וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל תלונות שכנים: צו הריסה הוצא למרכז מורשת יהדות אתיופיה בבית שאן

17.6.2017 / 18:45

חווה אלמו, תושבת העיר, הקימה ביוזמתה לפני חמש שנים את המרכז בחצר ביתה. שכניה התלוננו בפני העירייה על "עסק לא חוקי, אולם מופעים ומוזיקה רועשת" ובחודש הבא המרכז, שאירח אלפי מבקרים, צפוי לסגור את שעריו באופן סופי. "למקום מגיע פרס ישראל, לא צו הריסה"

מרכז לחיבור עולי אתיופיה לישראל בבית שאן, אוקטובר 2014. ערן גילווארג
מרכז המורשת/ערן גילווארג

לפני כחמש שנים הקימה חווה אלמו, תושבת בית שאן שעלתה מאתיופיה כילדה, מרכז מורשת ליהדות אתיופיה בחצר ביתה שבעיר. בעקבות תלונות שכנים הוצא צו הריסה למקום, והמרכז הייחודי יהרס בחודש הבא.

המיזם התיירותי-חברתי של אלמו תפס תאוצה עם השנים, ואירח אלפי מבקרים מדי שנה. לנוכח תלונות השכנים על העומס הרב של מבקרים, לדבריה של אלמו אוטובוסים הופנו למגרש חניה ציבורי כדי שלא יפריעו לשכנים. אולם, למרות זאת, לטענת כמה מהשכנים פעילות המרכז מהווה מטרד ותנועת כלי הרכב מסכנת את ילדי השכונה. לטענתם, פעילות המקום מגיעה לכדי "מחול שדים של משפחה אחת שממוטטת שכונה יוקרתית בלב בית שאן".

השכנים הפנו מכתב לעיריית בית שאן בדרישה להורות על סגירת המקום. על פי הנטען במכתב מדובר "בעסק לא חוקי הפועל מתוך בית מגורים ומפעיל גם מסעדה אתיופית, אולם תלבושות, מופעים ומוזיקה רועשת". השכנים ניסו לשכנע את אלמו למצוא מקום חלופי, אולם לטענתם היא "דחתה את בקשותינו על הסף בניבולי פה וגידופים קשים". אלמו מכחישה את הדברים "המשפילים" לדבריה. "מדובר במסכת שקרים. נוכח ההתנהלות אני מרגישה לא רצויה פה", אמרה. "המקום הזה מביא כבוד לבית שאן. העירייה תמכה ועודדה אותנו, היינו ילד שגדל מאפס ופתאום הכול התהפך?".

עוד בוואלה! NEWS:
"לחזור לשורשים": המרכז שמחבר את עולי אתיופיה לישראל
13 הרוגים מתחילת השנה: פועל בניין נפל למוות באתר בנייה ביפו
בהמלצת ועדה מיוחדת: תוכנית חדשה למאבק בתאונות בעלות של 4 מיליארד שקל

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אלמו/מערכת וואלה!, צילום מסך

לטענתה, היא עמדה בכל התנאים שהוצבו לה להקמת המרכז ואף בנתה חומה כדי למנוע מפגעי רעש. אלמו מכחישה גם את הטענה כי היא מפעילה במקום מסעדה; לדבריה, הביקור במרכז כולל טעימות של מאכלים מסורתיים המקובלים בקרב עולי אתיופיה, "כדי לחוות חלק מהחוויה האתיופית וגם לנפץ סטיגמות". אלמו מדגישה כי "עשיתי כל שנדרש ממני והייתי בטוחה שיש לי פה אבא ואימא, הרי לא הייתי פועלת בניגוד לחוק. אם שילמתי לעירייה אגרה עבור היתר בנייה, איך יכול להיות שהם גבו עבור בנייה לא חוקית?".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

יתרה מכך, אלמו, כמו גם תושבים נוספים בבית שאן, טוענים כי בעיר פועלים עוד עסקים, בהם עסקי הסעדה, מתוך בתים פרטיים. לדבריהם לא ננקטה נגדם מדיניות דומה. עוד טענו אותם תושבים כי רעש בעוצמות גבוהות בהרבה נשמע תדירות מחצרות בתים המקיימים ערבי קריוקי עם מערכות הגברה חזקות.

במהלך השנים שבהן פעל המרכז הוא זכה לברכת הדרך ולעידודה של עיריית בית שאן. ראשי העירייה ובכיריה התארחו במקום. "לחווה ולבעלה עוזי מגיע פרס ישראל ולא צו הריסה", אמר לוואלה! NEWS שמעון כהנר (קצ'ה), אלוף משנה בדימוס ומגיבורי יחידה 101. כהנר מלווה את אלמו מאז שהחל הרעיון לקרום עור וגידים. "המרכז בעל חשיבות ממדרגה עליונה. מספיק לקרוא מה כותבים האורחים אחרי ביקור. זו פעילות שהמדינה הייתה צריכה לעשות, אבל אישה פרטית עשתה זאת ובמקום עזרה היא נאלצת להתמודד מול רוע לב", אמר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ראש העיר רפי בן שטרית/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשלב זה אלמו ממשיכה לקבל קבוצות ולארח במקומות זמניים שהיא שוכרת ביישובי האזור ולדבריה הפעילות לא נעצרה – וגם לא תעצור. החלום שלה, כבר בתחילת הדרך, היה להקים כפר קטן, כמו הכפר שבו גדלה באתיופיה. אולם בשל קושי לאתר שטח עבור כך, נאלצה להתחיל ולפעול כמיזם קטן בחצר ביתה.

החלום על הקמת כפר עדיין קיים, אך בשלב זה היא מחפשת משכן חדש, במקום זה שייהרס בקרוב. בינתיים, היא שוקלת לעזוב את העיר שבה הקימה משפחה. "מאישה שהתגאו בפעילותה, הפכתי למישהו שכבר לא רצויה פה. מה יש לי לעשות במקום שבו לא רוצים אותי? במקום לחבק אותי, מגרשים אותי. מנסים להגיד לי: 'את אתיופית, אנחנו מעלייך'. הרגשתי על בשרי מה שחלק מבני העדה שלי מרגישים ואיפה אנחנו נכשלים – אנחנו נופלים מחוסר הידע של החוק ומחוסר קשרים בממסד".

מרכז לחיבור עולי אתיופיה לישראל בבית שאן, אוקטובר 2014. ערן גילווארג
מרכז המורשת/ערן גילווארג
פרויקט בית חם של אגודת יד ביד, ספטמבר 2014. דרור עינב
מרכז המורשת/דרור עינב
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully