וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרסום ראשון: עימות סוער בין רגב למשנה ליועמ"ש - "אלחם על חופש הביטוי שלי"

דיון על סוגיות מימון בין בכירים במשרדי המשפטים והתרבות הסלים לחילופי צעקות בין המשנה ליועמ"ש זילבר לשרה רגב. זילבר דרשה מרגב להפסיק להתבטא בנושא, ואילו השרה השיבה בזעם: "אף אחד לא יעצור אותי". בסיום הדיון ביקש היועמ"ש מרגב לא לצאת עוד עם אמירות כאלה

צילום: אלי סבתי

עימות חריף התחולל היום (ראשון) בדיון שנערך בין בכירים במשרדי המשפטים והתרבות, בהשתתפות שרת התרבות מירי רגב, היועץ המשפטי לממשלה עו"ד אביחי מנדלבליט והמשנה שלו עו"ד דינה זילבר. שיאו של הדיון הגיע בחילופי צעקות בין רגב לזילבר. "אף אחד לא ימנע ממני לומר אמירות ערכיות ציבוריות", זעקה רגב בשלב מסוים בדיון הסוער.

הצדדים דנו בסוגיית המימון של מוסדות תרבות ובשאלת חופש המימון ברקע קריאותיה של רגב לשלול מימון מתיאטראות שמעלות הצגות שמאדירות מחבלים או פסטיבלים שנותנים במה למופעי עירום. זילבר דרשה מרגב שתפסיק להתבטא בציבור ולשלוח מכתבים בכל הנוגע לסוגיות מימון, שכן הסמכות המשפטית בנושא אינה בידיה.

זילבר אף פנתה למנדלבליט ודרשה ממנו "למנוע ממנה להתבטא בנושא". לטענת זילבר, להתבטאויותיה של רגב יש "אפקט מצנן על עולם התרבות" שגורם לאמנים ומוסדות תרבות לצנזר עצמם. רגב הגיבה בזעם ולדברי גורמים שהיו נוכחים בדיון השתיים החלו לצעוק זו על זו. רגב אמרה שהמצב המשפטי "אמנם לא מאפשר לי לאכוף את זה אבל אם אני מתנגדת להאדרת מחבלים אני אגיד את זה". היא הוסיפה: "אני אלחם על חופש הביטוי שלי ואף אחד לא ימנע ממני לומר אמירות ערכיות ציבוריות". רגב התרעמה שכשזה נוגע לשרים "פתאום אין חופש ביטוי", והצהירה: "אמשיך לומר את מה שיש לי".

לקריאה נוספת:
מהומה בפתיחת פסטיבל ישראל: נאומה של השרה רגב נקטע בשריקות בוז
השרה רגב: "לא מתכוונת לממן מופעי עירום מתקציב המדינה"
היועמ"ש לרגב: ביטול אירועים בגלל תוכנם – פגיעה בחופש הביטוי

מירי רגב בפתיחת פסטיבל ישראל. מגד גוזני
התקבלה בשריקות בוז. רגב בפסטיבל ישראל, בשבוע שעבר/מגד גוזני

שרת התרבות אינה מחזיקה בסמכות לשלול או להפחית תמיכות בשל תוכנן של יצירות, אלא הדבר מצוי בסמכות שר האוצר. זאת, ביחס לעילות המוגבלות שקבועות בחוק יסודות התקציב, ובהתאם לנוהל שקיים במשרד האוצר שהשרה נדרשת לפעול על פיו.

בסיום הישיבה אמר היועץ כי נושא חופש הביטוי מאוד רגיש. לדבריו, צריך להיזהר שלא לצאת עם אמירות בחוסר סמכות לגבי פיקוח על תכנים של יצירות, שלא מתוקף העילות המצומצמות הקבועות בחוק, שמשתמעת מהם הנחיה שיוצרת "אפקט מצנן". הוא ביקש שלא לצאת עם אמירות כאלה. לדבריו, "ככל שיצאו, נבהיר ציבורית שזה בחוסר סמכות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
דינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה. פורום קהלת, מערכת וואלה! NEWS
"אפקט מצנן על עולם התרבות". עו"ד זילבר/מערכת וואלה! NEWS, פורום קהלת

זו אינה פעם ראשונה שהמשנה ליועץ המשפטי לממשלה מבקשת מהשרה לחדול מהקריאות למימון. "דרישת שרת התרבות מירי רגב מרשויות מקומיות, לקרוא מראש מחזות או לבחון תכנים כדי למנוע קיום אירועים שתוכנם לא הולם לטענת השרה, אינה חוקית", קבעה עו"ד זילבר, במענה לפניית האגודה לזכויות האזרח.

"מדובר בהצטברות מדאיגה של מקרים, המעבירים מסר בעייתי כי פעילותם של מוסדות התרבות והיוצרים נבחנת כל העת תחת עינה הפקוחה של המדינה, כי הם נתונים לפיקוח וניטור מתמידים מטעם השלטון – בחינה היורדת לשורשו של חופש הביטוי", כתבה עו"ד זילבר בתשובתה לאגודה לזכויות האזרח.

רגב בפסטיבל ישראל: "עירום מלא במופע תרבות פוגע בכבוד האדם"

הניסיון האחרון של רגב להשפיע על תכנים המועלים באירועי תרבות ובמוסדות תרבות הזכאים למימון ציבורי היה התנגדותה למופעי עירום שנכללים בפסטיבל ישראל. ביום שלישי האחרון שלחה רגב מכתב אל אייל שיר, מנכ"ל פסטיבל ישראל, ובו הביעה התנגדות למימון מצד המשרד של מופעים בפסטיבל שכוללים עירום מלא.

פינדורמה. Sammi Landweer,
המופע "פינדורמה" שיעלה בפסטיבל ישראל וכולל עירום מלא. העלה את חמתה של רגב/Sammi Landweer

השרה טענה כי מופעים אלה "מנוגדים ופוגעים בערכים הבסיסיים של הציבור הישראלי ושל מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית וברגשותיהם של אוכלוסיות רחבות". היא ביקשה להוציא את מופעים אלה מהמסגרת הממומנת של פסטיבל ישראל.

בעקבות אמירותיה התקבלה רגב בקריאות בוז בפסטיבל ישראל שנפתח ביום חמישי. עם זאת, רגב המשיכה בדבריה והזכירה שוב את התנגדותה ל"מימון יצירות הפוגעות בציבור, במדינת ישראל ובערכי היסוד שלה", כדבריה. בהתייחסה למופעים הכוללים קטעי מחול בעירום, פנתה רגב לקהל: "היו ישרים עם עצמכם, כולכם כמוני, יודעים היטב לעשות את האבחנה בין ציור בגלריה, פסל בתערוכה, סצנה חושפנית בסרט או בהצגה - לבין מופע שהשפה האמנותית שלו היא כולה עירום, שכולו פולחן לגוף האדם העירום... עירום מלא המוצג לראווה, במרכזו של מופע תרבות, הוא בעיני רבים מעשה שאינו תרבותי בעליל, ואף פוגע בכבוד האדם ובצלמו". קריאות בוז רמות נשמעו למשמע הדברים והביאו להפסקת הנאום. רגב פנתה אל המוחים: "זכותי לומר את מה שאני מאמינה, ולא ארד מהבמה עד שאומר את דבריי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully