וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תגלית מדעית מרעישה בקישון: צמח מים שנכחד לפני יובל אותר באזור

24.5.2017 / 16:05

דו-חי הנמצא בסכנת הכחדה וצמח מים שנעלם לפני יותר מחמישה עשורים נמצאו בסמוך לבתי הזיקוק בחיפה. ברשות נחל הקישון חוגגים, אך לא מבלי חשש כבד לשימורם נוכח ההרס בגוף המים שבו נמצאו

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
צמח רופיית הים, שנמצא באגן נחל הקישון/מערכת וואלה!, צילום מסך

תגלית מרגשת באגן נחל הקישון: צמח מים שנכחד מאגן הקישון לפני מעלה מחמישה עשורים נמצא לאחרונה בסקר אקולוגי במפרץ חיפה. במסגרת הסקר, אותר גם טריטון הפסים, דו חי הנמצא בסכנת הכחדה קריטית. ברשות נחל הקישון חגגו את הממצאים המרגשים של צמח מי המלחות רופיית הים ובעל החיים הנדיר. הגילוי הגיע בתזמון מושלם, לקראת יום המגוון הביולוגי הבינלאומי שצוין ביום שני האחרון.

הסקר האקולוגי עסק באוכלוסיית טריטון הפסים, ובמסגרתו נתגלו ראשנים של הדו-חי בתעלת ניקוז סמוכה לבתי הזיקוק ולמקורות תעשייתיים נוספים. הם נמצאו במים בעלי רמת מליחות הגבוהה ככל הנראה פי 2.5 מהרמה המקסימלית שבה תועדו הטריטונים אי פעם בישראל.

במסגרת הסקר נתגלה באופן בלתי צפוי גם רופיית הים סמוך לבתי הזיקוק ולתחנת הרכבת לב המפרץ, מה שריגש את האקולוגים ואנשי רשות הנחל, העמלים כבר שנים בשיקום החורבות שהותירו שפכי התעשיות באזור.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"ייתכן שהטריטונים הסתגלו למליחות גבוהה". טריטון הפסים/מערכת וואלה!, צילום מסך

"הטבע לא מפסיק להפתיע הרבה פעמים. משתרשת ההנחה שבעל חיים מסוים חי בתנאים מסוימים, ולפתע מתגלה כי הוא מסוגל לחיות בתנאים קיצוניים יותר מאלה שידענו עליהם עד אז", הסביר לוואלה! NEWS ד"ר אלדד אלרון, אקולוג ועורך הסקר. "היכולת של הטריטון לשרוד במקומות שבהם יש שינויים שנגרמים מפעילות אדם נמוכה מיכולתם של דו חיים אחרים כמו צפרדע הנחלים או האילנית המצויה. יכול להיות שאוכלוסייה של טריטונים הסתגלה למליחות הגבוהה עוד דורות קודם, אלא שעד היום לא תועד מצב כזה".

בדוח הסקר ציין ד"ר אלרון כי "נתון מפתיע הוא מליחות המים הגבוהה בה התקיימו הראשנים של הטריטון (10,112 מיקרוסימנס) שלרוב מצויים בגופי מים שהמוליכות החשמלית אינה עולה בהם על 4000 מיקרוסימנס לסנטימטר".

התיעוד האחרון של צמח רופיית הים באגן הקישון בספרות המקצועית היה ב-1965. בשנת 2011 עדכנו מחברי "הספר האדום", המגדיר את מיני הצמחים הנמצאים בסכנת הכחדה בישראל, כי רופיית הים נכחדה מאזור הקישון. תפוצת הצמח בארץ נמצאת בנסיגה, וכיום ידועים רק עוד חמישה אתרים בלבד שבהם נמצא מין זה: חוף הכרמל, מישור החוף הדרומי, בקעת הירדן, ים המלח והערבה. רמת המליחות של גוף המים בו נמצאה רופיית הים בסקר האחרון, היא של כמחצית ממליחות מי הים, ונחשבת גבוהה מאוד ביחס למים מתוקים.

בתי הזיקוק בחיפה, פברואר 2016. ערן גילווארג
הממצאים התגלו סמוך לבתי הזיקוק/ערן גילווארג

"צמח זה נמצא לרוב בגופים של מלחה (מים מלוחים – ע"ח) והוא משמש מקום מסתור ומצע התיישבות לחסרי חוליות", הסביר ד"ר אלרון. "זה צמח נדיר שהלך ונעלם מהנופים בגלל הפגיעה הגדולה במלחות בארץ. הופתעתי לגלות בגוף המים, שאותו לא הכרתי, מרבדים של הצמח, שכן ציפיתי לגוף מים מתוק. תגלית מפתיעה נוספת הייתה שרופיית הים הייתה הצמח היחיד שכיסה את כל הקרקעית. יתר הצמחייה הייתה על הגדות או בשולי גוף המים".

למרות השמחה מגילוי "הבן האובד" של מלחת הקישון, ברשות נחל הקישון הוסיפו בצער כי גוף המים שבו נצפתה רופיית הים עתיד אף הוא להיעלם. ברשות הסבירו כי גוף המים צפוי ליהרס ולהיקבר תחת תשתיות הרכבת הקלה, המתוכננת בין חיפה לנצרת ונמצאת כבר כעת בשלבי תכנון וסקר מתקדמים. על כן, נערכים ברשות לשימור פרטים מהמין ההולך ונעלם בגן הבוטני לשימור צמחי מלחת הקישון שהוקם על ידיה בשיתוף עם מכללת אורנים.

"בגלל לחצי הפיתוח לאורך מישור החוף בישראל נדחקים ונעלמים בתי הגידול הייחודים שהיו כאן", סיכמה שרון ניסים, מנכ"לית רשות נחל הקישון. "גילוי רופיית הים מעלה מחדש את חשיבות שימור בתי הגידול הלחים בישראל, בפרט מה שנותר ממלחת הקישון. בעתיד מתכננת רשות נחל הקישון להשיב פרטים של הצמח לפארק מורד הקישון, כמו גם של צמחי מלחה שונים ובכך לשקם ולשמר בית גידול ייחודי זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully