וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ מאשים את איראן בפיגוע: "מי שמקדם טרור - מסתכן בטרור"

7.6.2017 / 23:36

נשיא ארה"ב הביע צער על מותם של 13 בני האדם שנהרגו בשתי המתקפות הקטלניות בטהראן, אך הבהיר כי "מדינות שמממנות טרור לוקחות סיכון". סגן ראש המועצה לביטחון לאומי באיראן מסר כי המחבלים הם "תושבי איראן שהצטרפו לדאעש"

עריכת וידאו:ניר חן

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הגיב בצער הערב (רביעי) על הפיגועים הקטלניים בטהראן – אך האשים את המדינה עצמה באירועים. "אנחנו מתאבלים ומתפללים למען הקורבנות התמימים של מתקפות הטרור באיראן ולמען העם האיראני, שעובר תקופה מאתגרת כל כך. אנחנו מדגישים כי מדינות שמממנות טרור מסתכנות בנפילת קורבן לרשע שהן מקדמות", נמסר בהצהרה רשמית מטעמו של הנשיא.

מנגד, משמרות המהפכה באיראן האשימו את ערב הסעודית במתקפה המשולבת והבטיחו לנקום "בטרוריסטים ובתומכיהם". בהודעת משמרות המהפכה נמסר כי "מתקפת הטרור התרחשה רק שבוע אחרי הפגישה בין נשיא ארצות הברית למנהיגים שתומכים בטרוריסטים. העובדה שדאעש קיבל אחריות מוכיחה כי הם היו מעורבים במתקפה הברוטאלית".

עוד בוואלה! NEWS:
משמרות המהפכה: סעודיה אחראית לפיגוע בטהראן, ננקום בטרוריסטים
מכה בלב המשטר האיראני: דאעש העביר את המלחמה ב"כופרים" לשטחם
12 הרוגים במתקפה המשולבת בטהראן; דאעש פרסם תיעוד מהפרלמנט

לא להסכם האקלים - טראמפ הודיע כי ארה"ב פורשת מהסכמי פריז. רויטרס
"מתאבלים ומתפללים". טראמפ/רויטרס

הערב עלה ל-13 מניין ההרוגים בפיגועים, שאירעו בבניין הפרלמנט בבירה ובקברו של מנהיג המהפכה האסלאמית רוחאללה חומייני, ומניין הפצועים עומד על יותר מ-40. לדבריו של סגן ראש המועצה לביטחון לאומי באיראן המחבלים הם אזרחי המדינה. "לגבי זהות התוקפים, הם היו מאזורים שונים באיראן והצטרפו לארגון דאעש", אמר.

ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) קיבל אחריות על המתקפה הנדירה באיראן, הנהנית מיציבות רבה יותר משכנותיה באזור, אך המשמרות סבורות כי היה זה תכנון של הממלכה הסונית. ואולם, שר החוץ עאדל אל-ג'ובייר, שנמצא בברלין, אמר כי הוא לא יודע מי אחראי למתקפה וכי אין הוכחה לכך שגורמים סעודיים היו מעורבים. הוא טען שארצו מגנה טרור בכל מקום.

שעות אחרי סיום המתקפה, פרסם דאעש הודעה נוספת שבה הזהיר מפני מתקפות נוספות. בהודעה נאמר כי חמישה לוחמים השתתפו במתקפה על הפרלמנט ועל קברו של חומייני בטהראן, וכי הם השתמשו ברובים, ברימוני יד ובחגורות נפץ. "החליפות לא תהסס לשפוך את דמם של השיעים באיראן עד שחוקי השריעה לא ייושמו", נמסר מדאעש.

sheen-shitof

פנינת הבלקן

כל מה שצריך לדעת על נופש בקרואטיה - במחיר הכי משתלם

בשיתוף חברת התעופה הלאומית הקרואטית
אנשים בורחים מהפלמנט האיראני במהלך התקפה במרכז טהראן, 7 ביוני 2017. רויטרס
אנשים בורחים מבניין הפרלמנט בטהראן/רויטרס
אנשי כוחות הבטחון האירניים רצים בזמן מתקפת הירי בטהרן, 7 ביוני 2017. רויטרס
כוחות הביטחון בזירת הפרלמנט/רויטרס

במתקפה המשולבת, שהחלה בשעות הבוקר, הסתערו ארבעה מחבלים מחופשים לנשים על הפרלמנט, כשהם חודרים את מערך האבטחה הגדול במקום. כעבור כחצי שעה, תקפו שני מחבלים נוספים את קברו של מנהיג המהפכה האסלאמית. אחד מהם התפוצץ בכניסה למתחם ואילו השני חוסל בידי כוחות הביטחון.

רק כעבור כחמש שעות הסתיימה המתקפה במג'לס, שאליו הגיעו כוחות ביטחון רבים. מסוקים חגו בשמי האזור וצלפים נפרסו במבנים סמוכים, עד שהרשויות הודיעו כי התקרית תמה וכי ארבעת המחבלים חוסלו. במהלך האירוע, פרסמה סוכנות הידיעות של דאעש סרטון מתוך הפרלמנט, ובו נראה אחד המחבלים יורה לעבר גופה.

בעלות בריתה של איראן, בהן רוסיה, חיזבאללה וגם קטאר, גינו את הפיגועים, כמו גם מדינות במערב. מחלקת המדינה בוושינגטון מסרה כי "אין לטרור מקום בעולם מתורבת ושלו".

כתם דם בזירת הירי בבניין הפרלמנט, 7 ביונ י 2017. רויטרס
דם על מבנה הפרלמנט בטהראן/רויטרס
שוטרים בזירה לאחר  מתקפת הירי בטהרן, 7 ביונ י 2017. AP
טהראן, היום/AP

בשל חדירתם של מחבלים לאחד מסמלי השלטון המאובטחים ביותר, ספג הנשיא רוחאני ביקורת מצד גורמים ביטחוניים. "האווירה מתוחה, זאת מכה עבורו", אמר גורם רשמי שביקש להישאר בעילום שם. "איך ארבעה חמושים מצליחים להיכנס לפרלמנט, שבו יש אבטחה כבדה?", תהה הגורם.

בהצהרה שמסר רוחאני הוא אמר כי "הפיגועים היום בטהראן יגרמו לרפובליקה האסלאמית להיות נחושה יותר במאבק נגד הטרור האזורי, הקיצוניות והאלימות". לדבריו, "נוכיח פעם נוספת שנמחוץ את מזימות אויבינו בלכידות ובעוצמה גדולה יותר".

שוטרים בזירה לאחר  מתקפת הירי בטהרן, 7 ביונ י 2017. AP
טהראן, היום/AP
אנשי כוחות הבטחון האירניים רצים בזמן מתקפת הירי בטהרן, 7 ביונ י 2017. רויטרס
איראן/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully