וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקהילה הגאה מברכים על יציאת הפצ"ר מהארון: "'הסוטים' הפכו לבכירים"

10.5.2017 / 14:30

הצהרתו של תת-אלוף שרון אפק התקבלה בהערכה בקרב גורמים בולטים בקהילת הלהט"ב. "סמן ימני בעיצומה של מלחמת תרבות על צה"ל ועל החברה כולה", אמר יו"ר "גאווה כחול-לבן". מייסד ארגון נוער גאה: "המצב השתנה, אפילו בפוליטיקה ובספורט דמויות מפתח יוצאות מהארון"

עריכת וידאו: ניר חן, מעצב גרפי: אביחי ברוך

גורמים בולטים בקהילת הלהט"ב בירכו הבוקר (רביעי) על יציאתו מהארון של הפרקליט הצבאי הראשי, תת-אלוף שרון אפק. לדבריהם, זהו מהלך מעורר השראה שמקדם שוויון הזדמנויות להומואים ולסביות בצה"ל ומחוצה לו.

סגן (במיל') עמר נחמני, יו"ר "גאווה כחול לבן", סיפר כי הצהרתו של תא"ל אפק מעידה על הפתיחות בשורות הצבא. "אני חושב שהפרסום היום הוא נפלא. זה רק מוכיח פעם נוספת שיש לנו את אחד הצבאות הליברליים והמתקדמים ביותר בעולם. האיום על האופי של צה"ל הוא לא בתוך הצבא, אלא מצד גורמים מחוצה לו, כמו הרב לוינשטיין, השר נפתלי בנט וח"כ בצלאל סמוטריץ'", אמר נחמני, בעבר קצין בחיל התותחנים, שפועל במסגרת התנועה למען שיתוף הקהילה הגאה ולוחמות בצה"ל.

לדבריו, זהותו של צה"ל תכתיב את פני החברה. "הצבא הוא חלק ממערכה רחבה יותר של איזו מדינה תהיה לנו ואיזו חברה נקבל; מדינה שבה קצין בכיר יכול לצאת מהארון בתוך צה"ל ולהרגיש חופשי ובטוח, או כזו שבה יצטרך להסתיר את הזהות שלו ולחשוש. אנחנו נמצאים במלחמת תרבות, והפרסום של הפצ"ר הוא בעצם סמן ימני לאופי הליברלי והפלורליסטי שצריך להיות בצה"ל. זו התשובה האמתית לכל מי שמנסים לפגוע בשירות המשותף. אם לוינשטיין קרא לנוער גאה סוטים, אז עכשיו לא רק שהסוטים האלה נפגשים עם חיילי צה"ל – הם גם המפקדים הבכירים בצבא".

לקריאה נוספת:
אני, אלוף במילואים, מצדיע לתא"ל אפק על יציאתו מהארון

תא"ל שרון אפק, הפרקליט הצבאי הראשי. אוגוסט 2016. ראובן קסטרו
"אנחנו נמצאים במלחמת תרבות". תא"ל שרון אפק/ראובן קסטרו

יניב ויצמן, מייסד ויו"ר ארגון "נוער גאה" וחבר מועצת תל אביב, אמר כי היציאה הנוכחית מהארון היא דוגמה נוספת למהפכה שעוברת על ישראל ועל קהילת הלהט"ב בישראל. "הסיבה לכך היא הייצוגיות - עוד ועוד דמויות מרכזיות בציבור ובתקשורת יוצאות מהארון. אם לפני שני עשורים בלבד היה אפשר לספור על יד אחת את המודלים לחיקוי ואנשי ציבור מחוץ לארון, אז היום המצב שונה. אפילו בעולמות הפוליטיקה והספורט, שידועים בחוסר הפתיחות שלהם, דמויות מפתח יוצאות מהארון".

הוא הוסיף כי ההוויה הצבאית מחדדת את ההחלטה האמיצה של תא"ל אפק. "צה"ל הוא ללא ספק אחד המקומות שבהם קשה למצוא מודלים לחיקוי בדרגות הבכירות, כאלו שעדיין חיים חיים שלמים מחוץ לארון. אותו הדבר לגבי כל שאר המוסדות הגבריים, דוגמת המשטרה. בזכות אנשים אמיצים גם שם ניתן לשנות ולהוות מודל ודוגמה. הכרזתו של הפרקליט הצבאי היא צעד משמעותי מאוד. כן ירבו מגדלי אור כמוהו, שיפיצו את הפתיחות והאור בכל מקום ובכל קהילה".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"תשובה לרב לוינשטיין ולמי שמנסה לפגוע בשירות המשותף". עומר נחמני/מערכת וואלה!, צילום מסך

ליאם רובין, טרנסג'נדר ולוחם בעברו בקרקל, צינן את ההתלהבות. "זה לא אמור להפתיע אותנו, השנה היא 2017", אמר. עם זאת, הוא לא מתכחש לחשיבות הציבורית. "זה מצוין שהוא עשה את זה, הוא באמת משפיע על אנשים אחרים וישנה להם את החיים. הסיפורים האלה חשובים כי הם גורמים לכך שהם רואים את הפרטים כמי שהם, ולא את הקהילה כתופעה. כשעולים סיפורים אישיים פתאום רואים בן אדם, שהוא עוד הרבה דברים חוץ מהומו".

לדבריו, "צה"ל הופך את המערכת ליותר ויותר פתוחה, כזו שמקבלת את כולם בצבא. זה מחזק את כור ההיתוך שלנו בתוך הצבא. זה משפיע גם על האזרחות. כשהחיילים ישתחררו מהצבא, הם יכירו מישהו שיצא מהארון וזה יראה להם בסדר לכל אורך החיים שהם יתקלו באנשים כאלה. אני יצאתי מהארון בצבא, היו תגובות טובות כי קרקל זאת יחידה מקבלת. אבל זה היה חשוב, אני אמרתי לכולם להפיץ ולא לשמור בסוד, כי רציתי שאנשים ידברו אליי בלשון זכר ומהר, במקום להסביר לאנשים אחד אחד".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"זה לא מפתיע, אנחנו כבר ב-2017". ליאם רובין/מערכת וואלה!, צילום מסך

תא"ל אפק חשף הבוקר את נטייתו המינית בריאיון לביטאון לשכת עורכי הדין. לדבריו, מעולם לא נתקל בגילויי שנאה בשל היותו הומו. "חשוב מבחינתי לשמש מודל לחיקוי. כשהייתי קצין צעיר, הזמנים היו אחרים, וחששתי שהדבר יפעל נגדי ושבאמת אתקל בתקרת זכוכית, אך מאז תחילת שירותי בצה"ל מעולם לא נתקלתי ביחס מפלה לרעה או לטובה על רקע זה. לשמחתי, הדבר לא עורר עניין מיוחד, ומעולם לא הרגשתי שהנטייה המינית הייתה שיקול בקבלת החלטות לגביי, וטוב שכך".

הוא הוסיף כי הוא מקווה שדבריו יסייעו לצעירים גאים המתגייסים לצה"ל. "צעירות וצעירים רבים מאוד שנמנים עם קהילת להט"ב נמצאים על סף גיוס לצה"ל או משרתים בצה"ל. גם היום, בשנת 2017, אנחנו נתקלים בגילויי בורות ושנאה לאחר", העיד.

"חשוב לי שאותם צעירים וצעירות ידעו שאין בצה"ל תקרות זכוכית שמגבילות אותם. הצלחתם תלויה בהם, ובהם בלבד. אפשר להגיע לפסגת הפירמידה, איש איש בתחומו לפי יכולתו וכישוריו. צה"ל הוא צבא העם, הוא מחבק את כל מי שרוצה לתרום ולהתפתח בו, ואשמח אם רבות ורבים ילכו בדרכי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully