני משפחתם סבלו מהטרדות בלתי פוסקות. צה"ל והמשטרה מצאו עצמם בחוסר אונים לנוכח הקושי הרב שבהשגת ראיות נגד התוקפים, ועד כה הוגשו כתבי אישום בודדים.

בעקבות הפרסום בוואלה! NEWS מסר סגן השר אלי בן דהן (הבית היהודי) כי הוא "מברך על כל דרך חדשה ויצירתית שנועדה למגר את התופעה הפסולה של הסתה ותקיפה נגד חיילים חרדים ומגייסיהם". הצוות שמקיים את הפגישות הדנות בדרכי ההתמודדות נגד תקיפות חיילים חרדים הוקם בשל לחצים מצד בן דהן. ח"כ איל בן ראובן (המחנה הציוני) הוסיף בתגובה בטוויטר כי הוא "מקווה שהיוזמה תדע להתמודד עם התופעה הבזויה של תקיפת חיילים חרדים. המבחן יהיה במעשים ובתוצאות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully