וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועמ"ש: לשרה רגב אין הסמכות לשלול מימון למופעים הכוללים עירום

11.6.2017 / 16:30

פרסום ראשון: עו"ד מנדלבליט התייחס לסערת מופעי העירום שחוללה השרה כשהתנגדה למימונם, ומתח עליה ביקורת חריפה: "יצרה מצג שווא אודות אפשרויות השפעה על התקצוב". עוד הוסיף: "תרבות, לרבות זו הכוללת עירום, היא התגלמות חופש הביטוי"

צילום: אלי סבתי

היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אביחי מנדלבליט, קבע היום (ראשון) כי פנייתה של שרת התרבות מירי רגב לפסטיבל ישראל שבה הביעה התנגדות למימון מופעי עירום נעשתה בחוסר סמכות. תגובתו של היועץ הגיעה במענה לפנייה מהאגודה לזכויות האזרח.

"כפי שהובהר כבר בעבר, בחינת התניית התמיכה במוסדות תרבות לפי תוכנה של הפעילות התרבותית המתקיימת בה, עולה כדי פגיעה בחופש הביטוי, אשר לו משקל ייחודי בתחום התרבות", נכתב בתגובת היועץ. "תרבות, על כל סוגיה וגווניה, לרבות זו הכוללת עירום אומנותי, היא התגלמותו של חופש הביטוי האומנותי, שהוכר על ידי בית המשפט העליון כשייך ללב ליבה של הזכות לחופש הביטוי וכצורת ביטוי הדורשת הגנה מיוחדת".

המופעים בפסטיבל שכוללים עירום הם "פינדורמה" של הכוריאוגרפית הברזילאית ליה רודריגס, והמופע "ומה אעשה בחרב הזאת?" של היוצרת הספרדיה אנג'ליקה לידל. בתכניית הפסטיבל נכתב במפורש לצד כל אחד מהם, כי הם כוללים קטעי עירום. לפיכך, כתב מנדלבליט: "תכנית הפסטיבל כוללת התראה מפורשת על כך שמופעי התרבות כוללים קטעי עירום, ולכן החשיפה לתכנים אלה היא ממילא וולונטרית. אין המדובר בקהל שבוי אשר נכפה עליו לצפות בקטעי העירום, אלא יצפו בכך רק אנשים שירכשו כרטיסים וישלמו עבור הצפייה בהופעה. אדם שאינו מעוניין להיחשף ליצירה מסוג זה, אינו חייב ללכת ולצפות בה".

לקריאה נוספת:
פרסום ראשון: עימות סוער בין רגב למשנה ליועמ"ש - "אלחם על חופש הביטוי שלי"
השרה רגב: "לא מתכוונת לממן מופעי עירום מתקציב המדינה"
מירה עווד תשיר שיר של מחמוד דרוויש, מירי רגב תעזוב את הטקס

שבוע הספר בככר רבין תל אביב 7 ביוני 2017. ראובן קסטרו
"העירום מנוגד לערכים הבסיסיים של מדינת ישראל". רגב בשבוע הספר, השבוע/ראובן קסטרו

בהמשך, מתח מנדלבליט ביקורת על התנהלותה של רגב, וטען כי יצרה מצג שווא שבו נדמה כאילו היה בסמכותה לשלול את תקציב המופעים. "מובן כי שרת התרבות יכולה להתבטא בנושא זה באופן ציבורי ולהביע את עמדותיה כחלק בלתי נפרד משיח ציבורי לגיטימי ומותר. עם זאת, נדרשת זהירות ותשומת לב באבחנה בין הבעת עמדה אישית או ציבורית כנבחרת ציבור שהינה ודאי לגיטימית, לבין יצירת מצג לפיו פניות השרה המבקשות למנוע אירועי תרבות בשל תוכנם נאמרות 'בתפקיד'", נכתב.

"כך, הנחייתה האופרטיבית של השרה בנוגע להוצאת מופעים הכוללים עירום מהמסגרת הממומנת של הפסטיבל, והדרישה למנהלים הפסטיבל להימנע מלהגיש בקשות תמיכה עבור יצירות אלה למשרד, נאמרה לכאורה מכוח תפקידה וסמכותה של השרה. זאת, באופן שנושא בחובו מצג שווא ומסר מטעה אודות אפשרויות השפעה כביכול על התקצוב לו זכאי הפסטיבל בגין התערבות מיניסטריאלית בתכנים. והכל בשעה שאין לה לשרת התרבות הסמכות למנוע מימון בתחום התרבות מחמת תוכן היצירות".

לסיום, כתב מנדלבליט: "למותר להכביר במילים על האפקט המצנן על חופש הביטוי בתחום התרבות והאומנות, בו קיימת חשיבות מיוחדת לשימורו של מרחב חופשי המאפשר שיח פלורליסטי והצגה של דעות רבות ומגוונות, שיש לפניות כאמור. ]...] נוכח האמור, פנייתה של שרת התרבות אל מארגני הפסטיבל נעדרת תוקף משפטי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
פינדורמה. Sammi Landweer,
המופע "פינדורמה"/Sammi Landweer

לפני שבועיים שלחה רגב מכתב אל אייל שיר, מנכ"ל פסטיבל ישראל, ובו הביעה התנגדות למימון מצד המשרד של מופעים בפסטיבל שכוללים עירום מלא. השרה טענה כי מופעים אלה "מנוגדים ופוגעים בערכים הבסיסיים של הציבור הישראלי ושל מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית וברגשותיהם של אוכלוסיות רחבות". היא ביקשה להוציא את מופעים אלה מהמסגרת הממומנת של פסטיבל ישראל.

אין זו הפעם הראשונה שבה היועץ המשפטי מודיע לרגב כי הניסיונות שלה להשפיע על תכנים נעשים בחוסר סמכות. בשבוע שעבר נערכה ישיבה בין בכירים במשרדי המשפטים והתרבות, בהשתתפות השרה, היועץ המשפטי לממשלה והמשנה שלו עו"ד דינה זילבר בנוגע לסוגיית המימון של מוסדות תרבות.

אביחי מנדלבליט מזכיר הממשלה. מרק ישראל סלם / ג'רוזלם פוסט, מערכת וואלה! NEWS
הסמכות לשלילת מימון רק בידי שר האוצר. מנדלבליט/מערכת וואלה! NEWS, מרק ישראל סלם / ג'רוזלם פוסט

זילבר דרשה מרגב שתפסיק להתבטא בציבור ולשלוח מכתבים בכל הנוגע לסוגיות מימון, שכן הסמכות המשפטית בנושא אינה בידיה. הדיון הסלים והסתיים בחילופי צעקות בין רגב לזילבר. "אף אחד לא ימנע ממני לומר אמירות ערכיות ציבוריות", צעקה רגב בשלב מסוים בדיון הסוער.

בסיום הישיבה אמר היועץ כי נושא חופש הביטוי מאוד רגיש. לדבריו, צריך להיזהר שלא לצאת עם אמירות בחוסר סמכות לגבי פיקוח על תכנים של יצירות, שלא מתוקף העילות המצומצמות הקבועות בחוק, שמשתמעת מהם הנחיה שיוצרת "אפקט מצנן". הוא ביקש שלא לצאת עם אמירות כאלה. לדבריו, "ככל שיצאו, נבהיר ציבורית שזה בחוסר סמכות".

ככלל, שרת התרבות אינה מחזיקה בסמכות לשלול או להפחית תמיכות בשל תוכנן של יצירות, אלא הדבר מצוי בסמכות שר האוצר. זאת, ביחס לעילות המוגבלות שקבועות בחוק יסודות התקציב, ובהתאם לנוהל שקיים במשרד האוצר שהשרה נדרשת לפעול על פיו.

(עדכון ראשון: 14:17)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully