וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ה-F-35 ישתתף במטס יום העצמאות: "בקרוב ישולב במשימות מבצעיות"

30.4.2017 / 13:00

בריאיון לוואלה! NEWS סיפר קצין בכיר בחיל האוויר על קליטתו המוצלחת של מטוס ה"אדיר", שיטוס בפעם הראשונה במפגן האווירי החגיגי. "המלחמה שלנו היא על מידע. מי שיש לו את המידע המדויק ביותר בפרק הזמן הקצר ביותר ינצח", אמר

צילום: דובר צה"ל

"המלחמה שלנו היא לא רק בטילים מול טילים אלא על המידע. מי שיש לו את המידע המדויק יותר בפרק הזמן הקצר ביותר ינצח את המלחמה הבאה. ל-F-35 יש חימוש מדויק מאוד וחזק, שמגיע לכל מקום. אני נפעם כל פעם מחדש מהיכולת הזו", כך אמר היום (ראשון) קצין בכיר בחיל האוויר בריאיון לוואלה! NEWS על מטוסי ה"אדיר", שישתתפו מחרתיים במטס יום העצמאות בשמי הארץ. בריאיון הוא חשף כי בחודשים הקרובים יצטרף המטוס למשימות ההתקפה של חיל האוויר.

בתחילת השבוע שעבר נחתו שלושה מטוסים חדשים מדגם "אדיר" (F-35) בבסיס נבטים שבנגב. יממה לאחר הגעתם החל קליטתם בטייסת "נשר הזהב". היום כבר החלו טיסות האימון הראשונות שלהם. עד כה קלט חיל האוויר הישראלי חמישה מטוסי "אדיר", כחלק מעסקת רכש של 50 מטוסים מחברת "לוקהיד מרטין" האמריקנית, ועד סוף השנה יקלוט עוד ארבעה.

הקצין הבכיר הדגיש כי שילוב המטוס החמקן עם שאר המטוסים בחיל ויתר המערכות הטכנולוגיות משדרג את היכולות של צה"ל בהרבה מובנים. "המטוס מבצע כל כך הרבה פעולות באופן אוטומטי ובהתאם לכך - היכולות שלו. הוא פשוט מסוגל לבצע הרבה משימות בזמן נתון בשונה ממטוס קרב רגיל. זו עוצמה גדולה ביחס למטוס אחד בהרבה תחומים: הסנסורים, המכ"ם, חקירת האויב והתמונה האווירית", אמר הקצין. "כל אלה מאפשרים לך להבין טוב יותר את המידע ולנתח אותו כשאתה עוד באוויר".

לקריאה נוספת:
צפו: תדלוק אווירי של מטוסי ה"אדיר" החדשים שינחתו בישראל
בדרך לעסקאות ענק: צה"ל נערך לרכישת עשרות מטוסי קרב ומסוקי תובלה
המספרים נחשפים: כמה עלה טקס הגעת מטוסי האדיר לישראל?

טיסתם הראשונה של מטוסי האדיר על ידי טייסי חיל האוויר הישראלי בשמי ישראל. 13 בדצמבר 2016. דובר צה"ל
הטיסה הראשונה של מטוס ה"אדיר" בשמי ישראל. סוף 2016/דובר צה"ל

בבסיס נבטים שבנגב יקלטו את תשעת המטוסים הראשונים במבנים ישנים ששודרגו בהתאם להנחיות היצרן האמריקני. אולם יתר 41 המטוסים ייקלטו במבנים חדשים, שנבנו בשיטות אחרות שיגבירו את האבטחה וההגנה על המטוסים וישפרו את הזמינות המבצעית ואת דרכי הטיפול.

מטוס האדיר יהפוך למבצעי עוד השנה וימלא משימות מבצעיות כמו התקפות ואיסוף מודיעין. "אנחנו מתכוננים לביקורת מבצעית", אמר בהתרגשות הקצין הבכיר מחיל האוויר ורמז כי המטוס יבצע משימות כאלה אפילו מוקדם מהצפוי, אפילו בחודשים הקרובים. "צריך לציין שעד סוף השנה יגיעו תשעה מטוסים. איך נפעיל ומתי? זו החלטה של חיל האוויר. עד סוף השנה הוא יוכרז מבצעי. מאותו הרגע הוא יפעל 24/7 מבצעית כמו כל מערך אחר בחיל. זה קורה בזכות אנשים שעובדים עליו 24/7 לילות כימים כדי לעמוד במשימה הזו. אנשים מתחום האחזקה, בינוי, מנהלה תעופה, מערך טכני, וצוות אוויר".

לדבריו, "בארבעת החודשים האחרונים בוצעה קפיצה משמעותית במיצוי הידע על מטוסי האדיר. למדנו רבות על המטוס. אין תחליף לניסיון". בחיל האוויר הופקו כמה תובנות מרכזית לגבי המטוס, הסביר הקצין הבכיר. "הראשונה שבהן עוסקת בשאלה כיצד נקלוט את 45 מטוסי האדיר הנוספים שאמורים לנחות בישראל בשנים הקרובות. מדובר במערך גדול מאוד ואנחנו נדרשים להתכונן אליו בהתאם. אנחנו עוברים כעת מהפכה בקליטת המטוס, בתפיסה המבצעית ובהפעלתו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
טיסתם הראשונה של מטוסי האדיר על ידי טייסי חיל האוויר הישראלי בשמי ישראל. 13 בדצמבר 2016. דובר צה"ל
הטיסה הראשונה של מטוס ה"אדיר" בשמי ישראל. סוף 2016/דובר צה"ל

לאחרונה סיים הסגל הבכיר ביותר של חיל האוויר סדרת דיונים שבסופה אושרו תהליכי שילוב שונים. "ההפעלה היא לא רק של הטייסת עצמה אלא השילוב שלה עם כל המערכים בחיל האוויר", הסביר הקצין הבכיר והדגיש כי יכולותיו של המטוס משפיעות על החיל כולו. "עכשיו ברור לנו יותר מתמיד כי חיל האוויר בפרט וצה"ל בכלל צריך להתאים את עצמו ליכולות של המטוס.

"זו מכונה שמשפיעה על שיטת ההפעלה של הכוח האווירי וזה רק יתגבר בעתיד. אנחנו נצטרך לעבור ולדבר בשפת ה'אדיר'. יש דברים שלא הכרנו ולא ידענו למרות שעל הנייר, למדנו הכול. כשאתה טס על ה'אדיר' אתה מבין דברים אחרת. בכל טיסה אתה מגלה פרטים חדשים. התקדמנו בתהליך אך יש לנו עוד אתגרים. לדוגמה, ביצענו יותר גיחות ממה שחשבנו שנעשה משום שלמדנו להכיר היטב הפלטפורמה. אנחנו מאוד בטוחים בקליטת המטוסים החדשים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
טקס קבלת מטוס האדיר בבסיס נבטים, 12 בדצמבר 2016. ראובן קסטרו
ה"אדיר" בבסיס נבטים/ראובן קסטרו

חיל האוויר קבע כי בטייסת ה"אדיר" לא ישובצו בשלב זה טייסים צעירים שזה עתה סיימו קורס טיס, אלא רק טייסי קרב מנוסים. יחד עם זאת, ציין הקצין הבכיר כי בעקבות תהליך הקליטה החיובי והיעיל של המטוסים, החל מהחודשים הקרובים תתבצע ההסבה של הטייסים בישראל, ולא בארצות הברית, כפי שהיה נהוג עד כה.

הקצין הבכיר התייחס גם למטוס הניסויים שינחת בישראל בעוד כשנתיים. באמצעותו אמורים משרד הביטחון, צה"ל והתעשיות הביטחוניות בישראל לפתח אמצעי לחימה, חימוש מיוחד ומערכות טכנולוגיות נוספות שישדרגו את יכולותיו של ה"אדיר" הישראלי, בהשוואה לשאר מטוסי ה-F-35 שנמכרים למדינות זרות. "המטרה להיות הכי טובים בכל מה שנעשה. באמצעות מטוס הניסויים אנחנו נפתח תחומים שהאמריקנים עדיין לא פיתחו ולא חשבו עליהם".

זמני מטס חיל האוויר ביום שלישי, יום העצמאות:

מטס חיל האוויר ביום העצמאות, היכן יעברו המטוסים, 2 במאי 2017. אתר חיל האוויר, אתר רשמי
מטס חיל האוויר ביום העצמאות, היכן יעברו המטוסים, 2 במאי 2017/אתר רשמי, אתר חיל האוויר
מטס חיל האוויר ביום העצמאות, היכן יעברו המטוסים, 2 במאי 2017. אתר חיל האוויר, אתר רשמי
מטס חיל האוויר ביום העצמאות, היכן יעברו המטוסים, 2 במאי 2017/אתר רשמי, אתר חיל האוויר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully