וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלך לעולמו פרופ' אמוץ זהבי ממייסדי החברה להגנת הטבע

13.5.2017 / 9:37

החוקר ואיש הטבע הלך לעולמו בגיל 89. פרופ' זהבי, שהקים את החברה להגנת הטבע עם שותפו עזריה אלון, עמד בראשה בשנותיה הראשונות. הוא נחשב לאבי תורת ההכבדה בטבע שאותה ביסס על מחקרו על ציפורי הזנבנים. הוא ייטמן בחצבה ביום שני

פרופ' אמוץ זהבי, ממייסדי החברה להגנת הטבע, עם זנבנים. יוסי לשם, מערכת וואלה! NEWS
אבי תורת ההכבדה. פרופ' אמוץ זהבי/מערכת וואלה! NEWS, יוסי לשם

פרופ' אמוץ זהבי, ממייסדי החברה להגנת הטבע, חוקר ואיש טבע, הלך אתמול (שישי) לעולמו והוא בן 89. פרופ' זהבי, אבי תורת ההכבדה בטבע, עמד בראש החברה להגנת הטבע בשנותיה הראשונות, ניהל את בית הספר שדה חצבה ושימש פרופסור אמריטוס במחלקה לזואולוגיה באוניברסיטת תל אביב. בשנת 2008 הוא קיבל פרס מפעל חיים על תרומתו לאיכות הסביבה. הלווייתו תתקיים ביום שני, בשעה 17:00, בחצבה.

זהבי, זואולוג וביולוג אבולוציוני, נולד בשנת 1928 והקים ב-1953 את החברה להגנת הטבע, ביחד עם עזריה אלון, שהלך לעולמו בשנת 2014 והוא בן 96. זהבי ואלון, יזמו את הקמת הארגון במטרה להקים חברה ציבורית בעלת תשתית רחבה, שתרכז את הפעילויות השונות בתחום שמירת הטבע. זהבי עמד תחילה בראש הארגון ולאחר מכן היה מזכיר החברה להגנת הטבע.

פרופ' אמוץ זהבי, ממייסדי החברה להגנת הטבע, בייבוש החולה. עמיקם שוב, מערכת וואלה! NEWS
פרופ' זהבי באגם החולה/מערכת וואלה! NEWS, עמיקם שוב

פרופ' זהבי הקדיש את מרב עבודתו המחקרית לעבודה עם ציפורי הזנבנים שבחצבה. הוא נודע בעיקר בגלל תיאוריית עקרון ההכבדה, שאותה פרסם בשנת 1975, בעקבות מחקר על הזנבנים. התיאוריה מסבירה את ההתפתחות של מאפיינים, התנהגויות או מבנים, שמסכנים את הפרט.

כך למשל, "הטווס מטפח זנב צבעוני, שעלול להקשות עליו להסתתר מפני חיות טרף. התיאוריה של זהבי גורסת שמאפיינים אלו התפתחו על ידי ברירה מינית, כאיתות לבנות המין המחוזר. ההתבלטות בשעת סכנה, הנובעת מהתכונה 'המכבידה', מהווה סימן שהפרט בטוח בעצמו. באופן פרדוקסלי, הביטחון העצמי המשודר על ידי מאפיינים אלה, מרתיע תוקפים פוטנציאליים, ומגדיל את סיכויי ההישרדות של הפרט", הוסבר בחברה להגנת הטבע.

עוד באותו נושא

"אוהב הארץ": מת מייסד החברה להגנת הטבע, עזריה אלון

לכתבה המלאה
פרופ' אמוץ זהבי, ממייסדי החברה להגנת הטבע, עם אשתו ושתי בנותיהם, 13 במאי 2017. באדיבות אוניברסיטת תל אביב, מערכת וואלה! NEWS
זהבי עם אשתו ובנותיו/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות אוניברסיטת תל אביב

ב-1980, כשזכתה החברה להגנת הטבע בפרס ישראל על תרומתה המיוחדת לטובת המדינה והחברה צוינו במיוחד מייסדיה, זהבי ואלון. ב-2008 קיבל זהבי במסגרת חגיגות שנת ה-60 למדינת ישראל פרס על מפעל חיים, בשל תרומתו לאיכות הסביבה, מטעם המשרד להגנת הסביבה. בשנותיו האחרונות חילק זהבי את זמנו בין מחקר בבית ספר שדה חצבה, שהתמקד בציפורי הזנבנים, לשהייה בביתו שבתל אביב.

"זהו יום אבל לחברה להגנת הטבע ולטבע ולסביבה בישראל", ספדה מנכ"לית החברה להגנת הטבע, איריס האן. "אמוץ היה ממעצבי דרכה של החברה להגנת הטבע ומעמודי התווך שלה, במשך שנים רבות. איש טבע, מדען, חלוץ, שהיטיב לשלב בין מחקר פורץ דרך, לבין עשייה סביבתית משמעותית לשמירת הטבע בישראל".

פרופ' אמוץ זהבי, ממייסדי החברה להגנת הטבע, מדריך. יוסי לשם, מערכת וואלה! NEWS
פרופ' זהבי מדריך מטיילים/מערכת וואלה! NEWS, יוסי לשם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully