וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אלה לא חיים": מערכת הבריאות בעזה קורסת בשל המחסור בחשמל ובתרופות

כשלכל תושב מוקצבות ארבע שעות של אספקת חשמל ביממה, חולים רבים ברצועה מגיעים למצבים מסכני חיים. התרופות אוזלות, הרופאים נאלצים לסחוב מטופלים במדרגות, וגם הכסף להפעלת הגנרטורים הולך ואוזל. "אנחנו בשנת 2017 וחזרנו מאה שנה אחורנית"

צילום: רויטרס וסרטוני גולשים, עריכה: שניר דבוש
"לא מעניין אותנו הדעות הפוליטיות של אף אחד. זכותם של תושבי עזה לקבל טיפול של בני אדם ולא פחות מזה"

משבר החשמל בעזה גובה מחיר יקר מתושבי הרצועה שהספקת הזרם לבתיהם בימים אלה צומצמה משמעותית ובמשך 18 עד 20 שעות ביממה היא אף מופסקת כליל. התושבים הם הנפגעים העיקריים מהחלטתו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן להפסיק לשלם בעד הספקת החשמל מישראל לרצועה, וחיים בעלטה ובאי ודאות גדולה.

הארגונים האזרחיים "רופאים לזכויות אדם" ו"גישה" המנסים לסייע לתושבים פנו לשר הביטחון אביגדור ליברמן והתריעו מפני אסון הומניטרי ברצועה. הם דרשו את התערבותו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט להפסקת המשבר, אך עד כה ללא הצלחה.

התושבים ברצועה מודים כי המציאות אינה זרה להם. גם בתקופות קודמות הייתה אספקת החשמל קצובה לשמונה שעות יומיות, אלא שכעת המציאות החדשה שנכפתה עליהם פוגעת לא רק באיכות חייהם הירודה ממילא, אלא גם במצבם הבריאותי. לטענת התושבים, מערכת הבריאות ברצועה קורסת.

עוד בנושא בוואלה! NEWS:
ליברמן על המשבר בעזה: "אם הפלסטינים ישלמו – הם יקבלו חשמל"
נתניהו על משבר החשמל בעזה: "אין לנו שום כוונה בהסלמה"
הרשות הפלסטינית: "השתלטות חמאס על עזה - נכבה שנייה לעמנו"

תינוקות בני יומם מחוברים למוניטורים בבית החולים שיפא שבעיר עזה. רויטרס
תינוקות בבית החולים שיפא שבעיר עזה, השבוע/רויטרס

על פי נתוני משרד הבריאות בעזה, במהלך 20 השעות ביממה שבהן אין חשמל, בתי החולים ברצועה נסמכים על גיבוי של 87 גנרטורים חשמליים. משרד האו"ם לתיאום עניינים הומניטריים (OCHA) העביר בימים האחרונים מענק כספי עבור דלק לגנרטורים, אך הוא צפוי להסתיים בחודש הבא. כמות הדלק החודשית הממוצעת שנדרשת כדי לענות על הביקוש של בתי החולים עומד על כ-430 אלף ליטר, ועלותה המופקעת – 450 אלף דולרים. המצב הזה מעמיד בסכנת מוות מידית עשרות חולי טיפול נמרץ וחולי כליות קשים המטופלים בדיאליזה, ומעמיד בסכנת קלקול יותר מ-500 מנות דם. זאת, מאחר שהמקררים בבתי החולים לא פועלים ברוב שעות היממה.

בשיחה עם ד"ר סעיד א-שעאר, מומחה לרפואת נשים ומנהלו הזמני של בית החולים דאר א-סלאם בעזה, הוא תיאר בפני וואלה! NEWS את המציאות המתעתעת שבה נאלצים הרופאים לעבוד בתקופה האחרונה. "למרות שיש לנו שלושה גנרטורים בבית החולים, אנחנו מצמצמים את השירותים שלנו למינימום. אנחנו לא משתמשים במזגנים, גם בחום הכבד שמסכן את החולים בהפצת מחלות", אמר.

"אנחנו לא משתמשים במכשירי חיטוי בכלל במהלך היום, וממתינים לחצות כדי לחטא את המכשירים, מכיוון שזה דורש נפח חשמל גדול. הטיפולים נעשים בתנאי הגיינה ירודים מאוד. אנחנו גם לא משתמשים כמעט במעלית. בבית החולים יש חמש קומות, ואנחנו צריכים לנייד חולים מחדרי האשפוז לחדרי הטיפול או לניתוחים, אבל מפעילים את המעלית רק בשביל חולים קשים המרותקים למיטות. כל השאר, כולל פצועים ונכים, נישאים במדרגות בידיהם של חברי הצוות הרפואי", הוסיף.

sheen-shitof

פתרון טבעי

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
מטופלת מחוברת למכשיר דיאליזה בבית החולים שיפא שבעיר עזה. רויטרס
"מצמצים את השימוש במכשירים למינימום". חולה מחוברת למכשיר דיאליזה, השבוע בעזה/רויטרס
"אנחנו צריכים לנייד חולים, אבל מפעילים את המעלית רק בשביל חולים קשים המרותקים למיטות. כל השאר נישאים במדרגות בידי הצוות הרפואי"

"צמצמנו את הניתוחים בחצי", סיפר א-שעאר. "במקום שישה ימים בשבוע, אנחנו מנתחים רק שלושה ימים. זה אומר שבית החולים מפוצץ, גם בחולים וגם במנותחים או בממתינים לניתוחים. כל הצוות נמצא בכוננות שיא – כשחדרי הניתוח פועלים אנחנו מרכזים את מרבית הכוח של הגנרטור אליהם, כי צריך מכשירי הנשמה, מוניטורים ומזגנים", הוסיף. לדבריו, "המשמעות היא שבמחלקות טיפוץ נמרץ ולב יש נפילות למכשירים, והצוותים שלנו צריכים לבצע עיסויים ידניים ללב או הנשמה מפה לפה בכל נפילה כזאת. זה מצב נורא. אנחנו בחרדה עצומה להספיק לסיים את הניתוחים תוך שלוש שעות, כדי לא לאבד חיי אדם".

ד"ר א-שאער סיפר בשיחה כי כל פעולה שנעשית בבית החולים מחושבת לפי 35 עד 40 ליטר סולר לשעה, ולכן מופעלים רק המכשירים החיוניים ביותר. אליהם מחוברים מכשירים תומכים, שמעניקים כמה דקות חשמל כגשר בין הפסקת החשמל להפעלת הגנרטור. "עוברות בערך שלוש דקות בין נפילת החשמל ותחילת עבודת הגנרטור", סיפר. "שלוש דקות בלי חמצן למנותח משמעותן נזק בלתי הפיך".

"אנחנו בשנת 2017 וחזרנו מאה שנה אחורנית", אמר בכעס והפנה אצבע מאשימה לרשות הפלסטינית, לממשלה בעזה ולישראל. "אנחנו פה בשביל להציל חיים ולתת טיפול לאנשים, ולא מעניין אותנו הדעות הפוליטיות של אף אחד. זכותם של תושבי עזה לקבל טיפול של בני אדם ולא פחות מזה. לפחות תתנו לנו את החשמל שאתם מבטיחים ומכשירים תומכים שיצילו אותנו", הוסיף.

"חונקים אותנו"

המשבר הבריאותי החמור שורר גם ברחובות ובמרפאות בקהילה. הפסקות החשמל אמנם מחולקות לפי אזורים קבועים מראש ומועדיהן מצוינים בלוח זמנים המופץ לתושבים, אך אלה מעידים כי האספקה בפועל קצרה יותר וכי היא מתקיימת באזורים שונים מהמובטח. במקרים רבים, משפחות עם חולים מורכבים רצים בין מרפאה למרפאה ומחפשים מקורות חשמל לחבר אליהם את המכשירים מצילי החיים. שני בניו של אבו יוסף ג'אבר, יוסף בן ה-12 ומוחמד בן השמונה הם חולי סיסטיק פיברוזיס, מחלה הפוגעת בתפקודי הריאות, הלבלב והכבד.

"שני הבנים שלי משתמשים בוונטולין כל ארבע שעות", סיפר ג'אבר. "זה מכשיר שעובד רק על חשמל. זה מצב נורא, רוב הזמן אין חשמל ואני לוקח אותם לאיזו מרפאה. אסור לי להיות רחוק יותר מחצי שעה ממנה, כדי שהנשימה שלהם לא תידרדר והם יצטרכו בלוני חמצן או ימותו", הוסיף בעיניים דומעות. "נכנסנו לקיץ חם מאוד. זה מקשה עליהם את הנשימה ואין לי איך לצנן אותם. אין לנו גנרטור בבית ולכן אין לי מאוורר או מזגן. אין לנו גם מקרר לתרופות או לאוכל, ואנחנו חייבים לאכול תוך שעתיים כי האוכל מתקלקל בלי קירור. לצערי בעיות החשמל קיימות בעזה כבר 11 שנים. הילדים שלי נולדו לתוך זה, אבל עכשיו זה הכי גרוע. פשוט חונקים אותנו".

תושבים ברחוב בזמן משבר החשמל בעזה 12 ביוני 2017. רויטרס
"חרדה עצומה". עזה, השבוע/רויטרס
"השימוש בחשמל מאוד יקר, ולכן אנחנו מתנהלים בחשיכה ופועלים לפי סדרי עדיפויות. הכל הולך לילד כדי שלא ימות"

ראמי אל-כאמוי, תושב עזה, הוא אב לארבעה ילדים שהצעיר ביניהם, מוחמד בן התשע, סובל משיתוק מוחין מאז היוולדו. מוחמד מרותק למזרון הרפואי שבמיטתו רוב שעות היום, ובמוחו הושתל מכשיר מיוחד המנקז נוזלים מגופו החוצה. גם המכשיר הזה זקוק למקור חשמל חיצוני שמטעין אותו אחת לשעתיים. "ברגע שנופל החשמל אנחנו מתרוצצים סביב הילד והגנרטור שיפעיל את מכשיר הניקוז", סיפר האב.

"עלויות החשמל רק עלו. השימוש מאוד יקר – 40 שקלים לדלק ליום, ולכן אנחנו מתנהלים בחשיכה ופועלים לפי סדרי עדיפויות. הכל הולך למוחמד כדי שלא ימות. בגלל שהוא שוכב ואין לנו כסף למאוורר, האחים שלו מאווררים אותו ידנית כדי שלא יסבול מפצעי לחץ", סיפר בכאב. "הוא גם זקוק לאינהלציה כל שעתיים או שלוש, כי מצטבר לו כיח בריאות. אין לנו מספיק כסף כדי לרכוש מכשיר אינהלציה, אז אנחנו נאלצים ללכת לבית החולים. גם בבית החולים המצב מאוד גרוע. אם לפני כן השתמשנו במכשיר במשך שעה, עכשיו אנחנו יכולים להשתמש בו בקושי חצי שעה, ויש תור ארוך אחרינו. אלה לא חיים".

שליש מהתרופות החיוניות אזלו

מלבד המחסור בחשמל סובלים תושבי הרצועה גם ממחסור חמור בתרופות. על פי נתוני ארגון "רופאים לזכויות אדם", שליש מהתרופות החיוניות ויותר מ-270 חלקים של ציוד רפואי לחדרי ניתוח וטיפול נמרץ אזלו במחסני משרד הבריאות ובבתי החולים. הנפגעים העיקריים מהמשבר הם חולי סיסטיק פיברוזיס, חולי סרטן, ו-240 תינוקות הסובלים מבעיות התפתחותיות ונזקקים לחלב טיפולי.

אחת מקבוצות המטופלים שנפגעה ישירות מהמשבר הם 321 חולי סיסטיק פיברוזיס, מרביתם ילדים. לפי מידע שאסף הארגון, החולים מתקשים לקבל את הטיפול הרפואי היומיומי בעקבות מחסור חמור של 40 אלף כדורים מסוג "Kryon", אנטיביוטיקה מסוג "זינאת", ויטמינים מסוג A ו-D ותרופות פחמן, הדרושות כדי להתמודד עם מחלת הריאות הכרונית.

"אם החולים לא לוקחים תרופות בזמן, יש להם קושי בנשימה והם צריכים מיד חמצן, אבל הכי חיוני זה תרופה וויטמינים שעוזרים להם לספוג את האוכל. הם ירדו המון במשקל ואין להם כוח. היינו מאשפזים אותם לקבל תזונה ורידית, אבל בבתי החולים אזלו התרופות ואין שם מספיק חשמל, אז כבר לא הולכים", סיפר ג'אבר. "אלה רק ילדים. אין להם דעות פוליטיות. מה הם אשמים?".

"המשבר ההומניטרי בעזה צריך להדיר שינה מכל מי שיכול לסייע ולפתור את הבעיה", אומר ד"ר ראיד חאג' יחיא, חבר הנהלת עמותת רופאים לזכויות אדם. "ילדי עזה הפכו לבני ערובה במשחק הפוליטי של הרשות הפלסטינית, החמאס וישראל. השינוי צריך להיות דרמטי ומיידי – העברת כספים, תרופות וחשמל, פתיחת עזה לעולם החיצון ומתן סיוע הומניטרי מיידי", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully