וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדרקון ממשחקי הכס והכובע של הארי פוטר: 10 החיות המדהימות שהתגלו השנה

24.5.2017 / 12:29

מתוך 18 אלף מינים חדשים של בעלי חיים שנמצאו בשנה האחרונה, חוקרים קיבצו רשימה של המפתיעים ביותר, החל מעכביש עם כובע מכשפה לחרק עם 4 איברי מין

esf

רשימת מיני בעלי החיים החדשים של 2017 כוללת בין היתר גם חרק ורוד בצורת עלה ועגבנייה שמדממת כשחותכים אותה. מאז הרשימה הקודמת, שפורסמה לפני כמעט עשור, נמצאו כ-200 אלף מינים חדשים. על אף שהכמות נשמעת מכובדת, מומחים טוענים שקצב החיפושים האיטי שלהם מביא לכך שאנחנו מפספסים מינים רבים שנכחדים להם מדי יום מבלי שנדע.

הרשימה שנערכה ע"י המכון לחקר סביבתי של המכללה למחקר סביבתי באוניברסיטת ניו יורק כוללת ארבעה מינים שנמצאו באסיה (הודו, אינדונזיה, לאוס ומלזיה). אחרים ברשימה מגיעים ממקסיקו, ארה"ב, ברזיל, קולומביה, אוסטרליה ופפואה גינאה החדשה. מנהל המכללה, ד"ר קוונטין ווילר אמר: "אלה היו חדשות מעולות אלמלא המשבר הביולוגי והעובדה שאנחנו מאבדים מינים מהר יותר מהזמן שלוקח לנו לגלות אותם". הוא הוסיף: "שיעור ההכחדה הוא פי אלף מהיר יותר מאשר בעידן הפרהיסטורי. אם לא נאיץ את חקר המינים והזנים, אנו נסתכן בכך שלעולם לא נזכה להכיר מיליונים של מינים וזנים ולא נלמד את הדברים המדהימים והשימושיים שהם יכולים ללמד אותנו".

ד"ר ווילר טוען שהגורם המשמעותי ביותר שמביא להכחדה הוא (כמובן) אנחנו - בני האדם. "אנחנו משנים מערכות אקולוגיות, משפיעים על המגוון הביולוגי ומזהמים את המים שלנו", הוא אמר, "מכל ההשלכות ההרסניות של שינויי אקלים, אף אחת מהם אינה מסוכנת יותר מהכחדת מינים".

ועדת הטקסונומיה של האוניברסיטה בוחרת מדי שנה את 10 המינים החדשים המובחרים ביותר והרשימה מתפרסמת מדי שנה ב-23 במאי כדי לציין את חגיגות יום הולדתו של קארל לינאוס, זואולוג שוודי ומייסד שיטת המיון המדעית המודרנית לעולם החי. אלה עם עשרת הגדולים שלהם:

1. עכביש "מצנפת המיון" של הארי פוטר

עכביש מצנפת המיון. SUMUKHA J. N, עיבוד תמונה
עכביש "מצנפת המיון"/עיבוד תמונה, SUMUKHA J. N

העכביש התגלה במרכז הרי הגהט המערביים שבקארנאטקה, הודו, ע"י צוות חוקרים בראשותו של הארכנו-נטורליסט ג'אווד אחמד. דמיונו של העכביש למצנפת המיון מהסרט "הארי פוטר" העניקו לו את שמו המקורי של בעל הכובע, פרופסור גודריק גריפינדור, אחד מארבעת מייסדי הוגוורטס. ג'יי קיי רולינג, מחברת סדרת ספרי הארי פוטר, צייצה לחוקרים כדי לברך אותם על הגילוי.

אורכו של האריוביקסיה גריפינדורי פחות מ-2 מ"מ, הוא לילי, בונה רשת קורים אנכית בצורת כדור ומסווה עצמו במהלך היום בקלות בעלים יבשים ומתים. צורת העכביש וצבעו מאפשר לו לחקות את מראה העלים המתים כדי שטורפים לא יבחינו בו.

עוד באותו נושא

הציפור המקורקעת עתיקה משחשבנו: פינגוויני-ענק חיו בעידן הדינוזאורים

לכתבה המלאה
עכביש מצנפת המיון. SUMUKHA J. N., מערכת וואלה! NEWS
אורכו פחות מ-2 מ"מ/מערכת וואלה! NEWS, SUMUKHA J. N.
עכביש מצנפת המיון. SUMUKHA J. N., מערכת וואלה! NEWS
מסווה עצמו בעלים יבשים ומתים/מערכת וואלה! NEWS, SUMUKHA J. N.

2. חרגול עלה ורוד

חרגול עלה ורוד. PETER KIRK, וואלה! כיף
החרגול המשונה מסווה עצמו בעלים/וואלה! כיף, PETER KIRK

החרגול נמצא במלזיה כשחוקרים חיפשו אחר טרנטולות ונחשים בבורניאו. הוא נקרא אולופופילום קירקי על שם הצלם שצילם אותו, פיטר קריק. הזכר ירוק והנקבה ורודה, הוא משתמש בצבעו כדי להסוות עצמו בעלים ומגיע לאורך של 40 מ"מ. מאחר שהוא נמצא באזור מוגן, לא ניתן היה ללכוד אותו או לאסוף דגימות שלו לצורך מחקר.

חרגול עלה ורוד. PETER KIRK, וואלה! כיף
ראשו של החרגול/וואלה! כיף, PETER KIRK
חרגול עלה ורוד. PETER KIRK, וואלה! כיף
רגליו דמויות עלה/וואלה! כיף, PETER KIRK

3. גרסילימוס רדיקס - חולדת שורש סולאווסי

חולדת שורש סולאווסי. KEVIN ROWE, MUSEUMS VICTORIA, צילום מסך
חולדת שורש סולאווסי/צילום מסך, KEVIN ROWE, MUSEUMS VICTORIA

במה שנראה כמו היפוך אבולוציוני, חולדת השורש הסולאווסי שהתגלתה באי סולאווסי שבאינדונזיה, אוכלת גם צמחים ושורשים וגם בעלי חיים, מה שהופך אותה לייחודית בקרב משפחתה. משמעות שמה, גרסילימוס רדיקס, בלטינית הוא "שורש". היא קטנה ודקה, בעלת פרווה חומה-אפורה, אוזניים מעוגלות וזנב דליל בשיער. שבעה מינים חדשים של מכרסמים נמצאו מאז 2012, דבר שמגביר את הסיכוי למצוא מיני עכברים נוספים באי האינדונזי.

חולדת שורש סולאווסי. KEVIN ROWE, MUSEUMS VICTORIA, צילום מסך
החולדה שאוכלת הכל/צילום מסך, KEVIN ROWE, MUSEUMS VICTORIA

4. מרבה רגליים עם 414 רגליים ו-4 איברי מין

מרבה רגליים עם 414 רגליים. Wikimedia Commons, צילום מסך
414 רגליים/צילום מסך, Wikimedia Commons

מרבה הרגליים Illacme tobini התגלה ב-2016 במערות השיש בפארק הלאומי סקויה שבאזור הרי סיירה בקליפורניה. יש לו 414 רגליים, 200 בלוטות ארס ולא פחות מארבעה איברי מין. הוא מכוסה בשערות ארוכות, יכול לייצר משי ובעת הצורך יכול להפוך 4 מרגליו לאיברי מין.

בלוטות הארס הרבות שלו, ובהן רעל כימי, נועדו להרתיע טורפים. אורכו מגיע ל-20 מ"מ, הוא חסר עיניים וחי בסדקים זעירים ובסדקים מתחת לפני הקרקע. אם שאלתם, מרבה הרגליים עם הכי הרבה רגליים שנמצא עד היום הוא ה-Illacme Plenipes, מאותה משפחה, שהתגלה לראשונה ב-1928 ויש לו לא פחות מ-750 רגליים.

מרבה רגליים עם 414 רגליים. ZooKeys, צילום מסך
4 מרגליו יכולות להפוך לאיברי מין/צילום מסך, ZooKeys

5. נמלת הדרקון ממשחקי הכס

נמלת הדרקון. MASAKO OGASAWARA, וואלה! כיף
נמלה קוצנית במיוחד/וואלה! כיף, MASAKO OGASAWARA

חוקרים ממכון אוקינאווה ללימודי מדע וטנוכלוגיה קיבלו השראה מסדרת הטלוויזיה "משחקי הכס" וקראו למין הנמלים החדש שגילו בשם דרוגון, שמו של אחד הדרקונים בסדרה. הקוצים הגדולים של הנמלה שנמצאה לאחרונה ביערות הגשם הטרופיים של פפואה גינאה החדשה, נועדו להגנה מפני טורפים - אך לא רק. בעזרת טכנולוגיית הדמיה חדשנית נמצא שבתוך הקוצים יש שרירים, כך שהנמלות החסונות נעזרות בשרירים כדי לתמוך בראשן הגדול במיוחד.

נמלת הדרקון. MASAKO OGASAWARA, וואלה! כיף
נמלת הדרקון עם הראש העצום יחסית לגופן/וואלה! כיף, MASAKO OGASAWARA
נמלת הדרקון. MASAKO OGASAWARA, וואלה! כיף
רואים את הדמיון?/וואלה! כיף, MASAKO OGASAWARA

6. טחן "מלך המים המתוקים"

טחן מלך המים המתוקים. MARCELO R. DE CARVALHO, מערכת וואלה! NEWS
טחן גדול עם נקודות נמצא בנהר בברזיל/מערכת וואלה! NEWS, MARCELO R. DE CARVALHO

טחן "הפוטמוטריגון רקס" זכה לכינוי מלך המים המתוקים בזכות גודלו המרשים והעובדה שהוא נמצא בנהר מים מתוקים בטוקנטינס, ברזיל - והוא בין המינים היחידים שנמצא שם ולא בשום מקום אחר על פני הכדור שלנו. הטחן שנמצא מגיע לאורך של 1.10 מטרים ובני משפחתו הגדולים יותר צפויים להגיע למשקל של עד 20 ק"ג. צבעו שחור עד שחור-חום ועל גבו נקודות צהובות עד כתומות בגדלים שונים.

טחן מלך המים המתוקים. MARCELO R. DE CARVALHO, מערכת וואלה! NEWS
זכה לכינוי מלך בזכות גודלו וייחודו/מערכת וואלה! NEWS, MARCELO R. DE CARVALHO

7. הנדל האמפיבי הראשון

נדל עצום וארסי. SIRIWUT, EDGECOMBE AND PANHA, מערכת וואלה! NEWS
יצור מהסיוטים שלכם/מערכת וואלה! NEWS, SIRIWUT, EDGECOMBE AND PANHA

הסקולופנדרה קטרקטה נמצא בדרום מזרח אסיה. אורכו מגיע ל-20 ס"מ, הוא ארסי ונכון לכתיבת שורות אלה הוא הנדל האמפיבי (חי לסירוגין במים וביבשה) הראשון שנמצא. הוא שוחה בעוצמה כמו צלופח, צבעו ירקרק-שחור ויש לו 20 זוגות של רגליים ארוכות. הוא מסייר במים בלילות כדי לצוד יצורים מימיים ואמפיביים. החוקר שגילה אותו הוא ג'ורג' בקלוני ממוזיאון היסטורית הטבע שבלונדון, כשטס לירח דבש בתאילנד. החוקר סיפר שהופתע לפגוש ביצור "המחריד למראה" מתחבא מתחת לסלע - אך כשזה הבחין בו הוא ברח אל מתחת לאחד הסלעים באזור. שמו, קטרקטה, מגיע מהמילה הלטינית "מפל".

נדל עצום וארסי. SIRIWUT, EDGECOMBE AND PANHA, מערכת וואלה! NEWS
שוחה במים כמו צלופח/מערכת וואלה! NEWS, SIRIWUT, EDGECOMBE AND PANHA

8. העגבנייה המדממת

העגבנייה המדממת. JASON T. CANTLEY, מערכת וואלה! NEWS
מורידה "דם" בחיתוך/מערכת וואלה! NEWS, JASON T. CANTLEY

עגבניות בוש סולנום אוסיקראונטם "מדממות "כשחותכים אותן. שמן נבחר ע"י 150 תלמידי מדעי החיים בכיתות ז' בפנסילבניה (אוסיקראונטם פירושו עצם מדמם). ייחודן בנוזל האדום שיוצא מהן בעת החיתוך. הצמח הוא שיח זקוף שגדל לגובה של 2 עד 3 מטרים. לעומתו, הפרי קטן מאוד ומגיע להיקף של 1.5 עד 2.5 ס"מ בלבד. כשחותכים אותו, החלק הבשרי של הפרי הופך מלבן-ירקרק לאדום דם. צבעם של הפירות הבוגרים משתנה מירוק לירוק כהה וחום. תוכלו למצוא אותם באזורים הטרופיים של הטריטוריה הצפונית ובקימברלי שבמערב אוסטרליה.

9. סחלב פני שטן

סחלב ראש שטן. M. KOLANOWSKA, מערכת וואלה! NEWS
סחלב עם פנים של שטן/מערכת וואלה! NEWS, M. KOLANOWSKA

הסחלב השטני, או בשמו המסובך Telipogon diabolicus, הוא בעל מבנה רבייה המשלב מאפיינים מפרחים זכריים ונקביים כאחד. יש לו דמיון בולט לפני השטן ומשם כינויו המצמרר. לצערנו, הוא נמצא בסכנת הכחדה, כי הוא קיים רק בדרום קולומביה באזור בו צפויים לבנות כביש שישפיע לרעה על בית הגידול שלו. הסחלב הוא למעשה אפיפיט – צמח שגדל על בסיס צמח אחר מבלי להיות טפיל עליו ומבלי לקיים עמו יחסי הדדיות. הוא משתמש בו כמקום לאחיזה בלבד. עד כה קיימים כ-3,600 מינים של סחלבים בקולומביה בלבד.

סחלב ראש שטן. M. KOLANOWSKA, מערכת וואלה! NEWS
הסחלב נמצא בסכנת הכחדה/מערכת וואלה! NEWS, M. KOLANOWSKA

10. תולעת הצ'ורוס

הצ'ורוס. GREG ROUSE, אתר רשמי
תולעת הצ'ורוס - עושה חשק לאכול אותה/אתר רשמי, GREG ROUSE

התולעת הוורודה המוזרה, הקרויה על שם מאפה מטוגן ספרדי, נמצאה 1,722 מטרים מתחת למים הקפואים שבמפרץ קליפורניה. היא מגיעה לאורך של 10 ס"מ, ניזונה מרכיכות כגון צדפות ונחשבת למין קדמון ופרימיטיבי. המין החדש מופיע בצבעי ורוד-כתום, יש לו פה, אין לו פי טבעת והוא בעיקר מזכיר לנו צ'ורוס.

הצ'ורוס. GREG ROUSE, אתר רשמי
פרימיטיבית שכזאת/אתר רשמי, GREG ROUSE
  • עוד באותו נושא:
  • בעלי חיים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully