וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עליית מקרון אינה ניצחון הטובים, אלא הדיפתם של זורעי השנאה

אורן נהרי, שליח וואלה! NEWS לצרפת

8.5.2017 / 0:13

ניצחונו של נשיא צרפת הנבחר - ובעיקר, הפסדה של לה פן - הביא לאנחת רווחה בקרב היהודים והמוסלמים בצרפת, הבורסות וגוש האירו, וכמובן - הסוקרים. ואולם, פוטין ומיי יכולים להיות מאוכזבים. ולה פן? לה דווקא יש סיבות רבות לאופטימיות

צילום: רויטרס ודף הטוויטר של עמנואל מקרון, עריכה: שמרית גולדשטיין

השורה התחתונה היא אמנם הקובעת, ועמנואל מקרון, כצפוי, הוא נשיא צרפת הבא. אלא שלצד השורה התחתונה, עומדות שתי עובדות שחשוב לשים לב אליהן: הראשונה היא שיותר מארבעה מיליון מהמצביעים עשו מאמץ והגיעו אל הקלפיות, ושם, כאות מחאה, הטילו פתק לבן. השנייה היא שכ-11 מיליון צרפתים נתנו את קולם למועמדת הימין הקיצוני, מארין לה פן. ללא ספק היא ציפתה למספרים גבוהים יותר, אבל מדובר עדיין במספר קולות מדהים בכל קנה מידה. זאת, מאחר שכבר לא מדובר במנהיגת מפלגת שוליים או קומץ תימהונים ניאו-נאציים.

אנחות הרווחה הרמות ביותר, מעבר לגבולות צרפת, נשמעות בבריסל ובברלין. בריסל, בירת האיחוד האירופי ובירת ברית נאט"ו, הייתה מאבדת תוך זמן לא רב את מעמדה אם מארין לה פן הייתה נבחרת. גרמניה הייתה אולי המדינה הראשונה שהתקשרה לברך את מקרון על ניצחונו. האיחוד האירופי וגוש האירו ימשיכו להתקיים. לא ברור לכמה זמן, אבל כרגע הפרויקט האירופי ניצל.

מרין לה פן לאחר תבוסתה בבחירות 7 במראי 2017. רויטרס
לה פן לאחר נאום התבוסה שלה/רויטרס

מנצחים נוספים שהשמיעו קריאת רווחה בשעות האחרונות הם הצרפתים המהגרים, היהודים והמוסלמים. עדיין מהדהד בראשם קולה של לה פן האוסרת על חבישת כיפה, על שחיטה כשרה ועל החזקת שתי אזרחויות. בורסות העולם אינן צריכות להתמודד עם אי הוודאות, והסוקרים והפרשנים, סוף סוף, צדקו.

ויש גם בלתי-מאושרים בזירה הבין לאומית. כולל, אולי, השכנה הבריטית, שהתקשרה אף היא מיד לברך את מקרון. לא שתרזה מיי תומכת בלה פן, אבל לבריטניה נוח בעת הזו איחוד אירופי חלש, כזה שיהיה קל יותר להתמודד איתו בדיוני הברקזיט הקשים העומדים להתחיל. זה לא יקרה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
בחירות בצרפת 7 במאי 2017. רויטרס
אנחת רווחה בקהילה היהודית בצרפת/רויטרס
העימות בין מקרון ללה פן, צרפת 3 במאי 2017. AP
העימות בין מקרון ללה פן, צרפת 3 במאי 2017/AP

כמובן, אכזבה נרשמה בקרמלין. פוטין קיבל את לה פן בביקורה במוסקבה, ואמר בארשת רצינית להפליא - איזה חוש הומור יש לנשיא רוסיה - שארצו לא מתערבת בבחירות במדינות זרות, אבל מימן ביד רחבה את מפלגתה, החזית הלאומית. בתמורה, לה פן הבטיחה שאם תיבחר, תבטל את הסנקציות על רוסיה. גם זה לא יקרה כעת. הקו הקשוח של האיחוד האירופי מול רוסיה, יימשך.

ואכזבה מסוימת גם בבית הלבן. טראמפ אמנם לא תמך ישירות בלה פן, אבל משמעות התבטאויותיו שלפיהן היא המועמדת החזקה יותר מול הטרור, הייתה ברורה.

עמנואל מקרון בנאום הנצחון שלו הערב, 7 במאי 2017. רויטרס
שחר של יום חדש? מקרון בנאום הניצחון שלו/רויטרס
מועמד המרכז עמנואל מקרון ניצח בבחירות לנשיאות: "האחריות שלי – לחדש את רוח האופטימיות". רויטרס
חגיגות הניצחון/רויטרס

ומה עכשיו? מקרון מבטיח שחר של יום חדש, אם לנקוט ביטוי ישראלי מוכר. ואולם, האם יוכל לבצע? השיטה הצרפתית אינה שיטה נשיאותית בלבד, והנשיא מוגבל. עד עתה, מעולם לא היה נשיא שאין לו למעשה מפלגה בפרלמנט. מקרון הולך לבקש מהצרפתים להשלים את המנדט שניתן לו ולהעניק לתנועתו, שזה עתה נולדה, רוב בבחירות לפרלמנט, שייערכו בעוד חודש. אם יקבל רוב, חייו יהיו קלים בהרבה. אם לא - כלל לא ברור אם יוכל להעביר את שלל הבטחותיו.

האדם המתגאה בכך שהוא איש ביצוע, יזדקק כעת לכל טיפת רצון טוב, למזל ולכלכלה מוצקה כדי להתחיל לעבוד. ומארין לה פן אולי הובסה היום – אבל היא קיבלה פי שניים מאחוז התמיכה שקיבל אביה לפני 15 שנה. אין שום סיבה להניח שבבחירות הבאות תקבל פחות. היום, לא ניצחה הגלובליזציה, המודרניות, החילוניות – אלא הובסה ראיית עולם קסנופובית, שונאת זרים ומהגרים עם תפיסה כלכלית בעייתית. זה לא מעט, כמובן, ודאי באווירה הבין לאומית הנוכחית – אבל זה לא ניצחון הטובים, אלא יותר כמו הדיפת הרעים.

תמכיו של עמנואל מקרון חוגגים את נצחונו בבחירות 7 במאי 2017. רויטרס
חגיגות הניצחון בלובר, אמש/רויטרס
תומכיו של עמנואל מקרון חוגגים הערב את נצחונו 7 במאי 2017. רויטרס
יותר מארבעה מיליון שלשלו לקלפי פתק לבן. תומכיו של מקרון/רויטרס
עמנואל מקרון היום 7 במאי 2017. AP
מקרון, אתמול/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully