וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבחירות באיראן: רוחאני הביס את יריבו השמרן וזכה בכהונה שנייה

הנשיא המכהן זכה ב-57% מהקולות, בעוד ליריבו השמרן שנחשב למועדף על המנהיג העליון הצביעו פחות מ-40% מהבוחרים. בכך, הוכרעו הבחירות כבר בסיבוב ההצבעה הראשון. שיעור ההצבעה היה כ-70%, בדומה לבחירות הקודמות

צילום: רויטרס

נשיא איראן חסן רוחאני ניצח בבחירות לנשיאות בפער גדול וזכה בכהונה שנייה – כך הוכרז היום (שבת) ברשת הטלווזיה הממלכתית במדינה. על פי הנתונים הסופיים שפרסם שר הפנים עבד אל-רזא רחמני-פזלי, לאחר ספירת 41.2 מיליון קולות הבוחרים, רוחאני זכה ב-57% תמיכה - כ-23.5 מיליון קולות - ואילו יריבו השמרן איברהים ראיסי זכה בפחות מ-40% תמיכה - כ-15.8 מיליון קולות. שני המועמדים האחרים קיבלו פחות מ-1.5% תמיכה.

עלי אסגר אחמדי, בכיר במשרד הפנים, אישר מוקדם יותר כי שיעור ההצבעה עמד על כ-70%, בדומה למערכת הבחירות הקודמת בשנת 2013 שהביאה לרוחאני את ניצחונו הראשון. עוד לפני פרסום התוצאות המלאות הבהירו גורמים איראניים הבהירו כי על פי הנתונים שבידיהים, רוחאני ניצח בפער ניכר, שימנע את הצורך בסיבוב שני על מנת להכריע את מערכת הבחירות.

עוד בוואלה! NEWS
איראן בוחרת נשיא: השופט שהוציא אלפים להורג נושף בעורפו של רוחאני
שוברות מוסכמות: נשות המועמדים באיראן סוללות את הדרך לשינוי
חיזוק לשמרנים באיראן: ראש עיריית טהראן פרש מהמרוץ לנשיאות

המועמד לנשיאות איברהים ראיסי מצביע בבחירות לנשיאות באיראן. 19 במאי 2017. AP
"הבחירות חשובות לעתידה של איראן". נשים בקלפי באיראן, אתמול/AP

שיעור ההצבעה הגבוה היטיב ככל הנראה עם הנשיא המכהן, שהתמודד בתחרות צמודה מול השופט השמרן ראיסי, בן טיפוחיו של המנהיג העליון עלי חמינאי. בשל העומס בקלפיות, וכנהוג במערכות הבחירות לנשיאות באיראן, ההצבעה הוארכה כמה פעמים, והקלפיות נסגרו רק ב-22:30 (שעון ישראל), ארבע שעות לאחר המועד המקורי.

"הבחירות חשובות לעתידה של איראן באזור ובעולם", אמר רוחאני בן ה-68 אחרי שהצביע אתמול. תומכיו חששו מאדישות בקרב בוחרים מתונים, שהתאכזבו מהשינויים האיטיים שחלו במדינה בעקבות הסכם הגרעין ההיסטורי שעליו חתם עם המעצמות. רבות מהבטחות הבחירות הקודמות של רוחאני, שכללו מתן חירויות רבות יותר עבור האזרחים, לא מומשו, אך עמדותיו המתונות ונחישותו להגיע להסכם עם המערב מיצבו אותו כמועמד המועדף על אלו בציבור האיראני שתומכים בפתיחות רבה יותר לעולם וכמהים לשיפור במצב הכלכלי והחברתי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
נשיא איראן חסן רוחאני מצביע בבחירות לנשיאות בארצו. 19 במאי 2017. AP
רבות מהבטחותיו הקודמות לא מומשו. רוחאני מצביע בבחירות, אתמול/AP

ראיסי השמרן הכריז אתמול, לאחר שהצביע, כי הוא "מכבד את תוצאות ההצבעה של העם והתוצאה תכבד אותי ואת העם", לפי סוכנות הידיעות "פארס". עם זאת, הוא הופיע מאוחר יותר במשרד הפנים בטהראן והתלונן על אי-סדרים בקלפיות. דווח על חקירות מקומיות בנוגע לבעיות בהצבעה, אולם ככל הידוע לא נפסלו קלפיות שלמות והליך ההצבעה הושלם באופן תקין.

במערכת הבחירות הקודמת לפני ארבע שנים, זכה רוחאני ביותר מפי שלושה מהקולות שלו זכה יריבו. אולם, הפעם כמה מיריביו השמרנים של רוחאני שפרשו מהמרוץ תומכים בראיסי. רוחאני החליף בשלטון את מחמוד אחמדינג'אד, שהוביל את הרפובליקה האסלאמית לבידוד בינלאומי ולמשבר כלכלי עמוק, בשל התעקשותו לפתח את תכנית הגרעין.

ראיסי, בן 58, הוא שופט ותיק שהיה בין אלו שהשיתו עונש מוות על אלפי אסירים פוליטיים עם סוף המלחמה עם עיראק ב-1988. הוא זוכה לתמיכת הממסד השמרני והצבאי, שלא ראה בעין יפה את ההתקרבות של רוחאני למערב והניסיונות שלו להחליש את כוחם הכלכלי העצום.

המועמד לנשיאות איברהים ראיסי מצביע בבחירות לנשיאות באיראן. 19 במאי 2017. AP
נחשב לבן טיפוחיו של המנהיג העליון. ראיסי בקלפי, אתמול/AP

"הצבעתי לרוחאני כדי למנוע את ניצחונו של ראיסי. אני לא רוצה ששמרן יהיה הנשיא שלי", אמרה זיבה גוהמיישי מטהראן. "חיכית בתור במשך חמש שעות כדי להצביע", הוסיפה. "אני בדרך להצביע לרוחאני. אני אוהב את מדיניות החוץ שלו. אני יודע שהוא רפורמיסט, אבל למי אכפת? מה שחשוב הוא שהוא לא ראיסי", שיתף יוסף גהאמי, עובד ממשלתי בן 43 מהעיר קרמנשה.

באופן רשמי, חמינאי אינו מביע את תמיכתו בשום מועמד, אך ביקורתו הגלויה והמרומזת כלפי רוחאני לא מותירות ספק רב לגבי זהות המתחרה המועדף עליו. עם זאת, הוא הבהיר כי לא יאפשר לאף אחד להתערב בבחירות.

(עדכון ראשון: 21:59)

המועמד לנשיאות איברהים ראיסי מצביע בבחירות לנשיאות באיראן. 19 במאי 2017. AP
תורי ההצבעה באיראן, אתמול/AP
המועמד לנשיאות איברהים ראיסי מצביע בבחירות לנשיאות באיראן. 19 במאי 2017. AP
ההצבעה באיראן, אתמול/AP
המועמד לנשיאות איברהים ראיסי מצביע בבחירות לנשיאות באיראן. 19 במאי 2017. AP
ההצבעה באיראן, אתמול/AP
המועמד לנשיאות איברהים ראיסי מצביע בבחירות לנשיאות באיראן. 19 במאי 2017. AP
ההצבעה באיראן, אתמול/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully