וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף למסעות של אלפי חולי הסרטן למרכז: מכון הקרנות ראשון בצפון

12.6.2017 / 0:15

אחרי עשור של מאבק שבו נאלצו החולים לנסוע שעות ארוכות עבור דקות אחדות של טיפול, נחנך המכון בצפת, שהביא עמו בשורה לחולים. "היינו נוסעים שעות כמו צוענים - בשביל 4 דקות הקרנות", סיפרה אחת המטופלות. מנהל המערך האונקולוגי: "זה היה עוול לאומי"

פתיחת מכון ההקרנות הראשון בגליל, הצוות הרפואי של מכון ההקרנות 11 ביוני 2017. באמצעות וואווי., עדי חשמונאי
יסייע לאלפי חולים מאזור הצפון. חניכת המכון, היום/עדי חשמונאי , באמצעות וואווי.

אחרי עשר שנות מאבק מצד חולי סרטן בגליל ובגולן, נפתח אתמול (ראשון) מכון ההקרנות הראשון בגליל ובעמקים במרכז הרפואי זיו שבצפת, שיסייע לאלפי חולי הסרטן מהאזור. עד כה, נאלצו החולים לנסוע שעות ארוכות לבית החולים רמב"ם שבחיפה או לבתי החולים במרכז הארץ, על מנת לקבל את טיפול ההקרנות שנמשך דקות אחדות בלבד.

מנהל המערך האונקולוגי במרכז הרפואי זיו שבצפת, ג'אמל זידאן, הסביר כי לפי ארגון האנרגיה הבינלאומי, אוכלוסייה המונה מיליון בני אדם זקוקה לארבעה עד חמישה מאיצים קוויים לצורך הקרנות לחולי סרטן, אך 2.5 מיליון תושבי אזור הצפון מחדרה ועד גבולות לבנון, נאלצו להסתפק בארבעה מאיצים קוויים בלבד הנמצאים בבית החולים רמב"ם שבחיפה.

עוד בוואלה! NEWS
המ"פ שסירב להשתתף בתרגיל בשל חוסר שעות שינה לחייליו הודח מתפקידו
נהג בפראות, דרס למוות - ונמלט: עדויות מה"פגע וברח" בבאר שבע
מטפלת סיעודית תועדה משפילה קשיש: "אין לך שקל, אתה חסר אונים"

סי.טי סימולטורי במכון ההקרנות החדש שנפתח במרכז הרפואי זיו בצפת 11 ביוני 2017. צולם בווא ווי, מערכת וואלה!
"צעד מכונן לשדרוג מערכת הבריאות". סי-טי סימולטורי במכון ההקרנות החדש/מערכת וואלה!, צולם בווא ווי

"עד היום עמדנו על מאיץ קווי אחד למיליון תושבים", אמר פרופסור זידאן. "היום, נפתח אצלנו מכון הקרנות עם המאיץ הקווי המשוכלל והטוב ביותר בעולם. הוא ישרת לא רק את תושבי הצפון אלא את כל תושבי המדינה, מאחר שפתיחתו תפחית את הלחץ ממכוני הקרינה האחרים הקיימים ברחבי הארץ".

"כ-60% מחולי הסרטן זקוקים בשלב כזה או אחר לטיפול במכון הקרנות. אחרי מאבק של עשר שנים קיבלנו סוף כל סוף את מה שמגיע לצפון", אמר פרופסור זידאן. "מעבר לעובדה שלחולי הסרטן בגליל המצב היה בלתי נסבל והם נאלצו להיגרר שעות ארוכות בדרכים במצבם הבריאותי הקשה, היה כאן אפילו עוול לאומי".

עוד בוואלה!

אלפי הרוגים, 150 אלף עקורים: תרחיש האימים של רעידת אדמה בישראל

לכתבה המלאה

נשים העדיפו לכרות שד מאשר לנסוע לטיפולים

"בנוסף לסבל ולייסורי הכאבים שנגרמו לי מהמחלה, הרגשתי שכאילו קיבלתי עונש נוסף. במשך 5 שבועות, יום יום, אני ובעלי בילינו חצי יום בדרכים"

"בנוסף לסבל ולייסורי הכאבים שנגרמו לי מהמחלה, הרגשתי שכאילו קיבלתי עונש נוסף", שיתפה שרון עזאני מקיבוץ עמיעד שבגליל העליון בראיון שהעניקה לפני כשנתיים, כשהייתה בשיא תקופת הטיפולים במחלה. "אם טיפולי ההקרנות בחיפה נקבעו לי לשעה 09:00 בבוקר, הייתי צריכה לצאת מהבית בשעה 06:30. בנוסף, ברגע שהתחילו הטיפולים, התחילו גם תופעות הלוואי שכללו שלשולים וכאבים בלתי נסבלים. היינו נוסעים כמו צוענים עם מים חמים, בגדים להחלפה וחיפושים אחר שירותים על תוואי הדרך. זה היה נורא. במשך חמישה שבועות, יום יום, אני ובעלי בילינו חצי יום בדרכים, וכל הסיוט הזה בשביל הקרנה שנמשכת ארבע דקות בלבד".

המסע שנאלצו חולי הסרטן לעבור כדי לקבל את טיפול ההקרנות, לא נגמר בנסיעות הממושכות. שרון קיבלה החזרי נסיעות, אך רק לפי עלות הנסיעה באוטובוס. "מי יכול לנסוע באוטובוס כשהוא עובר טיפולים?", זעקה, "אני לא מבינה איך אפשר להאריך את זמן הנסיעה, שגם ככה הייתה מייסרת, ועוד באוטובוס בלי יכולת לעצור בשירותים. אבל מעבר להחזרי הוצאות הנסיעות שלא כיסו את עלותן בפועל - את לא מקבלת החזרים על אובדן ימי העבודה של בן הזוג, או של מי שמחזיר אותך".

המרחק הרב שאותו נאלצו חולי הסרטן לגמוא עבור סדרת טיפולים שנמשכת חמישה שבועות, גרר לעיתים מצבים בלתי נתפסים בהם נאלצו החולים לשלם מחיר אישי יקר שנגבה מהם בנוסף למצבם הבריאותי הקשה. "היו לי מקרים שנשים שלקו בסרטן השד אמרו שהן לא יכולות להרשות לעצמן לעזוב את ילדיהן לשעות ארוכות מידי יום במשך חמישה שבועות", סיפר פרופסור זידאן. "היו כאלה שאמרו שהן מעדיפות כבר לעבור כריתת שד מאשר לעבור את הטיפולים שדרשו מהן לבלות שעות ארוכות ולנסוע מרחקים עצומים לצורך הטיפולים".

פתיחת מכון ההקרנות הראשון בגליל, צבייה חולת הסרטן הראשונה שמקבלת טיפול ובעלה ןפרופ' ג'מאל זידאן 11 ביוני 2017. באמצעות וואווי., עדי חשמונאי
"יכולה להמשיך בחיי המשפחה". משמאל לימין: צבייה שנפר, פרופסור זידאן וזכריה שנפר/עדי חשמונאי , באמצעות וואווי.

צבייה שנפר מקיבוץ מרום גולן, נחשפה לסבל של חבריה לקיבוץ שלקו בסרטן ונאלצו לנסוע שעות ארוכות על מנת לעבור את טיפולי ההקרנות. בעת בדיקת ממוגרפיה שגרתית - התגלה בגופה סרטן השד. "הייתי אמורה לעבור את טיפולי ההקרנה ברמב"ם, אבל אז הבנתי שבתוך זמן קצר צפוי להיפתח מכון הקרנה בצפת. מאחר שהמחלה התגלתה בגופי מוקדם מספיק, הרופאים אישרו לי לחכות מעט עם הטיפולים עד שהמכון ייפתח", סיפרה שנפר. "אם הייתי עוברת את הטיפולים ברמב"ם הייתי צריכה לבלות חמש שעות בדרכים, בלי לקחת בחשבון את זמן הטיפול".

"היתרון הגדול בזה שהמכון קרוב יחסית לבית הוא שאנחנו יכולים להמשיך בחיי משפחה רגילים לחלוטין", ציין בעלה של צבייה, זכריה שנפר. "צבייה יכולה לנוח, להמשיך לתפקד בבית, לבלות עם הנכד והיא אפילו מצליחה לעבוד שעה – שעתיים בבוקר. אם היינו צריכים לרוץ למרכז הארץ או אפילו לחיפה, זה היה משבש לנו את החיים, אבל היום היא מתפקדת ויכולה לחיות גם כשהיא בתוך סדרת טיפולי ההקרנה".

על אף שמכון ההקרנות שנפתח אתמול כולל מאיץ קווי אחד בלבד, הוא מהווה צעד מכונן לשדרוג מערכת הבריאות בפריפריה הצפונית. בשנים האחרונות חל גידול במספר חולי הסרטן בישראל, והדבר נכון גם לצפון הארץ. ד"ר סלמאן זרקא, מנהל המרכז הרפואי זיו בצפת אמר כי "בעתיד יידרשו מאיצים קוויים נוספים במקום, והמרכז הרפואי הכשיר עוד בשלב התכנון מקומות שיאפשרו את הרחבת המכון".

(עדכון ראשון: 22:54)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully