וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כאלף נשים ב"צעדת השרמוטות" בת"א: "חוטיני הוא לא הזמנה לאונס"

12.5.2017 / 12:08

הצעדה מתקיימת ברקע שלושה תיקי אונס קבוצתי שנחקרים במשטרה. הנשים צועדות בלבוש מינימלי, כשעל גופן כתובים כינויים כמו "מופקרת" ו"פמינאצית". "אונס לא 'קורה' לאף אחת - זה לא הלבוש, לא המשקה ולא השעה שבה אישה יצאה מהבית", אמרה אחת המארגנות. "תאשימו את האנס"

עריכה: יוסי אלטר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נקודת הכינוס של הצועדות בחוף גורדון בתל אביב, הבוקר/מערכת וואלה!, צילום מסך

כאלף נשים התכנסו הבוקר (שישי) בחוף גורדון שבתל אביב לאירוע צעדת השרמוטות השנתי, שמתקיים בפעם השישית. משתתפות האירוע מוחות על אלימות מינית כלפי נשים, האשמת הקורבן ואזלת היד של המערכת מול עברייני מין. שם הצעדה נגזר מאימוץ מחדש של המושג "שרמוטה", במחאה על הטלת האשמה על אופן הלבוש של נשים אשר הותקפו מינית.

הנשים באירוע, שבו משתתפים גם כמה עשרות גברים התומכים במחאה, הגיעו ברובן בלבוש מינימלי של חזיות או גופיות קצרות וכתבו על גופן: "שרמוטות", "פמינאצית" ו"מופקרת". הן החזיקו שלטים שעליהם נכתב: "אבל מה האנס לבש?", "כואב לי הכוס מתרבות האונס" ו"ילדה בת שש לא ביקשה סקס". המפגינות קראו: "ד"ש לקסטיאל הזנאי", בהתייחס לאיש הנדל"ן אלון קסטיאל שהואשם בשורת עבירות מין ובהן אונס, "שום חוטיני הוא לא הזמנה לאונס", "די, נמאס, תאשימו את האנס" ו"תרבות האונס מתחילה במסדרונות הממשלה".

עוד בוואלה! NEWS:
שקד לוואלה! NEWS: "התקדמות במגעים עם ארה"ב על פטור מוויזות"
הורי הנער מחדרה שוחררו בזכות תמונה משפחתית בים
לאחר הפרסום בוואלה! NEWS: בוטלה טיילת על קרקע פלסטינית

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המפגינות קראו: "ד"ש לקסטיאל הזנאי"/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לא זה לא". המשתתפות מתכוננות לצעדה, הבוקר/מערכת וואלה!, צילום מסך

הצעדה השנה מגיעה ברקע שלושה תיקי אונס קבוצתי שנחקרים בחודש האחרון במשטרה, כשהבולט בהם הוא האירוע בהרצליה, שבו ארבעה צעירים חשודים כי אנסו נערה בת 17, שלושה מהם שוחררו למעצר בית לפני כשבוע. המקרה ליבה את המחאה, בעקבות אמירתה של עו"ד טלי גוטליב המייצגת את החשודים, שהזכירה בדיון את העובדה שהמתלוננת הצטלמה בחוטיני כטיעון להגנה על מרשיה.

"'שרמוטה' היא חלק מהז'רגון של האשמת הקורבן, פרקטיקה נפוצה לתקיפת נשים אחרי אונס, כדי להסביר שהן נאנסו באשמתן ולא באשמת האנס", סיפרה ג'ניפר פוליאקוב, ממארגנות המצעד. "השנה יש הרבה יותר צועדות, גם בגלל יחסי ציבור רחבים. גייסנו סכום גדול ב'הד סטארט', וגם בגלל החשד לאונס הברוטלי בהרצליה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"'שרמוטה' היא חלק מהז'רגון של האשמת הקורבן"/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הגענו להשמיע את הקול שלנו"/מערכת וואלה!, צילום מסך

פוליאקוב הזכירה את האונס הקבוצתי בקיבוץ שמרת בשנות ה-90 שזעזע את המדינה, בהתייחסה למסלול החיים של המורשעים לאחר האירוע. "זה היה לפני 20 שנה, ו'בני הטובים' מהקיבוץ המשיכו בחייהם. יש להם היום חיים וקריירות מפוארות, אבל לקורבן נהרסו החיים", אמרה. "קורבנות האונס זוכות לשיימינג ברשתות החברתיות שבוחנת איפה הן לא היו בסדר ואיך הן אשמות באונס שקרה להן. האונס לא 'קרה להן'. זה לא הלבוש, לא הדרינק שהיא שתתה ולא השעה שהיא יצאה מהבית.

"במקרה של אונס, הראיות לא נלקחות בחשבון, אלא אם קורבן האונס מעידה. קורבנות האונס חוו טראומה. הן לא יכולות לעמוד בעדות ולכן משחררים את האנסים. הנערה בת ה17 שנאנסה ונמצאת במצב נפשי קשה עד כדי אשפוז צריכה לשבת בעימות מול ארבעה גברים שאנסו אותה? איפה זה נשמע? הפרקליטה גוטליב מצאה תמונה שלה לובשת חוטיני ואמרה שזה מעיד על האופי המתירני שלה, כלומר שרמוטה. ואם היא שרמוטה - היא ביקשה את זה. נגד זה אנחנו יוצאות היום".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אף אחד לא יכול להחליט לעשות מה שהוא רוצה. הגוף שלי הוא שלי"/מערכת וואלה!, צילום מסך

שירה דרדיקמן, תלמידת תיכון שמשתתפת בקמפיין "הסכמה חופשית" ומשתתפת בצעדה, אמרה: "באנו להראות תמיכה, להראות שיש לנו נוכחות ולהשמיע את הקול שלנו. אנחנו תיכוניסטיות ויש הרבה הטרדות מיניות במערכת החינוך".

עדן, בת 18 מירושלים, הגיעה לתל אביב כדי להשתתף בצעדה והסבירה, "זה מאבק אישי שלי וזה מאבק אזרחי של כולנו". לדבריה, "זה הדבר הכי טוב שקרה לי בשנים האחרונות, להיות בטוחה ללכת איך שאני רוצה. אף אחד לא יכול להחליט לעשות מה שהוא רוצה. הגוף שלי הוא שלי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully