וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שערורייה": עשרות איברי פלסטינים מוחזקים בישראל בניגוד להנחיות

ממסמך שהגיע לידי וואלה! NEWS עולה כי התנהלות לקויה של מתאם פעולות הממשלה בשטחים, שהיה אמור להיות אמון על החזרת חלקי הגופות לרשות הפלסטינית, הובילה ל"גרירת רגליים" בנושא. "זו תיבת פנדורה שאף אחד לא רוצה להתעסק איתה", טענו במשרד הבריאות

עריכה: ניר חן

ישראל מחזיקה ב-103 איברים של פלסטינים שאינם מועברים לקבורה בניגוד להנחיות – כך עולה ממסמך שהגיע לידי וואלה! NEWS. על פי המסמך, על אף שהמכון לרפואה משפטית שולח זה שלוש שנים התראות ומכתבים למתאם פעולות הממשלה בשטחים (מתפ"ש), האמון על קבורת הרקמות, ההעברה טרם בוצעה. זאת, למרות שחלפו חמש שנים מאז מבצע "מנוחה בכבוד" להטמנת רקמות מתים.

במסגרת המבצע נקברו רקמות ואיברים השמורים במכון לרפואה משפטית משנת 2000 עד סוף 2011. הקבורה התנהלה בצורה מסודרת ולמשפחות ניתנה הבחירה בין לקבור את איברי יקיריהם בקבר המנוח, או בקבר אחים. החל מפתיחת המבצע, בספטמבר 2012, נטמנו 8,400 רקמות ואיברים. אלא שמהמסמך שהגיע לידי וואלה! NEWS עולה כי בשלוש השנים האחרונות "נתקעו" רקמות ואיברי גופות: מבין 176 האיברים המוחזקים בידי המכון, 103 שייכים לפלסטינים שגופתם נותחה לאחר המוות, כאשר ב-36 מהמקרים מדובר בגופות מחבלים. 20 רקמות ואיברים נוספים שייכים לחיילי צה"ל ו-53 הנותרות שייכות לאזרחים ישראלים, מתוכם רק שישה אמורים להיקבר בקרוב.

כפי שעולה מן המסמך, איברי הפלסטינים נותרים במכון ולא מועברים למשפחותיהם, ללא כל הצדקה או טיפול. מהמסמך עולה כי התנהלות קלוקלת של המתפ"ש היא שהובילה ל"גרירת הרגליים". "בדיון שנערך במשרד המשפטים, סוכם כי הנושא נמצא באחריות צה"ל", נכתב. "אך בכל הנוגע לאיברי הפלסטינים לא חלה התקדמות, על אף שבכירים במתפ"ש הביעו בעבר את רצונם לטפל בסוגיה ולקדם את התהליך".

עוד בוואלה! NEWS:
ארגוני השמאל תוקפים: "נתניהו הציב אולטימטום ואכל את הכובע"
השר גלנט מקדם את בניית שכונת הענק היהודית במזרח י-ם
לא הוכנס ללונה גל בשל היותו ערבי – וקיבל אלף כרטיסים מוזלים

הלווית מוחמד אבו חדיר, שועפאט. יותם רונן
ב-36 מהמקרים מדובר בגופות מחבלים/יותם רונן

לפי גורמים במשרד הבריאות, "הנושא עולה בדיונים רבים כבר שנתיים וחצי, אבל שום דבר לא מתקדם. זו תיבת פנדורה שאף אחד לא רוצה להתעסק איתה. המתפ"ש תוקעים את התהליך במכוון". מנגד, גורמים במתפ"ש מכחישים וטוענים כי הנושא אינו מוכר להם כלל, בעוד גורמים בצה"ל גורסים כי הנושא אכן נמצא באחריות הגוף המתאם.

יו"ר ועדת המדע בכנסת, ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה), פועל נמרצות להסדרת המחדל. "כל יום שעובר וחלקי גופות מתגלגלים ומרתפי המכון לרפואה משפטית באבו כביר במקום שינוחו על משכבם בשלום הוא שערורייה", אמר מקלב. "הגופים שבאחריותם נמצאות הגופות לא היו צריכים לגרור רגליים. זו רשלנות מתמשכת שמלווה באטימות וחוסר אכפתיות. אין הבדל בין חלקי גופה לגופה שלמה. לא יעלה על הדעת שהמציאות תסתור את הסיכומים שהגענו אליהם בוועדת החוקה".

מצה"ל נמסר בתגובה כי "רופאי המכון לרפואה משפטית נוטלים במסגרת תפקידם דגימות רקמה, בהתאם לצורך. הרקמות נותרות במכון במקרים בהם מתנהלת חקירה לבירור נסיבות המוות, ולאחר תומה - מוטמנות. מחלקת הנפגעים בצה"ל מסייעת למשפחות אל מול הגורמים הנוגעים בדבר, מתוך רצון לסייע למשפחות החללים ולאפשר את ההטמנה של דגימות הרקמה במועד המוקדם ככל הניתן, מתוך רצון לשמור על כבוד החללים ומשפחותיהם".

ממתפ"ש לא נמסרה תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully