וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפחה בת שבע נפשות מירוחם איימה לעבור לאוהל: "מחכים לישועה"

שנית קריאף ובעלה איציק זכאים לדיור ציבורי, אך בשל מחסור בדירות הם מתגוררים בינתיים בדירה מלאת עובש - כשאיום הפינוי מרחף מעליהם. משרד השיכון: למשפחה הוצע סיוע בשכר דירה

צילום: בני בן סימון, עריכה: יאיר דניאל

שנית ואיציק קריאף תושבי ירוחם הקימו לפני כשלושה שבועות להתגורר באוהל בעיר לאחר שבעל הדירה שהם שוכרים הודיע כי הוא מפנה אותם. שנית, בת 38, אובחנה לפני שנתיים כסובלת ממחלת עורקים נדירה ונזקקת לטיפולים רפואיים תכופים. בשל מחלתה זכאית קריאף למאה אחוזי נכות, היא מוגבלת בהזזת ידה השמאלית ומתניידת באמצעות קלנועית. לבני הזוג חמישה ילדים והם מחכים מזה שנים לקבלת דירה בדיור הציבורי. מכתב שקיבלו ממשרד הבינוי והשיכון בחודש ינואר השנה מציין כי הם זכאים למגורים בקומה נמוכה וכי נכנסו לתור לקבלת דירה, כשכזו תתפנה.

"ב-24 במאי עברנו לגור באוהל, ובינתיים מחזיקים את בעל הבית בשיניים", סיפרה קריאף בשיחה עם וואלה! NEWS. "הוא רוצה למכור את הבית ואנחנו התחננו אליו שנשאר שם, בינתיים הכנו את עצמנו עם אוהל. אנחנו ממוקמים במקום הראשון בתור לדיור ציבורי, בכל פעם אנחנו מתקשרים לקבל תשובות מתי נוכל לקבל דירה, ובכל פעם אומרים לנו, עוד חודש עוד חודשיים תקבלו תשובה, פשוט לא מתייחסים אלינו".

משפחה מירוחם נזרקה מהבית ומתגוררת באוהל בעיר יוני 2017. בני בן סימון
"חיים תחת סכנה שבכל רגע יוציאו אותנו החוצה". שנית ואיציק קריאף/בני בן סימון
בית משפחת קריאף בירוחם. באדיבות המצולמים
עובש בתקרת חדר השירותים בדירה ששוכרים בני המשפחה/באדיבות המצולמים

קריאף ובעלה ממתינים לדירה מחברת עמידר ולדבריה, "מחכים לישועה שתגיע". לדבריה, כי למשפחה "אין מושג" לגבי מה שצפוי בהמשך. "הציעו לנו סיוע בשכר דירה לשלושה חודשים ומה אני אעשה אחרי? אפרוץ לבתים?", הוסיפה.

"נכון להיום אני גרה בדירה נוראית, לא ראויה למגוריי אדם, אבל זה המינימום שאנחנו יכולים להרשות לעצמנו. אנחנו חיים תחת סכנה שבכל רגע בעל הבית יוציא אותנו החוצה לרחוב. אנחנו היום נתונים לחסדיו, הקמנו את האוהל לכל מקרה שבעל הבית יפנה אותנו לרחוב ואז לא יהיה מה לעשות איתנו". קריאף הוסיפה כי על אף שבבית גרות שבע נפשות, אחת לשבועיים מגיעה אליהם גם בתו של בעלה מנישואים קודמים ושוהה עמם.

מכתב ממשרד השיכון למשפחת קריאף מירוחם בנושא זכאות לדיור ציבורי. סריקה, סריקה
מכתב הזכאות לדירה ממשרד הבינוי והשיכון/סריקה, סריקה
משפחה מירוחם נזרקה מהבית ומתגוררת באוהל בעיר יוני 2017. בני בן סימון
"במשך שנים אנחנו בסחבת". האוהל בו גרה המשפחה/בני בן סימון

"הסיפור של הדיור הציבורי בישראל הוא עצוב מאוד. אין לנו איפה לגור, יש דירות פנויות וכל הזמן אומרים לנו שאין", סיפרה קריאף. "הבנות הגדולות שלי בוכות הרבה, הן בגיל ההתבגרות, אחת מהן כדי לא להזדהות חוצה את הכביש כשהיא רואה אותנו, השנייה מתחילה לקבל את זה".

לדבריה נציגי הרשות המקומית לא ביקרו את המשפחה. "אף אחד מהעירייה לא הגיע, לא ראש המועצה, לא הסגנית, לא נציגים של עמידר שיבואו לראות איך אנחנו חיים. אנחנו חיים בזוהמה, ממש ככה, כל הבית מלא בעובש", אמרה. קריאף מלאה בזעם על אזלת ידה של המדינה: "אני פשוט כועסת, פניתי אליהם עשרות פעמים בבקשה לעזרה, אבל את אף אחד זה לא מעניין, כל פעם אומרים לי עוד חודש, עוד חודשיים, עוד שבוע, ככה זה הולך כאן? במשך שנים אנחנו בסחבת, מה אנשים כמוני צריכים לעשות, להיות הומלסים?".

מלאי הדירות בדיור הציבורי הולך ופוחת

בסוף החודש שעבר פורסם בוואלה! NEWS על משפחה בת שישה המוכרת לרווחה שנזרקה לרחוב בערב חג שבועות עקב קשיים כלכליים. זאת, תוך התעלמות של משרד השיכון מבקשת המשפחה להיכלל כזכאים לדיור ציבורי עקב העובדה שהאם מקבלת גמלת מזונות מבעלה הקודם. גורמים פרטיים יצרו קשר עם וואלה! NEWS במטרה לעזור למשפחה אך משרד השיכון למרות הצהרותיו טרם יצר קשר עם המשפחה.

בית משפחת קריאף בירוחם. באדיבות המצולמים
3,000 משפחות ממתינות לדירה בדיור הציבורי. בית משפחת קריאף בירוחם/באדיבות המצולמים

על פי הנתונים העדכניים לרבעון הראשון של שנת 2017, כ-3,000 משפחות ממתינות לדירה בדיור הציבורי. מדובר בגידול משמעותי ברשימת ההמתנה, שנובע בעיקר מכך שמשרד השיכון רוכש רק דירה אחת על כל חמש דירות שנמכרות, ובכך פוחת מלאי הדירות הזמין. כיום יש כ-50 אלף דירות השייכות לחברות הדיור הציבורי השונות, ומתוכן כ-5,000 דירות נמכרו בשנתיים האחרונות מכוח חוק המכר של הדיור הציבורי.

בשנה שעברה הוביל יו"ר מועצת המנהלים של עמידר, יצחק לקס, יחד עם דירקטוריון החברה מהלך בשיתוף משרד האוצר להנפקת אגרות חוב בשווי שני מיליארד וחצי שקלים, שיופנו לרכישת דירות לדיור הציבורי. עם זאת, מהלך זה נבלם לפי שעה על ידי שר השיכון יואב גלנט, שביקש לקדם מהלך כזה באמצעות משרדו.

משרד השיכון: על בני המשפחה להירשם לסיוע בשכר דירה בעמידר

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר: "המקרה מוכר לרשות המקומית, למחלקת הרווחה ברשות, ולמשרד הבינוי והשיכון במחוז דרום הפועלים בכוחות משולבים כדי לסייע למשפחה. נאמר למשפחה מספר פעמים כי על מנת לקבל סיוע בשכר דירה עליהם לפנות בהרשמה לחברת שכר הדירה (עמידר), אולם בני המשפחה מסרבים מסיבותיהם לבצע הרשמה. הסיוע שיעמוד לרשותם יעמוד על סך 2,400 שקלים. כרגע המשפחה ממתינה במקום הראשון לקבלת דירה בירוחם, וככל שתתפנה דירה היא תוצע להם".

מהמועצה המקומית ירוחם נמסר: "משפחת קריאף לוותה באופן אישי על ידי הרשות המקומית והעומד בראשה. כתוצאה מפעולת המועצה אושר למשפחה זכאות לדיור ציבורי בקומה ראשונה. לאור חוסר במצאי של דירות בקומה ראשונה או קומת קרקע בעיר הוצעה חלופה - סיוע בשכר דירה בהיקף משמעותי מידי ודירות נוספות כפתרון זמני. הרשות המקומית פועלת ללא לאות מול הרשויות ומשרדי הממשלה הרלוונטיים להגדלת מצאי של דיור ציבורי ביישוב".

עוד נמסר כי "מפאת צנעת הפרט לא נוכל להתייחס לפרטי הסוגיה מעבר למה שצוין. הרינו להסב את תשומת הלב כי הגורם האמון על דיור ציבורי בישראל הינו משרד הבינוי והשיכון. נמשיך לסייע למשפחה וללוותה מול עמידר ומשרד השיכון כפי שעשינו עבור מאות משפחות בעיר. יחד עם זאת הסמכות והאחריות למסירת דירה לדייר זכאי הינה של עמידר ומשרד השיכון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully