וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יומיים לאחר ההמלצות על קצבאות הנכות - רה"מ הקים ועדה חדשה

חודשים אחרי שעבד פרופ' זליכה על גיבוש דוח להעלאת קצבאות הנכים הודיע נתניהו כי פרופ' אבי שמחון יעמוד בראש צוות חדש שיקבע את אופן חלוקת הכספים לנכים. "ימסמסו את זה בעוד חודשים והנכים לא יראו את הכסף"

צילום: גיא והב, טי.פי.אס

ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה הערב (רביעי) על הקמת צוות שיקבע את גובה קצבאות הנכות ואת אופן חלוקתן. המהלך מתבצע יומיים לאחר שהוגשו מסקנות הצוות בראשות פרופ' ירון זליכה, לשעבר החשב הכללי באוצר, בנוגע להעלאת הקצבאות לנכים. הצוות, שהוקם בהוראת שר האוצר כחלון, הציג את המסקנות בפני כחלון, שר הרווחה כץ ובכירים נוספים במשרדי הממשלה ובביטוח הלאומי.

ההוראה התקבלה לאחר פגישה שזימן נתניהו עם שר האוצר משה כחלון, שר הרווחה חיים כץ ויושב ראש הקואליציה דוד ביטן. הצוות אמור להגיש המלצות ראשוניות בתוך כחודש. זליכה סירב להגיב לשאלה מה הצורך בעוד צוות שיגבש מסקנות לפתרון משבר הנכים, אך אמר בשיחה עם וואלה! NEWS: "זכותו של רה"מ לבחון את המלצותיי ולמען הנכים, אני רק יכול לקוות כי הוא יאמצן במהרה כפי ששר האוצר אימץ אותן".

לפי מתווה זליכה, קצבת הנכות תעלה לסכום של 4,000 שקל בארבע פעימות, בעוד שכץ הציע הערב להשוות אותה לשכר המינימום, העומד על 5,000 שקל, בארבע פעימות החל משנת 2018. לדברי כץ, "יש להביא פתרון ממשי למצוקה הכלכלית של הנכים". הוא המליץ לאשר את מסקנות זליכה בכל הקשור להקטנת המיסוי לנכים שנקלטים בשוק העבודה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"יש להביא פתרון ממשי למצוקה הכלכלית של הנכים". כץ/מערכת וואלה!, צילום מסך

גורם בארגוני הנכים הביע הערב אכזבה מהקמת הצוות החדש בשיחה עם וואלה! News, ואמר: "מקימים צוותים ועוד צוותים כדי לגרוף קרדיטים, ימסמסו את זה בעוד חודשים והנכים לא יראו את הכסף. היו השבוע שתי הפגנות מול משרד האוצר, זה לא מוצא חן בעיני כחלון הוא רוצה לגלגל את משבר הנכים לפתחו של רה"מ שמצדו הקים עוד ועדה שאת מסקנותיה יביאו לממשלה, אחרי שבמשך חודשים עבד זליכה על מסקנות".

התוכנית עמדה בלב מחלוקת קואליציונית בשבועות האחרונים עקב דרישתו של ביטן לקדם אותה לפני אישור תוכנית "משפחה נטו" של כחלון. בפגישה סוכם כי התוכנית תגובש בחודש הקרוב על ידי צוות בראשות יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה אבי שמחון, הכפוף לראש הממשלה, ובכך למעשה האחריות על המשך קידומה עברה לידי נתניהו.

שר האוצר משה כחלון וראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה הבוקר במשרדי ראש הממשלה, 19 בפברואר 2017. אוליבייה פיטוסי, הארץ
צוות חדש. נתניהו וכחלון/הארץ, אוליבייה פיטוסי

גורם המעורה בפרטי הישיבות הסביר כי הקמת הצוותים היא תולדה של מאבקי קרדיט. "מצד אחד כחלון רוצה לעזור, אבל הוא הבין בשלב מסוים שמה שלא ייתן יגידו לו 'למה לא נתת יותר'. מצד שני, זליכה הוא סדין אדום במשרד רה"מ, ומצד שלישי ארגוני הנכים רבים בינם לבין עצמם ולא מאוחדים, לא מצליחים להוציא אנשים לרחובות, הם מביאים לייקים בפייסבוק אבל זה לא שווה ארבעה מיליארד שקלים.

"באים חברי הכנסת של הליכוד שאומרים שכחלון לוקח את כל הקרדיט, והם אלו שרוצים לתת לנכים. נוצר מצב שכחלון לא רוצה להתעסק בזה, הליכוד וראש הממשלה נכנסו לעניין בטירוף ואמרו שהם רוצים לחלק את הכסף, וזה הוביל למצב שאין פתרון".

הפגנת הנכים בגן הורדים מול הכנסת, 8 במאי 2017. נועם מושקוביץ
הפגנת הנכים בגן הוורדים מול הכנסת/נועם מושקוביץ

הגורם הוסיף כי אנשיו של נתניהו, ובהם שמחון, היו מעורים במסקנות זליכה שהוגשו לכחלון, ולמעשה כל העבודה נעשתה על ידי ביטוח לאומי והאוצר. "למה להקים עוד צוות? זה הכל מאבקי קרדיט מטומטמים".

מה הצוות החדש יעשה שזליכה לא עשה?

"הצוות החדש יהיה ללא זליכה, וזה הכי חשוב. צריך לראות מה הם יעשו. כץ אמר שצריך לעלות את זה לשכר המינימום, אבל מאיפה הם יביאו את הכסף? לא יודע. זה המון כסף, זה לא מעשי מבחינה תקציבית. פשוט ימסמסו את זה במשך שלושה חודשים".

אלכס פרידמן, יו"ר ארגון "נכה - לא חצי בן אדם" אמר הערב: "הם רוצים למרוח את הנושא עוד שלושה חודשים לפחות, ואז לצמצמם את ההמלצות של זליכה ולהמשיך לפגוע בציבור הנכים. את הכסף נראה בקבר, הם פשוט רוצים להיפטר מאיתנו. אנחנו נכים אבל אנחנו לא טיפשים, נגיב לניסיון המביש למרוח את הנושא ולא לזכור את מצוקת הנכים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
זליכה עם אלכס פרידמן מארגון "נכה, לא חצי בן אדם"/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully