וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוצה להיות המדינה ה-51: פורטו ריקו הצביעה בעד הצטרפות לארה"ב

12.6.2017 / 12:00

97% מתושבי האי העני תמכו במהלך במסגרת משאל עם חמישי שמתקיים בנושא מאז 1967. "זאת התקווה היחידה שלנו", סיפר אחד המצביעים. עם זאת, ההצבעה לא מחייבת את וושינגטון ופחות מרבע מבעלי זכות הבחירה השתתפו

מושל פורטו ריקו חוגג את תוצאות משאל העם בעד הצטרפות לארצות הברית, 11 ביוני 2017. רויטרס
דורש מוושינגטון לכבד את ההצבעה. מושל פורטו ריקו, אתמול/רויטרס

תושבי פורטו ריקו הצביע אתמול (ראשון) ברוב מוחץ בעד הצטרפות לארצות הברית והפיכתה למדינה ה-51, על אף שאחוז ההצבעה היה נמוך ומשאל העם הלא מחייב צפוי להיתקל בקשיים בקונגרס בוושינגטון. אתר משאל העם, החמישי בנושא שמקיים שטח החסות האמריקני מאז 1967, הראה כי 97% מהבוחרים הצביעו בעד החבירה לארצות הברית – אולם רק 23% מתוך 2.2 מיליון בעלי זכות הבחירה השתתפו בהצבעה.

מושל פורטו ריקו ריקרדו רוזלו עמד בראש הקמפיין הקורא להצטרפותה של פורטו ריקו לארצות הברית, מאחר שלדבריו זאת הדרך הטובה ביותר להאיץ את הצמיחה באי, הסובל מחוב של 70 מיליארד דולר, 45% שיעור עוני, מערכת חינוך כושלת ומערכות פנסיה ובריאות הקרובות לפשיטת רגל.

"מעתה והלאה, הממשל הפדרלי לא יוכל להתעלם עוד מקולם של האזרחים האמריקנים בפורטו ריקו", אמר המושל. "תהיה זו סתירה מצד וושינגטון לדרוש דמוקרטיה ברחבי העולם, ולא להגיב לזכות הלגיטימית להגדרה עצמית שהופעלה בטריטוריה האמריקנית של פורטו ריקו".

לקריאה נוספת בנושא
צרפת רוצה שינוי: מקרון מחק את המפלגות המסורתיות
דיירת חדשה בבית הלבן: מלניה טראמפ עברה לגור בוושינגטון

מפגין שורף דגל של ארצות הברית בפורטו ריקו, 11 ביוני 2017. רויטרס
הרוב המוחלט לא הצביעו. מפגין שורף דגל של ארה"ב/רויטרס

עמדה הפוליטי המעורפל של פורטו ריקו, שנרכשה מספרד ב-1898, תרם למשבר הכלכלי שהוביל בחודש שעבר לפשיטת הרגל המקומית הגדולה ביותר בהיסטוריה של ארצות הברית. "הצבעתי למען מדינה", סיפר ארמנדו אברו, גמלאי בן 74, לאחר ההצבעה. "על אף שיש עוד דרך ארוכה, זאת התקווה היחידה שלנו".

אלו שתמכו בחבירת האי הקאריבי לארצות הברית מקווים כי כך יוכלו להשתוות ליתר 50 המדינות של ארצות הברית ולקבל גישה גדולה יותר לתקציבים פדרליים וזכות להצביע עבור הנשיא. תחת המערכת הנוכחית, 3.5 מיליון האזרחים האמריקנים בפורטו ריקו לא משלמים מסם פדרליים, לא מצביעים בבחירות לנשיאות ולא מקבלים מימון בתכניות ממשלתיות כמו רפורמת הבריאות שהעביר הנשיא הקודם ברק אובמה. הממשל האמריקני אחראי לתשתיות, להגנה ולמסחר של האי.

המושל יבקש מהקונגרס לכבד את ההצבעה, אבל לסוגיה אין חשיבות רבה בעיני וושינגטון. בנוסף לכך, שתי מפלגות האופוזיציה הגדולות ביותר באי החרימו את ההצבעה, שאפשרה שלוש אופציות: להפוך למדינה ה-51 של ארצות הברית, להישאר שטח חסות או להפוך למדינה עצמאית, עם או בלי קשר פוליטי מסוים לארצות הברית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully